موضوعات داغ

درس دوباره لوئیس همیلتون و مرسدس به مکس ورشتپن و ردبول

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

سر لونیس همیلتون باز هم برنده نبرد مرسدس – ردبول این بار در بارسلونا بود

سر لوئیس میلتون در چهارمین مرحله از رقابتهای فرمول یک در سال 2021 در بارسلونای اسپانیا باز هم درس بزرگی به ردبول و مکس ورشتپن داد. او در دورهای پایانی با انتخاب یک استراتژی دو پیت استاپه، توانست پیروزی مجارستان 2019 را دوباره تکرار نماید و از مکس ورشتپن در شرایطی که اختلافی 23 ثانیه‌ای به هنگام خروج از تعویض لاستیک داشت، بازهم برنده این مسابقه باشد. پس از او مکس ورشتپن با اختلاف 16 ثانیه دوم شد و والتری بوتاس به رده سوم دست یافت. راننده برتر امروز به انتخاب بینندگان و طرفداران فرمول یک کسی نبود جز لوئیس همیلتون.

سکوی گرندپری بارسلونا 2021
اما در ابتدا باید گفت استارت فوق العاده مکس ورشتپن و ترمز گیری دیر هنگام او در زمان ورود به پیچ یک باعث شد تا لوئیس همیلتون فضای لازم برای پیچیدن نداشته باشد به علاوه اشتباه او در بستن داخل باعث شد که مکس به راحتی به او نزدیک شود و بتواند به هنگام خروج از پیچ 1 زوودتر از قهرمان 7 دوره حال حاضر فرمول یک جهان نبرد را ترک نماید و از اینجا به بعد این همیلتون بود که تمام مدت در تعقیب او ماند. گاهی فاصله‌اش به 0.6 ثانیه‌ای مکس هم رسید اما هیچگاه نتوانست حتی به نشان دادن سبقت هم نزدیک شود. در همان ابتدا در پیچ 4 و 5 هم این چارلز لکلرک بود که موفق‌تر از بوتاس عمل کرد و از او عبور کرد تا در ادامه شرایط برای بوتاس هم سخت شود.

این صدمین مسابقه مکس ورشتپن برای تیم ردبول بود و امیدواری‌های زیادی داشت تا بتواند همچون 2016 بر سکوی نخست قرار گیرد. اگر علاقمندان بخاطر داشته باشند در آن مسابقه برخورد همیلتون و نیکو روزبرگ باعث شد تا مرسدس‌ها در همان ابتدا ادامه رقابت را از دست بدهند و همه چیز تغییر کرد.

مرسدس W12
همانطور که در گزارش تعیین خط به آن اشاره کردیم نیکیتا مازپین راننده جوان تیم هاس بخاطر سد راه لندو نوریس راننده تیم مک‌لارن، در دور اول رقابت تعیین خط مشمول 3 رده جریمه و درج 1 نمره منفی در لایسنس شد که قابل پیش بینی هم بود.

تمامی رانندگان با لاستیک سافت، مسابقه را شروع کردند به غیر از کیمی رایکونن فنلاندی راننده تیم آلفارومئو که لاستیک مدیوم را انتخاب کرده بود.

اما در دور هشتم اتفاق غیر منتظره‌ای رخ داد، خودروی آلفاتائوری راننده جوان ژاپنی، یوکی سونادا ، خاموش شد و باعث شد تا خودروی ایمنی به پیست بیاید. در این فاصله آنتونیو جیوویناتزی به داخل پیت رفت تا لاستیک را تعویض نماید اما اشتباه مکانیکهای تیم آلفارومئو در مهیا کردن لاستیکهای اشتباهی هم تیمی او یعنی رایکونن، باعث شد تا زمانی نزدیک به 35 ثانیه را از دست بدهد و آخرین خودرو از پیت خارج شد. در دور بعدی ماشینهای بیشتری برای تعویض لاستیک به پیت وارد شدند که همان هنگام در پایان دور دهم اعلام شد که آخرین دور خودروی ایمنی خواهد بود. هر دو ماشین ویلیامز این زمان در پیت بودند.

شروع مجدد مسابقه این امکان را به سرجیو پرز مکزیکی راننده دوم ردبول داد تا از استبان اکون عبور نماید. اما جنگ بر سر رده دهم بسیار داغ بود. تک امتیازی که فرناندو آلونسو قهرمان دو دوره فرمول یک جهان محکم به آن چسبیده بود. لنس استرول بشدت در حال نبرد با او بود تا این تک امتیاز را بدست آورد و از طرف دیگر هم تیمی او یعنی قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان یعنی، سباستین فتل هم در حال نبرد با پیر گسلی بود تا بتواند پشت به پشت هم تیمی‌اش در آستون مارتین از آلپین آلونسو عبور نماید.

در کنار این نبرد 5 ثانیه جریمه هم به گسلی داده شد. او به هنگام استارت مسابقه کمی از خط زرد جلوتر ایستاده بود. اشتباهی بچه‌گانه که به راحتی با یک برگشت به عقب قابل جبران بود.

در دور سیزدهم دی آر اس مجددا فعال شد و دوباره نبرد نزدیک همیلتون و ورشتپن آغاز شد.

در دور 19، گسلی به پیت رفت و پنالتی 5 ثانیه‌ای را انجام داد، اما همین باعث شد که آلونسویی که جایگاهش را به استرول داده بود وارد یک نبرد جدید با فتل شود و با توجه به اینکه هر دو لاستیک مناسب برای انجام این نبرد را نداشتند در دور بعدی وارد پیت شدند. اینجا مبارزه بین دو تیم را آلپین با پیت استاپ سریعتر برد و فتل بعد از گسلی از پیت خارج شد و باید مجدد تلاش می‌کرد تا از او عبور نماید.

در گروه پیشتاز با توجه به امکان آنکات کردن تیم فراری و لکلرک، ابتدا این والتری بوتاس بود که وارد پیت شد و لاستیکهای مدیوم را به زیر ماشین بست. از این لحظه جنگ روانی همیلتون آغاز شد که لاستیکهای من مناسب نیستند. همین موضوع باعث شد تا ردبول تصمیم به تعویض لاستیک مکس بگیرد و در دور 25 او را به پیت فراخواندند. آنها در یک پیت استاپ کمتر دیده شده از این تیم در زمان 4.2 ثانیه لاستیکهای مکس را تعویض کردند. این تاخیر بخاطر این مسئله بود که لاستیک عقب سمت چپ اصلا آماده نبود. در تمام این مدت همیلتون صاحب تک امتیاز سریعترین دور بود اما بوتاس در دور 26 توانست سریعترین دور را به نام خود با زمان 1:21.993 ثبت نماید. همین تعویض لاستیک خوب و بموقع او را از فراری پیش انداخت.

بعد از او مکس هم دور سریعی را به نام خود ثبت کرد اما این پایان ماجرا نبود. همیلتون که حالا جلوتر از مکس و بوتاس بود پایش را بر روی گاز فشرد و تلاش کرد که فاصله‌اش را با آنها زیاد نماید. افسوس که او در میان ماشینهای کند عقبی گیر افتاد و نتوانست دور سریعی را با لاستیکهای فرسوده‌ای که داشت طی نماید. نهایتا فاصله او با مکس کم و کمتر شد اما همین کافی بود که علاقمندان فرمول یک را به سال 2019 ببرد. پیست مجارستان جاییکه مرسدس و لوئیس همیلتون درس بزرگی به ردبول و مکس ورشتپن دادند.

پس همیلتون چند دور به ماندن در پیست ادامه داد تا بالاخره زمانی به پیت آمد که با زمانی حدود 1.6 ثانیه پشت مکس به پیست بازمی‌گشت. جرقه استراتژی بی نظیر مرسدس زده شد و در دور 29 او تعویض لاستیک را انجام داد و با 2.7 ثانیه یک پیت نسبتا سریع را رقم زد. پس از آن دورهای سریع لوئیس آغاز شد و دو زمان سریع را به نام خود کرد. آخرین دور سریع او 1:21.204 بود.

مسابقه بدون اتفاق ویژه‌ای در جریان بود تا دور 43 که به یکباره همیلتون که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به مکس بود به پیت رفت و تعویض دوباره لاستیک به مدیوم نو را انجام داد. نقشه کامل شد و تنها نبوغ و مهارت همیلتون کافی بود تا آن را تمام نماید. او سوم و پشت هم تیمی‌اش بوتاس به پیست برگشت. فاصله اودر این لحظه از مکس ورشتپن حدود 23 ثانیه بود.

اولین دور سریع در دور 44 لونیس همیلتون 1:20.775 این دور او از مکس 1.111 ثانیه سریعتر بود. مسابقه 66 دور بارسلونا منتطر دورهای پایانی هیجانی بین پیشتازان بود. دور 45، زمان دور سریع 1:20.728، همیلتون 1.259 ثانیه سریعتر از مکس.

این روند ادامه داشت. دور 49 هیجان بالا، همیلتون 1.769 ثانیه سریعتر از مکس و جنگ جدیدی بین کارلوس ساینز و دنیل ریکاردو شروع شده است. ریکاردو و ساینز لاستیکهای جدید دارند و لندو نوریس در رده 7 جلوی این دو لاستیک فرسوده. یک کار تیمی بین مک‌لارن‌ها شکل گرفت و ریکاردو عبور کرد ولی لندو مقاومت زیادی نتوانست در مقابل ساینز انجام دهد با این حال زمانی به دنیل داد تا بتواند از اکون هم عبور نماید و حالا رده 6 را در اختیار گرفته بود.

در دور 52 همیلتون در یک سبقت سخت توانست از هم تیمی‌اش بوتاس که به سختی به او اجازه عبور داد، رد شود و به فاصله 11 ثانیه‌ای از مکس رسید. رادیوهای مکس به تیم ردبول کاملا گویای همه چیز بود. آنها دوباره تسلیم هوش بالای استراتژیستهای مرسدس شده بودند. ممکنه توانسته باشند مهندسین مرسدس را برای تولید پاور یونیت جدید با خود همراه کنند تا 2022 موتور قویتری داشته باشند اما هوش بالای استراتژیستها و مهارت و نبوغ همیلتون را قطعا در تیم نخواهند داشت.

در حالیکه ساینز در دور 55 از اکون رد شد، همیلتون هم به سرعت به مکس نزدیک می‌شد.حالا او 7 ثانیه فاصله داشت و این دور 1.877 ثانیه سریعتر از راننده هلندی بود.

حالا بوتاس به داخل پیت رفت و با لاستیک سافت برگشت تا سریعترین دور را با زمان 1:20.091 ثبت نماید.

دور 58 با نزدیک شدن بیشتر همیلتون به ورشتپن دنبال شد حالا فاصله به زیر 3 ثانیه رسید. اینبار نوبت به پرز رسید که برای سریعترین دور اقدام نماید او هم لاستیک نوی سافت را به ماشین بست.

سبقت همیلتون از ورشتپن - نمای داخل خودروی مرسدس
دور 60، مستقیمی اصلی، از ابتدای شروع، مکس می‌دانست همیلتون به او حمله خواهد کرد، آماده دفاع شد، داخل را بست پیش از رسیدن به پیچ 1 همیلتون به راحتی از او عبور کرد و بلافاصله اختلافی 1 ثانیه‌ای باز کرد. شانسی برای ردبول با لاستیکهای فرسوده نبود. پس باید مکس هم به پیت میرفت، فاصله او با بوتاس بیش از یک پیت استاپ بود پس حداقل یک امتیاز می‌تواند مرهم زخم او شود اگرچه 25 امتیاز از دست رفت.

سبقت همیلتون از ورشتپن دور 60
در دور 60 پرز توانست زمان سریع 1:19.483 را به نام خود کند.

دور 62 نبرد بی امان آلونسو، استرول، فتل بر سر رده 10 اما این گسلی بود که آمد و رده را از آنها ربود. در این مبارزه بوتاس هم که خودروی پیشتاز بود اسیر شد و حتی نزدیک بود تا با آنها برخورد نماید. اما بالاخره عبور کرد و استرول هم عبور کرد.

مکس سریعترین دور را به نام خود با زمان 1:18.149 از آن خود کرد و همیلتون 3 به 1 در این فصل پیش افتاد.

سایر راننده‌ها به ترتیب جدول رده‌های بعدی را از آن خود کردند. مکلارن باز هم امتیاز گرفت. اما این بار دستان آلونسو به امتیاز نرسید و در رده 17 با تعویض دیر هنگام لاستیک از خط پایان گذشت. راننده‌های ویلیامز و هاس توفیق چندانی در این مسابقه نداشتند و روز آرامی را سپری کردند.

هم اکنون لوئیس همیلتون با 94 امتیاز در بالای جدول رانندگان این فصل جای گرفته و مکس ورشتپن با 80 امتیاز در رده دوم قرار دارد. لندو نوریس جایگاهش را به والتری بوتاس داد، بوتاس 47 امتیاز سوم و لندو با 41 امتیاز چهارم است.

جدول رده بندی گرندپری اسپانیا 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد