موضوعات داغ

بررسی قیمت تویوتا RAV4 مدل 2013 در بازار آزاد در آخرین روزهای سال 99

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

بازار خودرو ایران با وجود محدودیت‌های فراوانی که دارد، پتانسیل مناسبی برای رقابت برندهای اروپایی و آسیایی دارد. از این رو در سال‌های گذشته شاهد ورود و راهیابی برندای مختلفی به بازار کشور بودیم. اما از آن‌جایی که مصرف‌کننده ایرانی در سال‌های گذشته به برند نیز اهمیت زیادی می‌داده است، محصولات برندهای معتبر نیز توانسته‌اند سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص دهند. به طور مثال تویوتا یکی از همان برندهایی است که سابقه بسیار طولانی در ایران دارد. به همین منظور می‌توان گزینه‌های متعددی در اغلب سگمنت‌ها از این برند مشاهده کرد.

حال اگر بخواهیم در رده خودروهای کراس‌اوور سایز متوسط نگاهی به بازار بیاندازیم، باید به یکی از گزینه‌های خوش فروش از جمله تویوتا راوفور اشاره کنیم. این محصول که رقابت مستقیمی با کراس‌اوورهای کره‌ای از جمله هیوندای سانتافه و کیا سورنتو دارد، به دلیل اعتبار برند، استهلاک کم و کیفیت بالا، گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه به شمار می‌رود. اما این نکته را هم باید به خاطر داشت که مسائلی نظیر رنگ شدگی بدنه، کارکرد بالا، و مشکلات فنی می‌تواند وضعیت این خودرو را در بازار متزلزل کند.

خودرویی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، تویوتا راوفور مدل 2013 است که با کارکردی بیش از 100 هزار کیلومتر، به عنوان خودرویی با قیمت نسبتا مناسب در بازار کارکرده‌ها وارداتی شناخته می‌شود. این خودرو در حال حاضر با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش تقاضای خرید در بازار شب عید، قیمتی حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان دارد. این در حالی است که میزان کارکرد و سلامت فنی و ظاهری می‌تواند موجب افزایش و یا کاهش این رقم گردد. بنابراین می‌توان این خودرو را به عنوان یک مثال و معیار در نظر گرفت.

تویوتا راو 4

این محصول که نخستین‌بار در سال 1994 به بازار جهانی معرفی شده است، تاکنون پنج نسل را به خود دیده و به عنوان محصولی موفق در بازارهای جهانی شناخته می‌شود. البته که پای این محصول از سال 2008 و با نسل سومش به صورت بسیار محدود به بازار ایران باز شد. اما از آنجایی که تیراژ این محصول در آن زمان چندان بالا نبود، نتوانست در رقابت با سایر خودروها موفق عمل کند. اما با آمدن نسل چهارمش به بازار، آن روی سکه نیز نمایان شد و پتانسیل‌های تویوتا راوفور بر همگان ثابت شد و توانست در میان هیاهوی کراس‌اوورهای کره‌ای، به واسطه کیفیت به نسبت بالاتر و اعتبار برند تویوتا، به موفقیت نسبی دست یابد.

نسل چهارم راوفور تا سال 2013 در بازار ایران حضور داشت و پس از آن جای خود را به نسخه فیس‌لیفت شده داد. از این رو می‌توان گفت آخرین نمونه‌های وارد شده به کشور از نوع نسخه‌های فیس‌لیفت شده‌ای است که با مدل 2016 تا 2018 عرضه شده‌اند. با این وجود می‌تواند نسخه‌های صفر کیلومتر این خودرو را نیز در بازار مشاهده کرد و برخی مشتریان ترجیح می‌دهند به‌جای محصولات پرطرفدار کره‌ای به‌سراغ این کراس‌اوور ژاپنی بروند.

نسل چهارم تویوتا راو 4 که با کد اتاق XA40 شناخته می‌شود، با پیشرانه‌های متنوعی راهی بازارهای بین‌المللی شده‌است که شامل سه پیشرانه بنزینی، سه پیشرانه دیزلی و همچنین یک پیشرانه هیبریدی می‌شود. از میان تمامی نمونه‌های نام برده شده، تنها موتوری که در مدل‌های حاضر در بازار کشور به‌کار رفته، یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر است که با کد 2AR-FE شناخته می‌شود. حداکثر توان تولید این موتور تنفس طبیعی برابر با ۱۷۷ اسب‌بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور است. چنین نیرویی از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک مجهز به قابلیت تیپ‌ترونیک به هر چهار چرخ این خودرو منتقل می‌شود تا RAV4 بتواند طی زمانی در حدود ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/28
لطفا یه مقایسه فنی عادلانه بین راوفور و اوتلندر بزارین
1399/12/30
سلام من هم راوفور داشتم هم سانتافه به مراتب سانتافه نرم تر ازتویوتاست ولی واقعا راوفور خیلی کاری تر وبا کیفیت تر هستسانتفه من با توجه به اینکه از صفر دست خودم بود رو کیلومتر ۵۴هزارگیربکسش یه بار کامل تعمیر اساسی شد ولی راوفورکه فروختم رو ۱۸۶هزارتا تا اون موقع هیچیش نشده بود لازم به ذکره بازار دست دوم تویوتا خیلی توبورس تراز بازار دست دوم سانتفه است وسانتافه فقط صفرش بورس خوبی داره هر بنگاهی که بری چند تا سانتافه با اپشن های متفاوت گذاشته