موضوعات داغ

تصادف شدید نوریس خط نخست استارت را به مکس، راسل و همیلتون داد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن رده نخست خط استارت گرندپری بلژیک را در حالی از آن خود کرد که لندو نوریس شانس اول این عنوان به دلیل تصادف این رده را از دست داد، جورج راسل شگفتی آفرید و در رده دوم جلوتر از لوئیس همیلتون استارت خواهد زد

بعد از 3 هفته تعطیلی میان فصل، رانندگان و تیمها دوباره به پیستها بازگشتند و این هفته به اسپای بلژیک آمده‌اند تا مرحله دوازدهم مسابقات فصل 2021 را برگذار نمایند.

طی چند روز اخیر دو اتفاق مهم مربوط به فصل آینده به وقوع پیوست. ابتدا، قهرمان دو دوره فرمول یک جهان؛فرناندو آلونسو،راننده اسپانیایی تیم آلپین قراردادش را برای یک فصل دیگر با این تیم تمدید کرد و همینطور دیروز هم پیش از شروع جلسات تمرینی گرندپری بلژیک از طرف تیم ردبول اعلام شد که راننده مکزیکی این تیم سرجیو پرز برای یک فصل دیگر و تا پایان سال 2022 قراردادش را با این تیم تمدید کرده است.

امروز 28 اوت 2021 سالگرد تولد والتری بوتاس، راننده فنلاندی تیم مرسدس نیز هست. او در مسابقه قبلی در مجارستان باعث خروج ردبول‌ها از جریان مسابقه شد و در نهایت هم تیم مرسدس توانست صدر جدول سازندگان را از آن خود نماید و از طرف دیگر هم تیمی او لوئیس همیلتون، قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان توانست در صدر جدول رانندگان این فصل بالاتر از مکس ورشتپن قرار بگیرد. در ضمن بوتاس برای این مسابقه به دلیل ایجاد برخورد در مسابقه قبلی دارای 5 رده جریمه هم هست.

در جلسات تمرینی این آخر هفته، در تمرین اول بوتاس سریعتر از همه بود و در تمرین دوم و سوم ورشتپن هلندی بهترین بود، اما در تمرین دوم که شبیه ساز وضعیت مسابقه هست، اختلاف مکس ورشتپن با لاستیک سافت از بوتاس و همیلتون با لاستیک مدیوم به ترتیب 0.041 و 0.072 ثانیه بود. در جریان تمرین دوم چارلز لکلرک راننده اهل موناکوی تیم فراری، با دیواره پیست برخورد کرد و به دلیل آسیب دیدگی شاسی خودرو و همچنین زمان کم برای تعمیر، مجبور به تعویض شاسی شد اما موتور و گیربکس تعویض نشد. همچنین در فاصله 3 دقیقه به پایان جلسه تمرین دوم ورشتپن هم از مسیر منحرف شد و به دیواره برخورد کرد که در این برخورد چرخ عقب سمت چپ شکست و از میزان صدمه و حریمه احتمالی در خبرها صحبتی نشد. در جلسه سوم تمرین که در هوای بارانی امروز و ساعاتی پیش برگذار شد، دو خودروی ردبول ورشتپن و پرز در رده‌های اول و دوم ایستادند و لوئیس همیلتون رده سوم را به خود اختصاص داد. والتری بوتاس در این جلسه رده 11 را کسب کرد.

پیج اوروژ در پیست زیبای اسپا - گرندپری بلژیک 2021

دور اول تعیین خط

پیست 7.004 کیلومتری اسپا در بلژیک میزبان مرحله دوازدهم مسابقات این فصل فرمول یک خواهد بود این پیست که طولانی‌ترین پیست مسابقات نیز هست که از سال 1950 در تقویم مسابقات حضور دارد. شامل 19 پیچ هست و رانندگان برای کسب پیروزی در این پیست باید 44 دور را طی نمایند تا پس از مسافت 308.052 کیلومتر بتوانند برنده این مرحله شوند. بهترین زمان کسب شده در این پیست به نام مکس ورشتپن در سال 2018 با رکورد زمانی 1:46.286 ثبت شده است.

پیش از شروع دور تعیین خط بنابر نظر سنجی سایت فرمول یک، سر لوئیس همیلتون و مکس و رشتپن و یک راننده رده میانی برای تصاحب رده نخست استارت مسابقه فردا از رای مساوی 33% برخوردار بودند.

لاستیکهای انتخابی سه کامپاند C4,C3,C2 هستند اما با توجه به هوای بارانی لاستیکهای اینترمدی‌ایت با نوار سبز رنگ و وت با نوار آبی رنگ احتمالا لاستیکهای انتخابی تیمها هستند.

به دلیل شدت بارندگی رقابت با تاخیر و در ساعت 17:42 به وقت تهران و 15:12 به وقت محلی آغاز شد. لاستیک انتخابی تیمها برای این مرحله اینترمدی‌ایت و وت تواما بود. خودروهای ویلیامز، اولین خودروهای ورودی به پیست بودند. جورج راسل اولین راننده‌ای بود که اقدام به ثبت زمان کرد و هم تیمی او نیکلاس لطیفی از مسیر خارج شد. زمان راسل 2:11.727 ثانیه بود. این زمان کاهش پیدا کرد تا در نهایت لندو نوریس از مک‌لارن توانست با زمان 1:58.301 رده اول این دور از تعیین خط را از آن خود نماید، مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون در رده‌های بعدی قرار گرفتند. رانندگانی که از راه یابی به دور بعد باز ماندند عبارت بودند از:

آنتونیو جیوویناتزی از آلفارومئو رده 16، یوکی سونادا از آلفاتائوری رده 17، میک شوماخر از هاس رده 18، کیمی رایکونن از آلفارومئو رده 19 و دیگر راننده تیم هاس یعنی نیکیتا مازپین در رده 20.

وضعیت بارندگی در پیت

دوردوم تعیین خط

در دور پیشین تعدادی از رانندگان با لاستیک وت وارد رقابت شدند که با توجه به ترافیک و خروج آب از پیست مجبور به تعویض لاستیک شدند. اما اینبار همگی با لاستیک اینترمدی‌ایت رقابت را آغاز نمودند. در شروع دور به همیلتون اطلاع داده شد که به پیت برگردد. به دلیل مشکلی که در لاستیک داشت لاستیکهای او تعویض شد و مجدد به پیست بازگشت. نوریس با زمان 1:56.025 رده اول و همیلتون و بوتاس در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. رانندگانی که از این مرحله به دور بعدی راه نیافتند عبارت بودند از:

چارلز لکلرک از فراری در رده 11، نیکلاس لطیفی از ویلیامز در رده 12، کارلوس ساینز راننده اسپانیایی تیم فراری در رده 13، هم وطن او یعنی فرناندو آلونسو از آلپین در رده 14 و در انتها راننده کانادایی تیم آستون مارتین یعنی لنس استرول در رده 15.

دور سوم تعیین خط

لحظه برخورد لندو نوریس با دیواره پیست
بدون شک تا این مرحله لندو نوریس انگلیسی از مک‌لارن بهترین عملکرد را داشته است. بارندگی شدیدتر شد و لاستیکها به وت تغییر پیدا کرد. نوریس زودتر از بقیه به پیست آمد. اما در اوروژ آنچه که نباید برای مک‌لارن و نوریس رخ داد. از مسیر منحرف شد و با دیواره برخورد کرد و پرچم قرمز به نمایش درآمد تا رقابت متوقف شود. خوشبختانه اتفاقی برای لندوی جوان رخ نداد اما خودروی او متحمل خسارت زیادی شد. او با کمک تیم پزشکی از خودرو خارج شد و به خودروی پزشکی منتقل گردید.

لندو نوریس در کنار تیم پزشکی
قبل از برخورد لندو با دیواره پیچ سباستین فتل در پیامی رادیویی اعلام کرده بود که باید بخاطر شدت بارندگی پرچم قرمز نشان داده شود اما توجه نشد. او اولین نفر بود که بعد از حادثه به محل برخورد رسید و طی پیام رادیویی به تیم گوشزد کرد که او گفته است که باید پرجم قرمز اعلام شود.

بعد از پایان پاکسازی پیست از بقایای برخورد بارش باران شدت بیشتری پیدا کرد و مجدد خودروی ایمنی به داخل پیست آمد تا شرایط را برای از سر گیری رقابت تعیین خط مورد بررسی قرار دهد.

بررسی لغزندگی سطح پیست توسط خودروی ایمنی
از نکات جالب توجه این بود که با توجه به شدت بارش این حضور این حجم از علاقمندان برای تماشا در محل پیست بسیار دیدنی بود. جماعتی که دیدن از نزدیک رقابتها را در فصل گذشته را به دلیل شیوع کووید 19 از دست داده بودند به هیچ طریقی حاضر به ترک پیست نبودند حتی بارش شدید باران آنها را نتوانست فراری دهد.

با تائید خودروی ایمنی رقابت برای تعیین رده‌های 1 تا 10 استارت مسابقه روز یکشنبه دوباره آغاز شد. خودروها با لاستیک اینترمدی‌ایت به پیست بازگشتند. دور اول همیلتون توانست سریعتر از سایرین باشد و راسل نیز دور نزد. اما در دور دوم راسل شگفتی آفرید او تنها 0.321 ثانیه با ویلیامز از مکس ورشتپن که زمان 1:59.765 را برای کسب رده اول خط استارت بدست آورد کندتر بود.

مکس ورشتپن
همیلتون نیز رده سوم را با اختلاف زمانی 0.331 از ورشتپن و 0.013 از راسل دراختیار گرفت. سایر رانندگان در این تلاش به ترتیب زیر در خط استارت فردا خواهند ایستاد:

رده‌بندی رانندگان و تیمها در خط استارت گرندپری بلژیک - اسپا 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد