موضوعات داغ

بررسی کامیون دوو پریما در ایران، عرضه نسخه‌های باری و کشنده

عکس مطلب اول

با توجه به تحریم‌ها و نبود کامیون‌های اروپایی در ایران، بازار کامیون‌های چینی بسیار رونق گرفته طوریکه حتی کشورهایی مثل روسیه و کره‌جنوبی نیز در تکاپو بازار تشنه ایران هستند. از چند ماه پیش برند دوو کره‌جنوبی که قبلاً با لوازم برقی در ایران فعالیت داشت، با همکاری شرکت کاسپین خودرو اقدام به تولید کامیون‌های دوو در دو نسخه باری و کشنده کرده است.

کارخانه خودروسازی دوو از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ تاتاموتورز هند بشمار می‌رود که از سال ۲۰۰۸ رسماً شروع به تولید کامیون باری و کشنده به هدف بازار کره‌جنوبی کرده و ایران از اولین کشورهایی در دنیاست که هدف صادرات این کشور قرار گرفته است.

ویژگی‌های کامیون دوو

کامیون‌های دوو مانند تمامی کامیون‌های شرقی تحت تاثیر و الگوبرداری از کامیون‌های اروپایی هستند اما با توجه به اینکه تاتا موتورز بعنوان مالک دوو در زمینه ساخت خودروهای سنگین در دنیا آنچنان نام و نشانی ندارد و صاحب سبک نیست، به طبع این شرکت نیز دستش در برابر دیگر کامیون‌های شرقی در مسئله کپی و الگوبرداری کوتاه‌تر است و بیشتر باید بر اساس علم و فناوری خود قدم بردارد، همین موضوع باعث شده تا دوو را کامیونی کاملاً متفاوت با دیگر کامیون‌های حال حاضر بازار ایران ببینیم.

طراحی این کامیون ساده و هوشمندانه اما بی‌روح و بدور جذابیتی همچون کره‌ای‌ها یا چینی‌ها است که البته باید این موضوع را به دلیل پیشروی در مسائل آیرودینامیک بدانیم.

کامیون دوو

از لحاظ راحتی کابین، کامیون بروز یا بسیار عجیبی را نمی‌بینیم و تنها کامیونی ساده، خشک اما با فضای داخلی قابل‌قبول دیده می‌شود. کمپانی دوو در مسائل فنی دچار وابستگی‌هایی به کامینز Cummins و زد اف ZF آلمان دارد طوریکه بر روی بعضی از مدل‌های این کامیون‌ها در کره‌جنوبی، موتور کامینز نصب می‌شود، اما تقریباً تمامی کامیون‌های این برند گیربکس زد اف ZF آلمان دارند.

دوو در ایران

کامیون‌های دوو در بازار ایران با چالش‌های سخت و بزرگی باید مبارزه کنند. اولین چالش آن است که تا به حال حضور کامیون‌های کره‌ای در ایران چندان پررنگ نبوده است و مردم دوو را بیشتر با لوازم خانگی برقی می‌شناسند که این موضوع برندینگ این برند را در بازار خودروهای سنگین کمی سخت می‌کند.

چالش دوم این است که برندهای اروپایی در بازار و بین رانندگان ایرانی مقبولیت بیشتری دارند و این برند کره‌ای شباهتی با کامیون‌های اروپایی ندارد که کار را برای آن سخت می‌کند.

کامیون دوو

چالش دیگر قیمت این کامیون‌ها است که در نسخه باری 2 میلیارد و 500 میلیون تومان و در نسخه کشنده 3 میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارند که نسبت به دیگر رقبا مانند دافران و یا دیما که در حال حاضر در ایران به تولید می‌رسند، قیمت بالاتری دارند.

دوو و رقبا

نکته خوب و مثبت این برند در ایران، کامیون‌های باری دوو است که برای اولین‌بار بعد از سال‌ها در ایران کامیون باری با ویژگی و آپشن‌های خوب به تولید می‌رسد. همانطورکه اشاره کردیم، قیمت کامیون باری دوو 2.5 میلیارد تومان است که نسبت به تنها رقیبش در ایران یعنی کامیون بنز 10 چرخ باری، برتری بسیاری را مانند کابین با جای خواب، کابین بروزتر و راحت‌تر، موتور قوی‌تر با تولید آلایندگی پایین‌تر را دارد و می‌توان گفت که کامیون دوو یکی از بهترین کامیون‌های باری است که در حال حاضر در بازار ایران تولید می‌شود.

اگر بخواهیم نگاهی به نسخه کشنده کامیون دوو در کنار رقبایی داشته باشیم که در حال حاضر در ایران به تولید می‌رسند، باید بگوییم که این کامیون راه بسیار سختی را در پیش دارد و زیرا با رقبایی با قدرت بسیار بالاتر باید به رقابت بپردازد. رقبای نسخه کشنده دوو با توجه به قیمت این نسخه، کامیون‌هایی مثل دافران، دیما، سی‌اند‌سی هستند که همگی موتورهای قوی‌تری را دارند و از نظر کابین نیز برتری‌های چشم‌گیری مثل فضای داخلی و یا آپشن‌هایی مثل رادار و ترمز اضطراری دارند. اما در بخش متریال و مواد استفاده شده در ساخت داشبورد، کامیون دوو برتری بسیار واضحی را از تمامی کامیون‌هایی که در ایران تولید می‌شوند، دارد و آن اصالت خودروسازی کره‌ای کاملاً حفظ شده است.

کامیون دوو

نکته مهم و چالش دیگر کامیون دوو در ایران، خدمات پس از فروش این کامیون است که هنوز مشخص نیست به چه صورت انجام خواهد شد و با توجه به اینکه این کامیون از نظر موتور کاملاً ساخت کره‌جنوبی است، قطعاً دسترسی به لوازم آن نیز فقط از طریق کشور کره قابل انجام است.

مشخصات کشنده دوو

موتور این کامیون ساخت برند دوسان Doosan است که از برندهای صاحب نام در عرصه تولید موتورهای دیزلی در کره‌جنوبی است. موتور بکار رفته روی کامیون دوو ۶ سیلندر خورجینی بوده که توانایی تولید حداکثر قدرت ۴۵۰ اسب بخار و حداکثر ۲۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. حجم این موتور دقیقاً ۱۰.۹ لیتر بوده که ۱۱ لیتری عنوان می‌شود و استاندارد آلايندگی این موتور یورو ۵ و مجهز به سیستم‌کاهنده آلایندگی EEV است. همچنین این موتور مجهز به ترمز موتور تک‌زمانه نیز می‌باشد.

نکته‌ای که موتور کامیون‌های دوو در ایران دارند، این است که سال‌هاست در ایران کامیونی با موتور ۶ سیلندر با آرایش خورجینی تولید و عرضه نمی‌شد و در دنیا نیز دیگر موتورهای خورجینی بسیار کم تولید می‌شوند، حال باید ببینیم که بازخورد استفاده از چنین پیشرانه‌ای در جاده های ایران چگونه است.

وزن خالص این کامیون حدود 7800 کیلوگرم بوده و مجموع وزن ناخالص مجاز آن نیز ۴۴۰۰۰ کیلوگرم است.

جعبه دنده

جعبه دنده یا گیربکس این کامیون مانند تمامی خودروهای غیراروپایی که در ایران تولید (و یا بهتر است بگوییم مونتاژ) می‌شوند، گیربکس زد اف آلمان است. این گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک بوده و بدون ریتاردر گیربکس است و در حقیقت گیربکس این کامیون بسیار مشابه با گیربکس کامیون سی‌اند‌سی است.

کابین

کابین این کامیون نسخه سقف‌بلند شرکت دوو است که فقط بر روی کامیون‌های کشنده این شرکت نصب می‌شود. فضا داخلی خوب و باکیفیتی را دارد و این کابین مجهز به دو صندلی با تنظیم بادی و دو تخت خواب نیز است. تعلیق این کابین با اینکه بادی بوده اما برحسب تجربه ما در مسافت‌های حتی کوتاه بسیار خشک است، طوری که ضرباتی که به کابین وارد می‌شوند، کنترل نشده و مستقیماً به سرنشین‌ها منتقل می‌شود.

کامیون دوو

این کشنده همچنین مجهز به تجهیزات و امکاناتی مانند بخاری درجا، دریچه سقف برقی، تنظیم آینه و شیشه‌های برقی، تنظیم جفت صندلی‌ها بادی، تخت خواب بالا، سیستم تهویه مطبوع، ضبط با قابلیت اتصال بلوتوث و USB است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق محور عقب بادی مجهز به بالن بوده، که این بالن‌ها قابلیت تنطیم ارتفاع را از داخل کابین و ریموت جداگانه کنار صندلی دارند که باید این ویژگی را از نقاط مثبت این کامیون بدانیم.

لازم به ذکر است که تعلیق محور جلو سوار بر فنر و کمک فنر است.

سیستم ترمز

سیستم ترمز این کامیون دیسکی است و البته این کامیون مجهز به ترمز موتور تک زمانه نیز می‌باشد.

سیستم ترمز این کامیون دارای سیستم ترمز برقی است که از معدود کامیون‌های ایران به شمار می‌آید که این ویژگی را دارد.

کامیون باری دوو را بیشتر بشناسیم

موتور این کامیون نیز ۶ سیلندر اما بر خلاق نسخه باری، خطی است که حجم ۵۸۹۰ سی‌سی و یا تقریباً ۶ لیتری است. این موتور توانایی تولید ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۹۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. استاندارد آلایندگی این موتور هم یورو 5 و مجهز به EEV است. این موتور مجهز به اینترکولر و سوپرشارژر و همچنین ترمز موتور تک زمانه است. وزن خالص این کامیون بیش از ۹۰۰۰ کیلوگرم و وزن ناخالص این کامیون ۲۸۰۰۰ کیلوگرم است.

گیربکس این کامیون از برند زد اف آلمان بوده و ۶ دنده جلو و یک دنده عقب بدون کرال دارد.

کامیون دوو

کابین نسخه سقف کوتاه است که مختص کامیون‌های باری تولید شده و همین کابین دارای جای خواب با فضای خوب و مناسبت و کیفیت ساخت داخلی قابل قبول است.

این کامیون ۳ محور و جفت دیفرانسیل بوده که هر ۳ محور تعلیق فنر همراه با کمک فنر را دارد. سیستم ترمز در نسخه باری همگی کاسه‌ای بوده و مجهز به ABS و ترمز ضد لغزش ASR است. همچنین این کامیون نیز ترمز موتور تک زمانه را دارد.

این کشنده همچنین مجهز به تجهیزات و امکاناتی مانند بخاری درجا، دریچه سقف برقی، تنظیم آینه و شیشه‌های برقی، تنظیم جفت صندلی‌های بادی، تخت خواب بالا، سیستم تهویه مطبوع، ضبط با قابلیت اتصال بلوتوث و USB است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/5/25
سلام
حداقل متن رو یک ویرایش می کردین. "این کامیون ۳ محور و جفت دیفرانسیل بوده که هر ۳ محور تعلیق فنر همراه با کمک فنر را دارد." این که کامیون باری تک است!!
در خصوص کامیونهای دوو:
- از تصاویر و محیط عکس برداری معلوم هست چه شرکت داغونی هست. برند دوو بیاری اونوقت تو اشغالدونی ماشین رو به مشتری نشون می دهند.
- قیمت کامیون باری 1 میلیارد بیشتر از بنز تک هست اون هم با همان قدرت 280 اسب.
- شاسی و قطعات فلزی چقدر داغون و زنگ زده دیده میشه.
- خدمات پس از فروش؟؟ یعنی داره؟؟ قیمت قطعات چقدر هست؟
- آپشن ماشینها هم که معمولی هست و به نظر حدود 5 سالی از بازار عقبتر هست.
- از عکسها هم معلومه با چه پدیده ای طرف هستیم!
با آرزوی سلامتی برای خریداران آن
1400/5/26
با وجود اینکه صفر کیلومتر هستش انگار ۴۰ هزار تا کارکرده
بیچاره راننده ها