موضوعات داغ

مکس ورشتپن فاتح اولین تعیین خط زاندوورت بعد از 36 سال

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن توانست رده نخست خط استارت گرندپری هلند 2021 را از آن خود نماید. رانندگان مرسدس، لوئیس همیلتون و والتری بوتاس رده‌های دوم و سوم را کسب کردند. کیمی رایکونن به علت ابتلا به کویید 19 این گرندپری را از دست داد

بعد از 36 سال فرمول یک به هلند و پیست زاندوورت آمد تا شاهد یک رقابت جذاب بین ستاره‌های این فصل باشیم. طی هفته گذشته اتفاقات زیادی رخ داد و وضعیت رانندگان فصل 2022 دچار پیچیدگی خاصی شد.

مهمترین این تغییرات برای فصل آینده خداحافظی راننده فنلاندی و کهنه‌کار تیم آلفارومئو یعنی شماره 7 دوست داشتنی این تیم که ملقب به مرد یخی هم هست یعنی کیمی رایکونن در انتهای این فصل بود. او که قهرمانی جهان را هم در کارنامه دارد، اعلام کرد که آخر این فصل از دنیای فرمول یک خداحافظی خواهد کرد. اما اخبار مربوط به او در همین جا تمام نشد، امروز مشخص شد که متاسفانه آزمایش کووید 19 وی مثبت شده و مسابقه امروز را از دست داده است. بنابر اعلام تیم آلفارومئو، روبرت کوبیسا جانشین وی در مسابقه این هفته و احتمال زیاد هفته آینده خواهد بود.

در پی اعلام خبر خداحافظی رایکونن، بازار نقل و انتقالات جان دوباره‌ای گرفت، از شایعه حضور والتری بوتاس دیگر راننده فنلاندی حاضر در مسابقات و تیم مرسدس به جای او و جانشینی بوتاس در مرسدس توسط جورج راسل راننده انگلیسی تیم ویلیامز که در انتهای این فصل قراردادش با این تیم خاتمه خواهد یافت و در ادامه هم احتمال بازگشت آلکس آلبون به فرمول یک و حضور در یکی از تیمهای ویلیامز و آلفارومئو، نیز شنیده شد. با این حال هنوز به طور رسمی وضعیت بوتاس و راسل و آلبون اعلام نشده است اگرچه که مدیران ردبول و مرسدس و ویلیامز و آلفارومئو سربسته اشاراتی به این تغییرات در مصاحبه‌ها داشتند که بعضا کنایه آمیز و سربسته بود.

در هر صورت تیمها در شرایطی وارد دور تعیین خط گرندپری زاندوورت هلند می‌شوند که با توجه به نتایج تمرینات روز جمعه و شنبه، مرسدس و فراری و ردبول هر سه، سهم برابری در برتری جلسات تمرین داشتند. در تمرین دوم موتور خودروی لوئیس همیلتون، قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان، دچار مشکل شد اما در تمرین امروز، توانست رده سوم تمرین را کسب نماید. والتری بوتاس دوم شد و مکس ورشتپن زمان اول این تمرین را به نام خود ثبت کرد. بوتاس 0.556 و همیلتون 0.794 ثانیه از او کندتر بودند. زمان ورشتپن 1:09.623 بود. تیم ویلیامز با توجه به عملکرد هفته‌ گذشته و همچنین پیش از تعطیلات نیم فصل توانسته است خود را از انتهای دسته جدا کرده و تا میانه صعود کند اما رانندگان تیم هاس و کوبیسا راننده ذخیره آلفارومئو سه رده پایینی را در اختیار داشتند.

کارلوس ساینز راننده تیم فراری، در تمرین سوم در پیچ 3 لغزید و چرخید و به دیواره بیرون پیچ برخورد کرد و به سمت چپ خسارت سنگینی وارد شد. او با 5 دور در این تمرین در رده 16 به کار خود پایان داد.

تصادف کارلوس ساینز در تمرین سوم
ورشتپن برای سبقت در زمان نمایش پرچم قرمز تحت بررسی ناظرین قرار گرفت اما به دلیل عدم وجود زمان کافی برای واکنش، مستحق دریافت جریمه شناخته نشد و رده‌ای از او کسر نشد.

معرفی پیست زاندوورت

این پیست در هلند واقع شده است و در سال 1952 برای اولین بار برگذار کننده مسابقات فرمول یک بوده است. طول این پیست، 4.259 کیلومتر است و رانندگان طی 72 دور مسافت 306.648 کیلومتر را طی خواهند کرد تا برنده این رقابت مشخص شود. این پیست 14 پیچ دارد. با توجه به اینکه آخرین بار 36 سال پیش در این پیست مسابقه برگزار شده است، رکورد زمانی برای این پیست به نام راننده‌ای ثبت نشده است. این پیست در سال 1948 مانند سیلورستون افتتاح شده و آلبرتو آسکاری اولین برنده در این پیست در سال 1952 بوده است. سال گذشته این پیست در تقویم رقابتها قرار گرفت اما به دلیل پاندمی و شیوع ویروس کووید 19، از تقویم مسابقات حذف شد. حدود 70 هزار نفر از نزدیک شاهد برگذاری رقابتهای این آخر هفته هستند که مشخصا طرفداران راننده هلندی حاضر در رقابتهای این فصل خواهند بود که کسی نیست جز مکس ورشتپن.

مکس ورشتپن در خانه

دور اول تعیین خط

یک رقابت هیجان انگیز در این دور بین تیمها رخ داد با یک نتیجه غیر قابل پیش بینی. برخلاف تصور همه در تلاش اول که دیدند ورشتپن، همیلتون و بوتاس در سه رده نخست قرار گرفتند، فراری‌ها در تلاش دوم، در صدر ایستادند، چارلز لکلرک با کسب زمان 1:09.829 رده اول، کارلوس ساینز دوم و مکس ورشتپن، سوم شدند. سرجیو پرز علی رغم تمام تلاشی که در دور اول داشت رده‌ای بهتر از شانزدهم کسب نکرد و به دور بعدی راه نیافت، رانندگان بعدی که او را در بازماندن از دور دوم همراهی کردند،. عبارت بودند از:

سباستین فتل از تیم آستون مارتین رده 17 ناگفته نباید گذاشت که هر دو راننده هاس باعث شدند تا قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان نتواند زمان خود را ثبت نماید ، روبرت کوبیسا از آلفارومئو رده 18، میک شوماخر و نیکیتا مازپین از هاس رده‌های 19 و 20.

سد راه سباستین فتل توسط رانندگان تیم هاس

دور دوم تعیین خط

در تلاش اول علی رغم همه فشاری که هر دو مرسدس آوردند تا بتوانند رده دوم و سوم را کسب نمایند، این لکلرک راننده موناکویی فراری و پیر گسلی راننده فرانسوی تیمآلفاتائوری بودند که معادلات آنها را بر هم زدند و رده دوم و سوم را بعد از ورشتپن به خود اختصاص دادند و در آغاز تلاش دوم، جورج راسل در پیچ 13 لغزید و از پیست به سمت خارج پیچ بیرون رفت و همین کافی بود که در زمان 3:54 دقیقه مانده به پایان این جلسه زمان گیری، پرچم قرمز نمایش داده شود.

برخورد جورج راسل با دیواره پیست
خوشبختانه صدمه زیادی به خودرو وارد نشد و او خودش به پیت برگشت اما باعث شد که هم تیمی او یعنی نیکلاس لطیفی که در حال ثبت زمان بود، شانس خود را از دست بدهد. رقابت پس از پاکسازی پیست از گراولها و شن ریزه‌ها از سر گرفته شد. این بار لطیفی دچار لغزش شد و در پیچ 8 به خارج از پیست رفت و با دیواره به شدت برخورد کرد و دوباره پرچم قرمز در حالی که کمتر از 2 دقیقه به پایان زمان این دور باقی مانده بود، نمایش داده شد.

برخورد نیکلاس لطیفی با دیواره پیست
بدین ترتیب بازماندگان از راه‌یابی به دور نهایی تعیین خط اینگونه مشخص شدند:

جورج راسل از ویلیامز رده 11، لنس استرول از آستون مارتین رده 12، لندو نوریس از مک‌لارن رده 13، نیکلاس لطیفی از ویلیامز رده 14، و در نهایت یوکی سونادا از آلفاتائوری رده 15.

دور سوم تعیین خط

بدون شک بهترین عملکرد را در بین رانندگان میانی و انتهایی جدول رانندگان امروز، آنتونیو جیوویناتزی از آلفارومئو داشت که توانست تا مرحله سوم صعود نماید. او توانست در بین 10 راننده برتر این مسابقه در تعیین خط قرار گیرد. رانندگان 7 تیم مختلف به دور سوم تعیین خط راه یافتند. که به ترتیب عبارت بودند از مکس ورشتپن از ردبول، چارلز لکلرک از فراری، پیر گسلی از آلفاتائوری، سر لوئیس همیلتون و والتری بوتاس از مرسدس، دنیل ریکاردو از مک‌لارن، کارلوس ساینز از فراری، استبان اوکون و فرناندو آلونسو از آلپین و در نهایت هم آنتونیو جیوویناتزی از آلفارومئو.

مکس ورشتپن
دور سوم پس از پاکسازی و ایمن شدن پیست آغاز شد. در تلاش اول همچنان این مکس ورشتپن بود که در وطن موفق عمل کرد و با زمان 1:08.923 در رده نخست ایستاد، والتری بوتاس و لوئیس همیلتون با اختلاف 0.299 و 0.345 ثانیه رده‌های بعدی را در اختیار گرفتند. در دور نهایی تعیین خط هیجان به اوج خود رسید. ماشینهای جلویی خیلی کند وارد پیست شدند تا برای صدر نشینها زمان کافی برای ثبت زمان باقی نماند. همه در تلاش برای رسیدن به خط استارت قبل از پایان زمان مرحله سوم تعیین خط.

مکس ورشتپن، لوئیس همیلتون، فقط 47 ثانیه، ورشتپن رد شد، مرسدس‌ها هم عبور کردند. زاندوورت با راننده هلندی در اوج. مکس ورشتپن توانست رده اول خط استارت گرندپری هلند در روز یکشنبه را با کسب زمان 1:08.885 به نام خود ثبت نماید، سر لوئیس همیلتون با وجود تلاش فوق العاده تنها 0.038 ثانیه کم آورد تا بتواند پول پوزیشن را از مکس برباید و هم تیمی او والتری بوتاس با اختلاف 0.337 ثانیه سوم شد. سایر رده‌های خط استارت به ترتیب جدول زیر خواهد بود. در صورت دریافت جریمه توسط هر یک از راننده‌ها تا پیش از مسابقه روز یکشنبه، این رده‌ها دستخوش تغییر خواهند شد.

رده‌بندی رانندگان در دور تعیین خط گرندپری هلند 2021 - زاندوورت

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد