موضوعات داغ

آیا قیمت تارا از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد؟ لوکس به روایت ایران خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سید مصطفی صفاری مشاور شورای رقابت در خصوص خارج شدن برخی از خودروها از قیمت گذاری دستوری عنوان داشت که خودروها برای قیمت گذاری به 2 دسته خودروهای اقتصادی یا همان پرتیراژ و خودروهای لوکس دسته بندی می شود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مشاور شورای رقابت افزود: در شورای رقابت تصمیم بر آن شد که خودروهای لوکسی که رشد تولید بیش از 50 درصد دارند از قیمت گذاری دستوری خارج شوند. به عنوان مثال خودروی پژو 207 رشد بیش از 50 درصد داشته و از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.

صفاری در ادامه در خصوص قیمت خودروی تارا محصول شرکت ایران خودرو گفت: خودروی تارا نیز جزء خودروهای لوکس محسوب می شود و از قیمت گذاری دستوری خارج و قیمت آن توسط خودروساز تعیین خواهد شد.

وی درباره قیمت گذاری خودرو در بورس کالا بیان داشت: باید بستری فراهم کنیم که قیمت خودرو شفاف تعیین شود و میزان عرضه و تقاضا برابر باشد. البته بورس بازاری شفاف است و رانت و فساد در آن وجود ندارد.

مشاور شورای رقابت در ادامه با بیان اینکه بورس کالا محلی برای کشف قیمت خودروهای پرتیراژ است، گفت: این کشف قیمت با قیمت های منصفانه شورای رقابت یکسان نیست و تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند همچنان شاهد اختلاف قیمت خواهیم بود.

صفاری در پایان تصریح کرد: برای حل این موضوع می توانیم واردات خودرو را آزاد کنیم و یا کیفیت محصولات تولید داخل را افزایش دهیم. همچنین با بستن سایت های متخلف در قیمت گذاری های نادرست خودرو می توانیم جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیریم. البته باید خودروسازان را نیز مکلف به عرضه 30 تا 40 درصدی تولیدات هفتگی خود به بورس کالا کنیم تا شاهد تاثیرات مثبت در این حوزه باشیم.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/8
سلام و خسته نباشید، تمام مشکلات در قیمت گذاری نیست، بازار ما یک بازار انحصاری است و خیلی مشخص هست که در صورت واگذاری تعیین قیمت خودرو به کارخانه ، قیمت ها خیلی بیشتر از ارزش واقعی رشد می کنند.
مثال: چری تیگو 7 الان نزدیک به 1 میلیارد قیمت گذاری شده که با دلار 25 هزار تومان چیزی در حدود 40 هزار دلار هستش، خوب چرا خودرویی که در بازار های جهانی قیمتی به مراتب کمتر دارد، در ایران تقریبا 40 هزار دلار قیمت گذاری می شود؟ تازه با در آمد کارگران و کارمندان ایرانی ها که بسیار پایین است و با توجه به خدمات نامطلوب شرکت های خودرو سازها . اتفاقا مدیران خودرو در قیمت گذاری آزاد گذاشته شده.
اولین گام برای اصلاح این روند برداشتن انحصار بازار و رقابتی کردن بازار است.


1399/10/8
وقتی بازار رقابتی نباشد و با تعرفه های گزاف قرار باشد خودرو وارد شود این ظلم به مردم است و با اهداف انقلاب به هیچ وجه همسو نیست. این ظلم را متوقف کنید.
1399/10/9
این ماشین همه چیش دویستو ششه الکی گرونه موتورش گیربوکسش