موضوعات داغ

شگفتی بوداپست اوکون را به سکو رساند و ویلیامز را به امتیاز

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

سکوی شگفت انگیز بوداپست، استبان اوکون از آلپین رده اول، سباستین فتل از آستون مارتین رده دوم و لوئیس همیلتون رده سوم گرندپری مجارستان را کسب کردند. مکس ورشتپن دهم شد. ویلیامز با هر دو ماشین امتیاز گرفت.

پیست زیبای هونگارورینگ در شهر بوداپست مجارستان میزبان آخرین مسابقه نیم فصل بود و این زیبایی با یک مسابقه زیبا دو چندان شد. این آخر هفته سطح پیست بعد از یک بارش شبانه مرطوب بود و لذا استراتژی لاستیکهای انتخابی تیمها در دور دوم تعیین خط دیگر به کار هیچ تیمی نمی‌آمد. همه با لاستیک مرطوب یا وت که با رنگ سبز شناحته می‌شود، مسابقه را آغاز کردند. اما در این میان تنها یک راننده با لاستیک مدیوم در دور گرم کردن حضور داشت و او کسی نبود جز آنتونیو جیوویناتزی از تیم آلفارومئو که بلافاصله پیش از شروع به پیت رفت تا لاستیک خود را تعویض نماید.

همه ماجرای استارت به این تعویض لاستیک ختم نشد، یک اتفاق عجیب در راه بود.

استارت

بعد از تائید مارشال انتهای خط 5 چراغ قرمز خاموش شد، لوئیس همیلتون یک استارت فوق العاده داشت، همان ابتدا فاصله خوبی با ماشینهای پشتی باز کرد بخصوص هم تیمی‌اش والتری بوتاس، که بسیار کند و ضعیف عمل کرد و از طرفین او مکس ورشتپن، لندو نوریس و سرجیو پرز عبور کردند. در پیچ یک سرنوشت مسابقه به ناگاه تغییر کرد. بوتاس ترمز کرد ولی فایده‌ای نداشت به از پشت به نوریس برخورد کرد و ماشین او را بلند کرد او به ورشتپن برخورد کرد، چرخ جلو سمت چپ بوتاس شکست به پرز برخورد کرد و به دنبال آن زنجیره‌ای از برخوردها و چرخشها اتفاق افتاد. یکی دیگر از این برخوردها، تصادف لنس استرول با چارلز لکلرک بود. هر ماشینی که از سمت داخل پیچ 1 عبور کرد از مهلکه گریخت و تقریبا بیشتر کسانی که در سمت چپ یا بیرونی پیچ بودند در این برخورد اولیه آسیب دیدند. تقریبا تا انتهای سکتور دوم پرچم زرد در سکتور 1 نشان داده شده بود اما تبدیل به خودروی ایمنی شد و در نهایت هم در دور دوم به پرچم قرمز و توقف خودروها در پیت رای داده شد.

برخورد بوتاس در پیچ 1
در این برخورد، بوتاس از مرسدس، پرز از ردبول، نوریس از مک‌لارن، استرول از آستون مارتین و لکلرک از فراری مجبور به ترک مسابقه شدند. مک‌لارن به هنگام توقف در پیت در زمان پرچم قرمز امید داشت بتواند خودروی نوریس را آماده نماید اما موفق نشد. درعین حال ردبول باز هم معجزه کرد و با اینکه بارح بورد ماشین مکس ورشتپن شکسته بود آن را به گونه‌ای عجیب با کمک چسب و نوار بازسازی کردند تا این مسابقه را بدون امتیاز ترک نکنند.

تا اینجا مرسدس و همیلتون از کسب پیروزی در این مسابقه بسیار مطمئن بودند. خودروی همیلتون هیچ آسیبی ندبد و در موقعیت خوبی قرار داشت. پیشتاز مسابقه بود، پشت او استبان اوکون با خودروی آلپین و سباستین فتل با آستون مارتین در شروع مجدد مسابقه استارت میزدند. خیلی مطمئن دور گرم کردن را همیلتون پشت خودروی ایمنی انجام داد.

تصادف خودروها در پیچ 1

رده خودروها به هنگام استارت مجدد

ری – استارت

یک پیش آمد غیر منتظره استراتژی اشتباه مرسدس و تصمیم نادرست همیلتون معادله را کاملا تغییر داد و سرنوشت مسابقه به گونه‌ای دیگر رقم خورد. سطح پیست تقریبا خشک شده بود و بر خلاف پبش بینی هواشناسی خبری از باران نبود پس همه به پیت رفتند تا لاستیکها تعویض نمایند و این همیلتون بود که تنها با لاستیک وت بر روی خط استارت ایستاد. چراغ قرمز خاموش شد، او حرکت کرد اما مسیر خشک بود و بسیار کند. نهایت تلاشش تنها او را 4 ثانیه جلوتر از دیگران که از داخل پیت استارت زده بودند قرار داده بود. تصمیم به تعویض لاستیک گرفت و این توقف باعث شد او در انتها یعنی ماشین چهاردهم به پیست بازگردد!

رده خودروها در پیست بعد از بازگشت همیلتون /span>
هیجان در خطوط انتهایی بار سنگین‌تری نسبت به گروه پیشتاز داشت. استبان اوکون بدون شک رانندگی خوبی داشت، بخوبی دفاع کرد و توانست تا انتها قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان را پشت سر خود نگهدارد و مقام اول را کسب نماید. فتل دوم شد.

تنها دور سریع اوکون در دور 6 به ثبت رسید اما این همیلتون بود که در رده 14 در حالیکه 19.6 ثانیه با او فاصله داشت، این زمان را به نام خود کرد.

اما نیکیتا مازپین از هاس طی برخوردی که در پیت با کیمی رایکونن داشت چرخ جلو سمت راست شکست و او هم از مسابقه خارج شد، این برخورد برای رایکونن فنلاندی 10 ثانیه جریمه به دنبال داشت و جیوویناتزی هم به خاطر تخطی از سرعت مجاز در پیت لین 10 ثانیه جریمه شد. این جریمه‌ها به هنگام تعویض لاستیک برای هر دو راننده اعمال شد.

برخورد رایکونن و مازپین
همیلتون در دور 20 به پیت رفت و اینبار با لاستیک هارد به پیست برگشت همین باعث شد تا بتواند دنیل ریکاردو و مکس ورشتپن را که داشتند از پیت خارج می‌شدند، آندرکات نماید و به رده نهم رسید. او کماکان دورهای سریع را به نام خود ثبت می‌کرد و از اینجا بود که هر دور یک رده کسب کرد تا در دور چهلم که همه به پیت رفته بودند او به رده چهارم رسید.

از اینجا او در فاصله 6 ثانیه‌ای جلوتر از قهرمان دو دوره فرمول یک جهان یعنی فرناندو آلونسو، و کمتر از 1 ثانیه‌ای کارلوس ساینز پشت سر راننده اسپانیایی فراری حرکت می‌کرد. تلاش زیادی کرد تا رده سوم را از او بگیرد اما هوای کثیف فراری و عمر لاستیکهای همیلتون که فرسوده‌تر از لاستیکهای ساینز بود باعث شد تا در دور 48 او مجدد به پیت برگردد و با لاستیک مدیوم مسابقه را تا انتها ادامه دهد.

اوج هیجان از اینجا آغاز شد. آلونسو در فاصله 14 ثانیه‌ای جلوتر از همیلتون قرار گرفت و در رده چهارم پشت ساینز حرکت می‌کرد و همیلتون با سرعت به او نزدیک می‌شد. او هر دور دو ثانیه سریعتر از ناندو بود. در دور 49 او سریعترین زمان 1:18.715 را به نام خود ثبت کرد. در دور 55 او به آلونسو رسید و نبرد جانانه‌ای بین این دو راننده با تجربه آغاز شد. بارها همیلتون به آلونسو حمله کرد و بارها با دفاع بسیار حساب شده و مقتدرانه ناندو روبرو شد.

یکی از حملات همیلتون به آلونسو
او به گونه‌ای در را به روی لوئیس بسته بود که چاره‌ای جز عقب نشستن برای قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان باقی نگذاشت. در نهایت این حمله‌ها تا دور 65 ادامه داشت و بالاخره لاستیکهای سریعتر و نوتر همیلتون به یاری او آمد و آلونسو با یک اشتباه در پیچ یک و قفل کردن لاستیکها به هنگام ترمز گیری، ریسینگ لاین را از دست داد ونتوانست مسیر همیلتون را سد نماید همین اشتباه کافی بود تا همیلتون به جلوی او برود و با استفاده از دی آر اس که از قبل داشت، به راحتی فاصله را باز کرد و بلافاصله به پشت ساینز رسید که او هم وضعیت لاستیکهایش بهتر از آلونسو نبود و در دور بعدی در مستقیمی اصلی به هنگام لپ کردن ریکاردو که به تازگی رده دهم را به مکس ورشتپن داده بود، همیلتون هم از او رد شد و به رده سوم و سکو رسید.

سبقت همیلتون از ساینز
از نکات جالب سکوی این مسابقه، آماتور بودن اوکون بود که از ورودی پیت بعد از دور افتخار رد شد و برای اینکه بنزین ماشین تمام نشود آن را در کنار پیست رها کرد و پیاده به پیت برگشت تا در مراسم شرکت نماید.

سباستین فتل در عین شایستگی نتوانست از این راننده جوان فرانسوی عبور نماید و در نهایت به رده دوم بسنده کرد.

دو خودروی تیم ویلیامز، امتیاز گرفتند و جالبتر اینکه راننده ایرانی – کانادایی آنها یعنی نیکلاس لطیفی رده‌ای بالاتر از جورج راسل انگلیسی کسب کرد و این در حالی بود که هر دو راننده نتوانستند حتی به مرحله دوم تعیین خط راه پیدا کنند

.

سکوی قهرمانی گرندپری مجارستان 2021
رانندگان آلفاتائوری، مثل همیشه عملکردی معمولی داشتند و از موقعیت پیش آمده استفاده نکردند اگرچه به امتیاز گیری ورشتپن تا حدودی کمک کردند. در دور آخر پیر گسلی به پیت رفت و با لاستیک سافت بازگشت تا شاید بتواند زمان سریع مسابقه و تک امتیاز را از همیلتون برباید که موفق نبود.

در ادامه توجه شما را به جداول مسابقه و تصاویر زیبای نبردها و لحظات حساس مسابقه جلب می‌نماییم.

جدول رده‌بندی گرندپری مجارستان 2021

نمایی دیگر از برخورد در پیچ 1

والتری بوتاس مغموم

آسیب خودروی مکس ورشتپن

ترمیم باج بورد ردبول 33

برخورد استرول با لکلرک

خودروی نوریس در حال بازرسی در گاراژ

آندرکات ریکاردو و ورشتپن توسط همیلتون

نبرد ناندو و همیلتون

نبرد ناندو و همیلتون

عبور همیلتون از آلونسو از نمای داخل مرسدس

عبور مرسدس از آلپین

دور افتخار آلپین‌ها

بازگشت اوکون به پیت با پای پیاده

استبان اوکون برنده گرندپری مجارستان 2021

همیلتون در رده سوم

دور افتخار آلپین

ری - استارت تک نفره همیلتون در دور سوم

آلپین‌ها

آلپین‌ها

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد