موضوعات داغ

8 نکته که در مورد مرسدس بنز R129 نمی‌دانستید! اسطوره طراحی و زیبایی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

چهارمین نسل از خودروهای اسپرت مرسدس بنز SL که با کد R129 شناخته می‌شود، از شهرت قابل توجهی در جهان برخوردار است. این خودرو با ظاهر بی‌‌نظیر و کیفیت ساخت افسانه‌ای خود شناخته شده است، با این حال نکاتی در مورد مرسدس R129 وجود دارد که اکثر افراد از آن مطلع نیستند. در ادامه نگاهی به نکات جالب در مورد مرسدس SL با کد R129 خواهیم پرداخت.

1- مرسدس R129 یکی از بهترین عملکردها را در خانواده SL دارد

پیش از R129، سه نسل مرسدس SL‌ به بازار عرضه شدند که هرکدام از آن‌ها با نقاط قوت و ضعف متفاوتی همراه بودند. برای مثال مرسدس بنز پاگودا SL می‌توانست هم‌پای نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی فراری 250 GTO در مسیر مستقیم حرکت کند. نسل بعدی این خودروها یعنی مرسدس بنز R107 نیز به موفقیت‌های بزرگی در مسابقات رالی دست یافت.

مرسدس R129

طبیعی بود که نسل جدید مرسدس بنز SL باید ترکیبی از تمام موفقیت‌های گذشتگان را ارائه می‌داد. پیشرانه V8 با 32 سوپاپ و به حجم 5 لیتر، انتخاب مناسبی برای R129 بود. این موتور 322 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به همین واسطه مرسدس بنز R129 قادر بود تا 0 تا 60 مایل را در کمتر از شش ثانیه طی کند. بعدها نسخه شش سیلندر این خودرو نیز به بازار عرضه شد که حتی از نمونه هشت سیلندر سریع‌تر بود.

2- مرسدس R129 به عنوان یک مدل SL، بیش از حد سنگین است

پسوند SL در حروف مرسدس بنز SL به معنای فوق سبک یا Seprt Light است و اشاره به وزن سبک این خودروهای اسپرت دارد. برای مثال مرسدس بنز 300SL تنها 870 کیلوگرم وزن داشت که رقمی فوق‌العاده برای یک خودرو اسپرت محسوب می‌شود. با این حال مرسدس R129 با وزن نسبتا زیاد خود، پسوند SL را به سخره گرفت.

مرسدس R129

نسخه‌های مرسدس R129 که از موتور V8 یا V12 بهره می‌بردند، وزنی در حدود 1.8 الی 2 تن داشتند که این وزن برای یک خودرو اسپرت به هیچ عنوان سبک محسوب نمی‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شد تا نسخه مجهز به موتور V8 این خودرو را خریداری کنند، چرا که وزن آن اندکی از نسخه V12 کمتر است.

3- مرسدس R129 مورد علاقه شخصی برونو ساکو بود

برونو ساکو یکی از طراحان مشهور مرسدس بنز در طول تاریخ این شرکت بوده که محصولات به یاد ماندنی و دوست داشتنی را از خود بر جای گذاشته است. یکی از محبوب‌ترین قلم‌زنی‌های او، مرسدس R129 است که جایگاه ویژه‌ای نزد او دارد. برونو ساکو اعتقاد دارد که این خودرو کامل‌ترین محصول طراحی شده توسط او بوده است. برونو ساکو طراحی بود که به خود انتقادی شهرت داشت، از این رو علاقه شخصی وی به R129 نشان از رضایتش دارد.

برونو ساکو

4- مرسدس R129‌ سرشار از فناوری‌های مختلف بود

صندلی‌های مرسدس R129، به تنهایی بیش از 20 حق ثبت اختراع را به نام خود ثبت کرده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به قاب منیزیم و کمربند ایمنی داخلی اشاره کرد. همچنین این خودرو به سیستم ترمز کمکی، کنترل پایداری و سنسور باران مجهز بود. همچنین صندلی‌ها به سیستم تشخیص وزن مجهز بودند و در صورتی که جسمی به وزن کمتر از 10 کیلوگرم روی آن‌ها قرار می‌گرفت، کیسه هوای صندلی به صورت اتوماتیک خاموش می‌شد. البته به کار بردن این حجم از فناوری سبب شده تا مرسدس R129‌ بیش از حد سنگین شود.

مرسدس R129

5- رول اوور شاخص‌ترین ویژگی این خودرو بود

با وجود آن‌که مرسدس R129 از فناوری‌های مختلفی بهره می‌برد اما شاخص‌ترین ویژگی آن نوار رول‌اوور بود که برای محافظت از سرنشینان هنگام واژگون شدن خودرو طراحی شده بود. این سیستم هنگام واژگون شدن خودرو روغن هیدرولیک را با فشار بالا به رول اوور تزریق می‌کرد تا از سرنشینان محافظت کند. حتی هنگامی که پمپ هیدرولیک خراب باشد، باز هم این رول اوور قادر به محافظت از سرنشینان خواهد بود.

مرسدس R129

6- مرسدس R129 نخستین SL‌ با موتور V12 بود

سه نسل از مرسدس بنز SL با موتورهای کوچکتر از 12 سیلندر به بازار عرضه شدند تا بالاخره نسل چهارم آن‌ها یعنی R129 موفق شد موتور V12‌ را زیر کاپوت خود داشته باشد. اضافه شدن موتور 12 سیلندر به مرسدس بنز SL سبب شد تا کاپوت این خودرو طویل‌تر شود و از این نظر با یکی از طولانی‌ترین مرسدس‌های SL در تاریخ این سری مواجه هستیم.

مرسدس R129

7- پرنسس دایانا به دلیل رانندگی با R129 به دردسر افتاد!

پرنسس دایانا یکی از شخصیت‌های معروف اروپا در نیمه دوم قرن بیستم بود که به دلیل ازدواج جنجالی با خانواده سلطنتی، تا مدت‌ها به تیتر اول روزنامه‌ها تبدیل شده بود. به دلیل فشارهای داخلی خانواده سلطنتی، وی تا مدت‌ها مورد حمله و آزار و اذیت روزنامه‌های بریتانیایی قرار داشت و هنگامی که وی تصمیم گرفت جگوار XJS خود را فروخته و به جای آن یک مرسدس R129 خریداری کند، این حملات شدت گرفت.

مرسدس R129

در آن دوران روزنامه‌های انگلیسی به شدت بر مفاهیمی همچون حمایت از تولید داخلی و کالاهای بریتانیایی تمرکز داشتند، از این رو سوار شدن یکی از اعضای شناخته شده خانواده سلطنتی در خودرو آلمانی برای وی دردسرساز شد. در نهایت پرنسس دایانا مرسدس خود را تحویل داد و به جای آن یک واکسهال سناتور خریداری کرد.

8- R129‌ به نخستین مرسدس SL با تیونینگ AMG تبدیل شد

AMG تا پیش از دهه 1990 یک شرکت مستقل بود و پس از آن با خریداری سهام از سوی مرسدس بنز، به تیونر اختصاصی این برند تبدیل شد. نخستین محصولی از خانواده SL که به صورت کاملا اختصاصی توسط این خودروساز تیون شد، مرسدس R129 بود که با کد SL73 AMG وارد بازار شد.

مرسدس R129

این خودرو به پیشرانه 12 سیلندر ارتقا یافته با 525 اسب‌بخار قدرت مجهز بود و در 4.8 ثانیه از سرعت 0 به 96 کیلومتر برساعت می‌رسید. مرسدس بنز SL73 AMG قوی‌ترین نسخه معرفی شده از یک SL تاکنون است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد