موضوعات داغ

آپشن‌های جدید در خودروهای روز دنیا

عکس مطلب اول

آپشن‌های جدید خودروهای روز دنیا یکی از جذاب‌ترین مواردی است که مردم علاقه زیادی به بروز کردن اطلاعاتشان در این زمینه دارند. خودروهای لوکس یک فرصت بسیار عالی برای شرکت‌های خودروسازی هستند که علاوه بر طراحی و جذابیت ظاهری، با خدمات جدید و روز دنیا مشتریان خاص پسند و ثروتمندشان را خرسند کنند. در ادامه این مقاله به چند مورد از جدیدترین و جذاب‌ترین امکانات خودروهای لوکس می‌پردازیم.

سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)

سیستم پیشگیری از تصادف را می‌توان جزو یکی از گران‌قیمت‌ترین سیستم‌های ایمنی فعال در میان آپشن‌های جدید خودروهای روز دنیا در نظر گرفت. این سیستم با استفاده از رادار، دوربین‌ها یا حسگر نصب شده در خودرو، اشعه لیزر و... از تصادفات رانندگی جلوگیری می‌کند.

این سیستم اولین‌بار در سال 2003 با کاربرد محدودتر روی بنزهای S کلاس گذاشته شد. سیستم پیشگیری از تصادف باتوجه‌به اطلاعات دریافتی که از فاصله، موقعیت و سرعت خودروهای اطراف دریافت می‌کند، احتمال برخورد را پیش‌بینی می‌کند و به راننده اطلاع می‌دهد.

سیستم پیشگیری از تصادف

بعضی از سیستم‌های پیشگیری از تصادف با ایجاد فشار اضافی روی ترمز به‌صورت اتوماتیک از برخورد جلوگیری کرده یا خسارت را کاهش می‌دهند. البته نمونه‌های پیشرفته این سیستم روی خودروهای مرسدس‌بنز، تویوتا و فورد گذاشته شده که پیش از برخورد، کمربندها را سفت می‌کند، صندلی‌های خوابیده را به حالت اول برمی‌گرداند و سانروف را می‌بندد.

سامانه دید در شب (Night Vision)

سامانه دید در شب یکی از پیشرفته‌ترین آپشن‌های جدید خودروهای روز دنیا است که در خودروهای بسیار لوکس و گران‌قیمت دیده می‌شود. این تکنولوژی در گذشته فقط در اختیار نیروهای نظامی بوده است که امروزه در خودروهای لوکسی از جمله مرسدس‌بنز S500، بی ام و 530 (G30) و... به‌کاررفته است.

سامانه دید در شب

این سیستم با کمک مادون‌قرمز و دوربین، تصاویر روشن از مسیر تاریک نشان می‌دهد. علاوه بر مسیر و جاده، اشیاء متحرک هم به‌وسیله این تکنولوژی نمایش داده می‌شوند. این سیستم در بی ام و سری 7 بسیار پیشرفته‌تر شده است؛ به این صورت که از یک حسگر گرمایشی کمک می‌گیرد، حرارت موجود زنده و اجسام را تشخیص می‌دهد و با نزدیک شدن به آن ها به راننده آلارم می‌دهد. این تکنولوژی باعث می‌شود که تصادفات شبانه به طور چشمگیری کاهش یابند.

سیستم هشدار خواب‌آلودگی (ATTENTION ASSIST)

در ادامه آپشن‌های جدید خودروهای روز دنیا، به یک سیستم بسیار کاربردی و مهم می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید خواب‌آلودگی یکی از شایع‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای است. سیستم هشدار خواب‌آلودگی برای اولین‌بار در یک خودرو ولوو به کار رفت و یک دوربین کوچک در قسمت جلوی خودرو دارد که حالت چهره راننده را بررسی می‌کند.

این سیستم سر و چشم‌های راننده را بررسی می‌کند و اگر چشم‌ها مدت زیادی بسته بمانند یا رانندگی دفعات زیادی مسیر انحرافی خودرو را تصحیح نکند، آلارم آن به صدا درمی‌آید و او را بیدار می‌کند. همچنین اگر مدت طولانی حواس راننده به سیستم صوتی یا راهیاب پرت شود، سیستم هشدار به صدا درمی‌آید. توجه داشته باشید که این سیستم در شرکت‌های خودروسازی متعدد، اسم‌های متفاوتی دارد.

سیستم ایزی اکسس (EASY ACESS)

این سیستم جذاب از دیگر آپشن‌های جدید خودروهای روز دنیا است. نمونه ساده این سیستم در هیوندا ix55 به‌کاررفته است که قادر است پس از خاموش شدن خودرو، فرمان را کمی به سمت بالا ببرد که پیاده شدن راننده را آسان‌تر کند. اما مدل پیشرفته این تکنولوژی در خودروهایی لوکس همچون لکسوس LX570 و RX200t به‌کاررفته است.

نمونه پیشرفته سیستم ایزی اکسس به این صورت است که پس از خاموش شدن خودرو، صندلی راننده به سمت عقب می‌رود، فرمان خودرو به سمت بالا یا درون داشبورد می‌رود و پیاده شدن راننده راحت‌تر می‌شود. دفعه بعد پس از زدن دکمه استارت صندلی و فرمان خودرو به طور خودکار به حالت قبلی بازمی‌گردند.

سیستم ایزی اکسس

کامل‌ترین نمونه این تکنولوژی در خودرو لکسوس LX570 به‌کاررفته است که علاوه بر اعمال تغییرات ذکر شده، می‌تواند ارتفاع خودرو را هم کاهش دهد که پیاده شدن از این خودرو غول‌پیکر ساده‌تر باشد. البته لازمه ایجاد این تغییرات این است که پس از فشردن دکمه EASY ACESS، خودرو در یک سطح صاف پارک شده باشد، گیربکس P باشد و هیچ یک از درهای خودرو پس از خاموش شدن، تا چند ثانیه باز نشوند.

حالت رانندگی تطبیق‌پذیر (Adaptive Drive Mode)

این تکنولوژی فقط در تعداد محدودی از خودروهای لوکس از جمله بی ام و سری 5 و بی ام و سری 7 قابل‌مشاهده است. همان‌طور که از اسم آن می‌توان حدس زد، تنظیمات فنی خودرو را با حالت رانندگی شما تطبیق می‌دهد و به طورت خودکار تنظیمات مختلفی را اعمال می‌کند.

حالت رانندگی تطبیق‌پذیر

روش کار حالت رانندگی تطبیق‌پذیر به این صورت است که مثلا اگر شما آهسته رانندگی کنید، تنظیمات خودرو هماهنگ می‌شود و در حالت اقتصادی قرار می‌گیرد، مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد. اگر پدال گاز را به‌سرعت فشار دهید و قصد یک رانندگی هیجان‌انگیز داشته باشد، تنظیمات دیگری اعمال می‌شود که فرمان را سفت و پدال گاز را به فشار حساس‌تر می‌کند، ارتفاع اتومبیل و نرمی کمک‌فنرها را کاهش می‌دهد.

سیستم استاپ/استارت (Stop/Start System)

یکی از جذاب‌ترین موارد آپشن‌های جدید خودروهای روز دنیا، سیستم استاپ/استارت است. این سیستم در خودروهای لوکسی مانند بی ام و سری 7 یا بی ام و X3 قابل‌مشاهده است. هدف شرکت‌های خودروسازی از این تکنولوژی، این است که در زمان درجا کارکردن خودرو میزان استفاده از سوخت به حداقل برسد. مثلا وقتی خودرو در ترافیک یا پست چراغ قرمز توقف کند، این سیستم باعث می‌شود خودرو خاموش شده و مقدار کمتری سوخت مصرف شود.

وقتی سرعت خودرو به صفر برسد و دنده خلاص شود، دستور خاموش شدن به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می‌شود و این سیستم برق موتور و سیستم سوخت‌رسانی را قطع می‌کند که باعث می‌شود خودرو کاملا خاموش شود. قسمت جالب این سیستم این است که برای روشن شدن لازم نیست کلید استارت را فشار دهید بلکه با قراردادن دنده در حالت P یا فشار دادن پدال گاز، برق سوخت‌رسانی وصل می‌شود، موتور استارت می‌خورد و خودرو روشن می‌شود. این آپشن یکی از بهترین‌هاست که مصرف سوخت و ایجاد آلودگی را کاهش می‌دهد.

سیستم استاپ/استارت

همان‌طور که می‌دانید اگر بخواهیم به امکانات خودروهای لوکس بپردازیم، یک لیست طولانی از آپشن‌های جدید و به‌روز وجود دارد. در این مقاله به تعداد محدود و جذابی از این آپشن‌ها پرداخته شد. شرکت‌های خودروسازی با قراردادن این تکنولوژی‌های جدید، خودروها را پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر می‌کنند و توجه مردم و البته ثروتمندان را به خرید این خودروهای لوکس و گران‌قیمت جلب می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد