موضوعات داغ

سر لوئیس همیلتون در خانه رده اول خط استارت اسپرینت ریس را از آن خود کرد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

لوئیس همیلتون توانست بعد از مدتها در این فصل مجددا بالاتر از مکس ورشتپن رده اول خط استارت را از آن خود نماید و ورشتپن دوم شد. والتری بوتاس هم در سایه تهدید صندلیش توسط جورچ راسل سوم شد. راسل باز هم به مرحله سوم تعیین خط راه یافت و هشتم شد.

این هفته در بریتانیا هستیم و شاهد برگزاری یکی از مهیج‌ترین مسابقات فرمول یک، یعنی گرندپری سیلورستون خواهیم بود. این پیست از سال 1950 میزبان مسابقات فرمول یک تا کنون بوده است، طول این پیست 5.891 کیلومتر است و 18 پیچ دارد و رانندگان در 52 دور با یکدیگر رقابت خواهند کرد رکورد پبست در اختیار مکس ورشتپن با 1:27.097 ثانیه که در سال 2020 ثبت شده، می‌باشد. همانطور که فرمول یک و لیبرتی مدیا و همچنین تمام سایتهای خبری موتور اسپرت از قبل اعلام کرده بودند در این گرندپری شاهد برگزاری تعیین خط بصورت اسپرینت خواهیم بود. به غیر از این مسابقه، گرندپری مونزا در ایتالیا نیز به این سبک و سیاق برگزار خواهد شد. اما پیش از پرداختن به گزارش رقابت تعیین خط امروز، ببینیم اسپرینت ریس چیست و چگونه برگزار می‌شود.

اسپرینت ریس

نحوه برگزاری اسپرینت به این صورت است که ابتدا یک جلسه تمرینی یک ساعته طبق روال همیشگی فرمول یک برگزار می‌شود. سپس یک جلسه دور تعیین خط بمانند مسابقات عادی برگزار خواهد شد و تیمها برای کسب جایگاه نخست با هم رقابت خواهند داشت. در پایان این جلسه تعیین خط 3 راننده برتر به ترتیب کسب رده اول تا سوم، 3 تا 1 امتیاز بدست می‌آورند.

بعد از این مسابقه مجدد در روز شنبه یک جلسه تمرین یک ساعته در اختیار تیمها هست تا بتوانند تنظیمات نهایی را انجام دهند و بعد از آن دور تعیین خط اصلی در یعد از ظهر انجام خواهد شد که اینبار بمانند مسابقه اصلی از روی خط استارت و بر اساس جایگاه کسب شده برای رانندگان در دور تعیین خط پیشین آغاز خواهد شد. رانندگانی که دچار مشکل یا خرابی شوند از انتها استارت خواهند زد. مسافت این رقابت برای تیمها 100 کیلومتر است و پیت استاپ و دی آر اس هم آزاد هست اما اینکه واقعا راننده یا تیمی بخواهد در این زمان کم برای تعویض لاستیک به پیت برود قابل پیش بینی نیست. نتیجه کسب شده در این دور از تعیین خط تعیین کننده رده راننده در خط استارت مسابقه روز یکشنبه خواهد بود.

در اولین جلسه تمرینی امروز تیم ردبول با راننده جوان هلندیش، مکس ورشتپن رده اول، تیم مک‌لارن با راننده جوان انگلیسی خودش، لندو نوریس در رده دوم و تیم مرسدس توسط قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان یعنی لوئیس همیلتون به رده سوم این تمرین دست یافتند.

سر لوئیس همیلتون - مرسدس

دور اول تعیین خط

در اولین تلاش مکس ورشتپن با زمان 1:26.751 سریعترین راننده پیست بود و همیلتون با اختلاف 0.409 ثانیه ووالتری بوتاس هم با 0.736 ثانیه کندتر از او بودند

فرناندو آلونسو از تیم آلپین در این دور خوش درخشید و در دره چهارم ایستاد. بر خلاف تمرین اول، سباستین فتل و لنس استرول از تیم آستون مارتین اصلا مطابق انتظار ظاهر نشدند.

در تلاش دوم رده‌ها در جدول جایجا شد و در این رانندگان در رده‌های 16 تا 20 قرار گرفتند تا از راه‌یابی به دور دوم باز بمانند.

یوکی سونادا از آلفاتائوری رده 16، کیمی رایکونن از آلفارومئو رده 17، نیکلاس لطیفی از ویلیامز رده 18، میک شوماخر و نیکیتا مازپین رده‌های 19 و 20 هر دو از تیم هاس.

مکس ورشتپن، لوئیس همیلتون و چارلز لکلرک از فراری رده اول تا سوم را کسب کردند. جورج راسل دیگر راننده انکلیسی حاضر در فرمول یک با ویلیامز باز هم از این مرحله صعود کرد.

مرحله دوم تعیین خط

در اولین تلاش پیر گسلی، راسل، آلونسو، استرول و آنتونیو جیوویناتزی در رده‌های 11 تا 15 ایستادند و دنیل ریکاردو نیز در رده ششم موفقتر از نوریس بود. مکس ورشتپن تنها با اختلاف 0.098 ثانیه بالاتر از لوئیس همیلتون ایستاد و بوتاس نیز در رده سوم قرار گرفت.

در تلاش دوم باز هم مرسدس بسیار سریع بود. بوتاس جلوتر از همیلتون دور می‌زد. همیلتون عالی بود و زمان 1:26.023 را ثبت کرد تا بالاتر از ورشتپن به مرحله بعدی راه یابد، مکس دوم شد و بوتاس هم سوم ماند. راسل باز هم خوش درخشید و با کسب رده 7 به مرحله سوم راه پیدا کرد.

در نهایت 5 راننده زیر از راه یابی به مرحله سوم جا ماندند:

آلونسو رده 11، گسلی رده 12، استبان اوکون رده 13، جیوویناتزی رده 14 و استرول رده 15 را کسب کردند.

10 راننده برتر به ترتیب رده همیلتون، ورشتپن، بوتاس، کارلوس ساینز، لکلرک، سرجیو پرز، راسل، فتل، ریکاردو و نوریس بودند. هر سه راننده بریتانیایی در دور نهایی تعیین خط حضور دارند.

مرسدس W12

مرحله سوم تعیین خط

تلاش اول متعلق به همیلتون بود. زمان 1:26.134 را بجا گذاشت و مکس ورشتپن با اختلاف 0.127 رده دوم را کسب کرد. بوتاس سوم ایستاد، پرز چهارم. راسل بعد ا ز همه خارج شد و اقدام به ثبت زمان کرد و فتل اصلا در این دور بیرون نیامد. راسل توانست زمان 1:26.971 را ثبت نماید و جایگاه هفتم را بطور موقت در اختیار بگیرد تا بالاتر از فراری‌ها قرار گیرد.

اما در تلاش دوم فتل هم بیرون آمد تا زمان خود را ثبت نماید.

پسر سریع بریتانیا سریع بود و اگر در پیچ 17 عقب ماشین نمی‌لغزید زمان سریعتری را نیز نسبت به دور اول کسب می‌کرد. او در نهایت رده اول خط استارت مسابقه اسپریت روز شنبه را در اختیار گرفت و ورشتپن دوم شد. بوتاس رده سوم را کسب کرد و در آخرین لحظات لکلرک رده چهارم را از پرز ربود. نوریس و ریکاردو رده‌های 6 و 7 را در اختیار گرفتند و راسل هشتم شد. ساینز رده 9 و فتل هم رده 10 را کسب کردند.

جدول رده بندی تعیین خط اسپرینت ریس یریتانیا

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد