موضوعات داغ

خودروی کراس اوور LEVDEO در تهران دیده شد، یک چینی دیگر در راه بازار خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بهار امسال بود که برخی رسانه‌ها از عرضه محصولی جدید توسط ماموت خودرو به بازار ایران خبر دادند. این محصول که یما T60 نام دارد، یک کراس‌اوور چینی است که توسط یکی از خودروسازان کمتر شناخته شده چینی ساخته شده و در حقیقت از پروتون X70‌ یا جیلی Boyue کپی برداری شده است. خودروسازان چینی قبلا از برندهای مشهور همچون پورشه یا لندروور کپی برداری می‌کردند اما اکنون دامنه فعالیت خود را به شرکت‌های داخلی نیز گسترش داده‌اند. البته ماموت خودرو اصلاً با این شرکت ادامه همکاری نداد و یما دیگر در ایران مشاهده نشد تا امروز که این خودرو در تهران دیده شده و سوالات زیادی را مطرح کرده است.

LEVDEO

البته در تصاویری که اخیراً به دست ما رسیده، این خودرو با نشان LEVDEO مشاهده می‌شود. این برند در سال 2018 فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا نسخه الکتریکی خودروهای یما را به تولید می‌رساند اما اکنون اکثریت سهام یما را در اختیار دارد و خودروهای یما نیز با برند LEVDEO به بازار ایران عرضه خواهند شد. همانطورکه اشاره کردیم، ماموت خودرو اعلام کرده که دیگر با یما همکاری ندارد و حال مشخص نیست که اصلاً این خودروی جدید LEVDEO برای چه شرکتی است.

ابعاد و اندازه، یک کراس اوور کوچک دیگر از چینی‌ها

یما T60 یک کراس‌اوور شهری یا شاسی‌بلند جمع‌وجور است و در همان سگمنتی قرار دارد که خودروهایی نظیر ام وی ام X22، هایما S5 با بایک X25 قرار دارند. ابعاد و اندازه این خودرو به ترتیب عبارت است از: 4360 میلی‌متر طول، 1830 میلی‌متر عرض، 1680 میلی‌متر ارتفاع و 2550 میلی‌متر فاصله دو محور.

طراحی داخلی یما T60 یا همان LEVDEO برخلاف ظاهر خارجی که از محصولات جیلی کپی برداری شده، نسبتا منحصر به فرد است و این خودرو کابین زیبایی را در مقایسه با دیگر رقبا ارائه می‌کند. اکثر قسمت‌های کابین با قطعات مشکی رنگ ساخته شده‌اند اما یک نوار کرومی در قسمت میانی داشبورد، موجب شده که فضای داخلی خودرو بیش از حد ساده نباشد. البته این طرح نوآورانه نیست و در بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای چینی مشاهده شده است.

لودئو

LEVDEO در نسخه‌های مختلفی به بازار چین عرضه شده و مشخص نیست کدام تیپ از این خودرو به بازار کشورمان راه خواهد یافت، با این حال انتظار داریم که امکاناتی همچون سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی، صندلی‌های تنظیم شونده برقی، کروز کنترل، تریم چرمی، سیستم صوتی به همراه نمایشگر لمسی، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید را در LEVDEO شاهد باشیم.

پیشرانه و قوای فنی، همان 1.5 لیتری همیشگی!

استفاده از پیشرانه‌های 1.5 لیتری به رسم خودروسازان چینی طی چند سال اخیر تبدیل شده و به سختی می‌توان خودرویی چینی را یافت که از این مدل پیشرانه یا نمونه توربوشارژر آن استفاده نکرده باشد.

زیر کاپوت LEVDEO یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که حداکثر 112 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه با یک گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT همراه است که با توجه به سابقه خودروسازان ایرانی در امر عرضه کراس‌اوورهای چینی، احتمالا تنها نسخه اتوماتیک LEVDEO به بازار کشورمان راه خواهد یافت.

قیمت و رقبا

یما T60 یا همان LEVDEO در بازار چین با قیمتی در حدود 13 هزار دلار به فروش می‌رسد. با تبدیل این قیمت براساس نرخ ارز امروز و با توجه به سابقه خودروسازان در قیمت‌گذاری، باید انتظار اعلام قیمتی در حدود 600 الی 700 میلیون تومان را برای LEVDEO انتظار داشته باشیم. این قیمت سبب می‌شود تا LEVDEO سطح رقابت خود را ارتقا داده و خود را هم‌سنگ محصولاتی همچون ام وی ام X33s ببیند. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم که اصلاً چه شرکتی قصد دارد LEVDEO را به بازار ایران عرضه کند و در نهایت آن را با چه قیمت و مشخصاتی عرضه خواهد کرد.

در پایان از همکاری صمیمانه جناب آقای علیرضا محمدزاده بابت ارسال تصاویر خودروی LEVDEO‌ تشکر می‌کنیم.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/9
هر چی آتاشغاله دارن وارد میکنن خدا رحم کنه خدا کنه سبت سفارش باز شه بیجاره شدیم از این ماشین های متفرقه
1399/10/9
سلام . میشه یه توضیح بدین که قضیه این 1.5T + CVT چیه که همه ماشینا دارن اینطور میشن ؟ یعنی تو چین با یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت و اقلیم آب و هوایی مختلف ، موتور دیگه ای نیست ؟ یا هیچ موتور دیگه ای تو این مملکت گل و بته ایران جواب گو نیست ؟ اصلا این موتور و گیربکس ها فرقی با هم دارن ؟ یا همه موتور و گیربکس ها دارن یکی میشن و فقط قیافه ماشین فرق میکنه
1399/10/9
لگنی از دیار سرسبز چین
1399/12/3
هر چی بیارند بهتر از آشغال های ایرانیه
یک هفته گرفتار خرابی های ماشین ساخت سایپا هستم خدا وردار نسل همشون را هیچ وقت ماشین های چینی من را اذیت نکرده حالا هر چی هم مدرن و عالی نیستن ولی صد شرف داران به ایرانی ها