موضوعات داغ

مرسدس بنز ابرنمایشگر پرچمدار الکتریکی EQS را رونمایی کرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پکیج سرگرمی رسانه‌ای MBUX متعلق به مرسدس بنز در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۸ در لاس وگاس نوادا رونمایی شد. حالا تقریبا پس از سه سال، این شرکت جدیدترین نسخه از این فناوری را رونمایی کرده که ابرنمایشگر (هایپراسکرین) نامیده می‌شود. ابرنمایشگر MBUX که قرار است برای اولین بار در پرچمدار الکتریکی EQS استفاد شود، به خوبی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ادغام بهتر با زندگی و رفت و آمدهای کاربران خود استفاده می‌کند.

اما این ویژگی‌ها برای مخاطب عادی مانند اندازه و طراحی خاص ابرنمایشگر مشخص نیستند. این پکیج سرگرمی رسانه‌ای که تقریبا تمام فضای داخلی EQS را فرا می‌گیرد، شامل سه نمایشگر OLED مجزاست، که یکی از آن‌ها مخصوص سرنشین جلو است تا اجازه عملیات بصری بیشتری را نسبت به سیستم‌های MBUX کنونی فراهم کند. این امکانات کاملا مناسبی برای خودروی برقی EQS است، و به عاشقان تکنولوژی اجازه می‌دهد با آن به همسایه‌های خود پُز بدهند.

بزرگ‌تر و جسورانه‌تر

این ابرنمایشگر خمیده ۵۶ اینچی، احتمالا بزرگ‌ترین نمایشگر این‌چنینی در صنعت خودرو باشد و قطعا بزرگ‌تر از نمایشگر ۳۸ اینچی اسکالید است. اما مانند کادیلاک، ابرنمایشگر مرسدس بنز در واقع از سه قسمت جداگانه تشکیل شده که همگی زیر یک شیشه صاف قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال، راننده با یک مجموعه جامع از ابزار دیجیتالی روبرو می‌شود - شبیه چیزی که در سدان S کلاس مدل ۲۰۲۱ دیده بودیم، اما با اضافه شدن عملکردهای برقی که ترمز احیاکننده، وضعیت شارژ و دینامیک‌های رانندگی را کنترل می‌کنند. در کنار و کمی پایین‌تر از خوشه ابزار یک نمایشگر سرگرمی رسانه‌ای مرکزی قرار دارد، که یک نقشه مسیریابی و کنترل‌های صوتی و تصویری گوشی هوشمند روی آن دیده می‌شود. در نهایت یک نمایشگر پهن و عریض بر روی داشبورد درست مقابل مسافر قرار دارد، که وقتی صندلی اشغال شده باشد چیزهایی برای سرگرمی او نشان می‌دهد.

در هر دو طرف این شیشه یک دریچه تهویه مطبوع دایره‌ای قرار دارد که گویا روی سطح شیشه شناور هستند. این شرکت می‌گوید این دو خروجی هوا دنیای آنالوگ را به دیجیتال متصل می‌کنند. با این وجود، مکان و عملکرد این دریچه‌ها خیلی جذاب و منحصر به فرد است، بنابراین از طراح کابین که تصمیم گرفته آن‌ها را در آنجا قرار ‌دهد سپاسگزاریم. جذابیت بصری با پوشش پلاستیکی نمایشگر بیشتر می‌شود، که سه لایه بسیار نازک از پوشش سایه نقره‌ای را برای ایجاد حس و ظاهر لوکس به ابرنمایشگر اضافه کرده است. نورپردازی محیطی در امتداد لبه پایینی شیشه، ظاهر شناور و جذابی به آن داده است.

ابرنمایشگر پرچمدار الکتریکی EQS

این شیشه کمی خمیده در دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد ساخته می‌شود، که وضوح و قدرت شگفت‌انگیزی را تضمین می‌کند (برای مقایسه، شیشه فرادما در دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد و گوریلا گلس در دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد ساخته می‌شود). این شرکت همچنین این پنل را برای ایمنی در شرایط سخت، مانند تصادف شدید آزمایش کرده است. در چنین شرایط خاصی، این شیشه نقاط شکست از پیش تعیین‌شدهای در هر دو طرف و پنج نقطه نصب دارد که به لطف ساختار کندویی در نقاط خاصی خم می‌شوند.

پیشنهادهای هوشمند

این ابرنمایشگر که توانایی ذخیره چندین پروفایل برای راننده و مسافران را دارد، از هوش مصنوعی برای ایجاد راحتی و ارائه پیشنهادهای هوشمند به سرنشینان استفاده می‌کند. برای مثال، مرسدس‌بنز EQS دارای یک سیستم تعلیق است که می‌تواند ارتفاع خودرو را کمی بالاتر ببرد، که وقتی در حال عبور از یک خیابان شیب‌دار یا پر از گودال باشید بسیار مفید است. اگر راننده به طور مرتب از این سیستم تعلیق در یک مکان خاص استفاده کند، ابرنمایشگر این رفتار را یاد می‌گیرد و آن را پیشاپیش پیشنهاد می‌دهد تا انجام این فرآیند برای راننده راحت‌تر شود.

یکی دیگر از موارد استفاده از این ویژگی، اقدامی است که به زمان و مکان خاصی مربوط می‌شود. مثلا اگر راننده هر سه‌شنبه شب بعد از ترک محل کار یک تماس تلفنی بگیرد، EQS می‌تواند در هفته‌های بعدی این پیشنهاد را به راننده ارائه دهد، و کارت ویزیت یا عکس فردی که ممکن است بخواهد با او تماس بگیرد را به راننده نشان دهد. از آنجا که هر اقدام ابرنمایشگر به یک پروفایل شخصی مرتبط است، اگر فرد دیگری پشت فرمان باشد، خودرو چنین پیشنهادی را به او ارائه نخواهد کرد.

ابرنمایشگر پرچمدار الکتریکی EQS

حتی بدون هوش مصنوعی، به نظر می‌رسد سیستم پایه تقریبا محیط اطراف را درک می‌کند. صفحه مرکزی ابرنمایشگر پیش‌فرض که به عنوان لایه صفر شناخته می‌شود، دارای نقشه، سیستم صوتی و کنترل‌های گوشی هوشمند است - پژوهش مرسدس بنز نشان داده اینها رایج‌ترین امکانات کاربردی در نسخه‌های قبلی MBUX بوده‌اند. این یعنی استفاده از این ویژگی‌ها نسبتا آسان خواهد بود، چون از لایه صفر در دسترس هستند. فرمان صوتی «هی مرسدس» همچنان در دسترس است و می‌توان با استفاده از آن تقریبا تمام امکانات ابرنمایشگر را فرا خواند.

البته، ما وقتی یک سیستم سرگرمی رسانه‌ای بدون هیچ دکمه سخت‌افزاری می‌بینیم کمی ناراحت می‌شویم. اگرچه نمی‌دانیم بقیه فضای داخلی EQS چه شکلی خواهد بود، اما احتمالا دارای کنترل‌های ورودی سنتی مانند دستگیره ولوم یا کنترل‌های تهویه فیزیکی نباشد. فعلا باید تا رونمایی رسمی از کابین این مدل منتظر بمانیم، اما اگر مرسدس از کلیدهای فیزیکی در EQS استفاده نکند، بهتر است استفاده از نسخه‌های دیجیتالی را خیلی راحت کرده باشد.

عضوی ماندگار

ابرنمایشگر یک آپشن برای خانواده الکتریکی EQS خواهد بود و احتمالا برای هر دو مدل سدان و شاسی بلند در دسترس قرار خواهد گرفت. مرسدس متعهد به زمان‌ عرضه خاصی برای این مدل‌ها نشده است، اما انتظار داریم سدان الکتریکی S کلاس در تابستان و نسخه شاسی بلند در پائیز یا زمستان عرضه شود.

همچنین اگر ابرنمایشگر را به زودی در سایر مدل‌های مرسدس ببینیم شگفت‌زده نخواهیم شد، مثلا اینکه به عنوان آپشن سال دوم برای سدان S در دسترس قرار بگیرد که پیش از این سیستم سرگرمی رسانه‌ا MBUX روی آن نصب شده است. به دلیل زیبایی و کاربرپسند بودن ابرنمایشگر، مرسدس بنز باید از آن در دیگر اعضای خانواده این مدل هم استفاده کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد