موضوعات داغ

مرسدس پیروز جنگ روانی با ردبول

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

سر لوئیس همیلتون جایگاه اول خط استارت گرندپری مجارستان 2021 را از آن خود کرد. والتری بوتاس در خط 2 و مکس ورشتپن در خط 3 مسابقه را آغاز خواهند کرد.

به پیست هونگارورینگ در مجارستان رسیدیم. پیستی که از سال 1986 تا به حال پذیرای قهرمانان فرمول یک بوده است. طول این پیست 4.381 کیلومتر است و رکورد آن در دستان لوئیس همیلتون، با ثبت زمان 1.16.627 ثانیه قرار دارد و در سال 2020 بدست آمد. این پیست دارای 14 پیچ می‌باشد و رانندگان در 70 دور پیرامون آن در روز یکشنبه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این پیست دارای دو محدوده دی آر اس هست.

سه جلسه تمرینی برگزار شده طی روزهای گذشته و امروز نشان داد که تیم مرسدس دارای یک برتری نسبی در مقابل ردبول هست. آنها نتوانستند در روز پنجشنبه جریمه بیشتری برای برخورد سر لوئیس همیلتون قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان با راننده اول خود در گرندپری بریتانیا، سیلورستون، یعنی مکس ورشتپن کسب نمایند و درخواست تیم ردبول توسط فیا رد شد. تمرین اول از آن ورشتپن بود و مرسدس‌ها دوم و سوم شدند. اما در دو تمرین بعدی این مرسدس‌ها بودند که اول شدند و ردبول در تمرین دوم رده سوم و در تمرین آخر هم رده دوم را در اختیار داشت.

دور اول تعیین خط

در تلاش اول این مکس ورشتپن بود که با کسب 1:16.214 سریعتر از همه بود و همیلتون با 0.210 ثانیه و هم تیمی او یعنی والتری بوتاس تنها با 0.396 ثانیه اختلاف در رده‌های دوم و سوم ایستادند. اما نکته قابل توجه سرجیو پرز و عملکرد بد او در دوبار تلاش برای کسب زمان بود که در هر دو مرتبه بهتر از رده نهم را کسب نکرد بار اول 1.086 ثانیه کند بود و در تلاش دوم 1.019 ثانیه کندتر بود. خودروی میک شوماخر به دلیل برخوردی که در تمرین سوم با دیواره پیست داشت برای این جلسه تعیین خط آماده نشد لذا زمانی ثبت نکرد.

در تلاش دوم بوتاس زمان سریعتری ثبت کرد اما در نهایت همان رده سوم به کار خود پایان داد.

رانندگان حذف شده در این مرحله عبارت بودند از: یوکی سونادا از آلفاتائوری رده 16، جورج راسل و نیکلاس لطیفی هر دو از ویلیامز رده 17 و 18، و رانندگان تیم هاس، یعنی

نیکیتا مازپین و میک شوماخر رده‌های 19 و 20.

راسل بر خلاف چند گرندپری گذشته عملکرد خوبی نداشت و نتوانست به مرحله بعد صعود نماید.

دور دوم تعیین خط

همیلتون این بار بر روی لاستیک مدیوم سریعتر از ورشتپن بود و با زمان 1:16.553 رده اول را بدست آورد و مکس 0.216 ثانیه کندتر از او بود. فرناندو آلونسو از تیم آلپین با لاستیک سافت زمان ثبت کرد و رده سوم را بدست آورد. بوتاس به ششمی بسنده کرد.

کارلوس ساینز از فراری در پیچ 14 (آخر) به دور خودش چرخید و با دیواره پیست برخورد کرد و باله جلو شکست و در رده 15 به کار خودش در این دور پایان داد. بلافاصله بعد از این برخورد اعلام پرچم قرمز شد و رقابت متوقف گردید. زمان باقیمانده در این هنگام 6:40 ثانیه بود.

خودروی فراری کارلوس ساینز
بعد از توقف با استراتژِی عجیبی تیمها به پیست برگشتند ورتشپن با لاستیک سافت زمان 1:15.6 به صدر رسید، اما همیلتون و بوتاس بر روی همان لاستیک مدیوم ماندند تا استراتژی متفاوتی را با ورشتپن در استارت داشته باشند. نوریس و گسلی دوم و سوم شدند و رانندگان زیر از راه یابی به مرحله سوم بازماندند:

دنیل ریکاردو از مک‌لارنرده 11، لنس استرول از آستون مارتینرده 12، کیمی رایکونن وآنتونیو جیوویناتزیازآلفارومئورده 13 و 14، و در نهایت کارلوس ساینز رده 15.

دور سوم تعیین خط

همیلتون در تلاس اول طوفانی ظاهر شد و زمان 1:15.419 را ثبت کرد. بوتاس 0.315 ثانیه کندتر بود و دوم شد، ورشتپن 0.565 ثانیه دیرتر از خط گذشت و سوم شد. چکو باز هم 1 ثانیه نسبت به نفر اول کندتر بود.

سباستین فتل به عنوان آخرین خودرو بعد از همه وارد پیست شد و زمان 1:16.750 را کسب کرد و موقتا در رده هشتم ایستاد.

در تلاش دوم با خروج مرسدس‌ها جنگ روانی آغاز شد. به هنگام خروج از پیست همیلتون خیلی آهسته حرکت ‌می‌کرد و مکس ورشتپن نیز پشت او قرار داشت. زمانیکه ورشتپن از خط استارت عبور کرد زمان رقابت به پایان رسید و از اینجا تمرکز ورشتپن از دست رفت زیرا اگر فقط چند هزارم ثانیه دیرتر متوجه زمان می‌شد او هم نمی‌توانست زمانی ثبت کند الیته که زمان دوم هم کمکی نکرد و تغییری در زمان‌های ثبت شده ایجاد نشد، اما پرز نتوانست زمانی در تلاش دوم ثبت نماید. در نهایت این لوئیس همیلتون بود که باز هم رده نخست خط استارت گرندپری مجارستان را بدست آورد و هم تیمی او والتری بوتاس دوم شد و مکس ورشتپن صدر نشین مسابقات فرمول یک، رده سوم و هم تیمی او سرجیو پرز رده چهارم را کسب کردند. سایر رانندگان در این دور عبارت بودند از پیر گسلی رده 5،لندو نوریس رده 6، چارلز لکلرک رده 7،استبان اوکون رده 8 ،آلونسو قهرمان 2 دوره فرمول یک جهان رده 9 و فتل رده 10.

جدول رده بندی خط استارت گرندپری مجارستان 2021 در ادامه آمده است:

جدول رده‌بندی خط استارت گرندپری مجارستان 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد