موضوعات داغ

آشنایی با کم خرج‌ترین خودروهای ایران

عکس مطلب اول

بدون تردید هزینه نگهداری یا استهلاک به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای مشتریان ایرانی در انتخاب خودرو به‌حساب می‌آید. با توجه به افزایش قیمت سوخت و قیمت‌های سرسام‌‌آور قطعات در ایران، اغلب افراد سعی دارند تا خودرویی را انتخاب کنند که کم استهلاک باشد.

همچنین افزایش هزینه‌های روزمره زندگی و کاهش درآمد سبب شده است تا خودروهای کم خرج در بازار خودرو ایران از طرفداران بیشتری برخوردار شوند. بسیاری از مشتریان این سوال را در ذهن دارند که کم خرج‌ترین خودرهای ایران کدامند؟!

در پاسخ کلی به این سوال، می‌توان به پراید، پژو 206 تیپ 2، پژو 206 تیپ 5، تیبا، ساینا، ام وی ام 110، رانا و رنو تندر 90 اشاره کرد که معمولا از مصرف سوخت کم، هزینه پایین تعمیرات، کیفیت قطعات فوق‌العاده یا قطعات یدکی ارزان قیمتی در بازار برخوردار هستند؛ از این‌رو به عنوان کم خرج‌ترین خودروهای ایران مطرح می‌شوند و هزینه‌های نگهداری چنین خودروهایی در دوران مالکیت برای صاحبان خودرو بسیار پایین خواهد بود. در اینجا سعی خواهیم کرد تا شما را با کم خرج‌ترین خودروهای ایران از لحاظ مصرف سوخت و هزینه تعمیرات آشنا کنیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کم خرج‌ترین خودروهای ایران؛ از لحاظ مصرف سوخت

افزایش چندین برابری هزینه سوخت در کشور ایران، سبب شده تا مشتریان به فکر انتخاب و خرید خودروهای کم استهلاک در بازار خودرو باشند. برای بررسی و آشنایی با کم خرج‌ترین خودروهای ایران از لحاظ مصرف سوخت، باید ابتدا به پیشرانه و تکنولوژی ساخت آن توجه کرد. به طور مثال مدل‌های مختلف خودرو سمند دارای موتور EF7 یا TU5 هستند که در نتیجه مصرف سوخت متفاوتی دارند. مصرف خودرو در شهر و جاده یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب اتومبیل به عنوان کم خرج‌ترین خودروهای ایرانی به‌شمار می‌آید که معمولا مصرف سوخت در مسیر شهری بیشتر از جاده‌ای است؛ یعنی ممکن است خودرو در جاده با مصرف سوخت 7 لیتر در 100 کیلومتر، در مسیر شهری این مسافت را با 12 لیتر طی کند؛ از این‌رو برای بیان میزان مصرف سوخت خودروها از سیکل ترکیبی استفاده می‌شود که در واقع میانگین مصرف در شهر و جاده است. به‌طور کلی خودروهای ایرانی جزو پرمصرف‌ترین خودروهای جهان به‌حساب می‌آیند اما در اشاره به کم مصرف‌ترین خودروهای داخل ایران، می‌توان پراید، پژو 206 و ام وی ام 110 را نام برد.

کم خرج‌ترین خودروهای ایران؛ از لحاظ استهلاک و هزینه تعمیر

در انتخاب کم خرج‌ترین خودروهای ایران، تنها نمی‌توان به پایین بودن میزان مصرف سوخت اکتفا کرد. هزینه استهلاک و تعمیر خودرو از اصلی‌ترین موارد در تعیین این موضوع خواهند بود؛ زیرا هر اتومبیلی به مرور زمان نیاز به صرف هزینه‌های جانبی دارد و این نکته حائز اهمیت است که خودرویی استاندارد با استهلاک پایین انتخاب شود. در ادامه برخی از مهمترین و مرسوم‌ترین هزینه‌های جانبی خودرو را به اختصار توضیح می‌دهیم:

روغن موتور

تعویض روغن موتور یکی از رایج‌ترین خرج‌هایی است که هر خودرویی در بازه‌های زمانی مشخص دارد. هزینه و فاصله زمانی تعویض روغن موتور به نوع خودرو و نوع روغن بستگی دارد.

لنت ترمز

لنت ترمز از اقلام مصرفی خودرو به‌حساب می‌آید که به مرور زمان مستهلک شده و به تعویض نیاز خواهد داشت. چنانچه از لنت نامرغوب استفاده کنید یا رانندگی استاندارد نداشته باشید، سبب می‌شود تا در بازه‌های زمانی کوتاه برای تعویض لنت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تسمه تایم

تسمه تام وظیفه هماهنگی اجزا موتور را برعهده دارد و سالم بودن آن برای موتور خودرو حائز اهمیت است؛ از این‌رو توصیه می‌شود که پس از هر 60 کیلومتر رانندگی به تعویض تسمه تام اقدام شود.

شمع

شمع بر روی عملکرد موتور خودرو تاثیر به‌سزایی دارد؛ بنابراین باید در دوره‌های زمانی مشخص به صورت مرتب تعویض شود.

کلاچ

یکی دیگر از قطعات یدکی خودرو که با گذشت زمان و با توجه به نوع رانندگی دچار فرسودگی می‌شود، کلاچ است که هزینه تعویض کلاچ در خودروهای مختلف متفاوت است.

به غیر از موارد فوق، هزینه‌های دیگری از قبیل تعویض کمک فنر، بالانس چرخ‌ها، تعویض لاستیک‌ها و ... هم ممکن است برای خودرو ایجاد شود که هزینه متفاوتی دارند. به‌طور کلی هزینه نگهداری و استهلاک خودروها تا حد زیادی به استاندارد بودن و کیفیت خودرو مربوط می‌شود. با وجود این موضوع که خودروهای ایرانی از کیفیت پایینی برخوردار هستند اما استهلاک کمی هم دارند که از کم خرج‌ترین خودروهای ایران از حیث استهلاک و هزینه تعمیر، می‌توان به پراید، تیبا، رنو تندر 90 و پژو 206 اشاره کرد.

بررسی 5 نمونه از کم خرج‌ترین خودروهای ایران

همانطور که اشاره شد، کم خرج‌ترین خودروهای داخلی آن دسته از خودروهایی هستند که در کنار مصرف سوخت پایین، هزینه استهلاک و تعمیر آن‌ها کم باشد. در ادامه به بررسی 5 نمونه از کم خرج‌ترین خودروهای داخلی اشاره می‌کنیم:

پراید

خودرو پراید از ارزان قیمت‌ترین و کم خرج‌ترین خودروهای ایران به‌حساب می‌آید که از مصرف سوخت بسیار کمی برخوردار است. هزینه نگهداری و تعمیر پراید با توجه به وفور قطعات یدکی، قیمت پایین لوازم، سادگی فرآیند باز و بست ادوات موتور و وجود نیروهای متخصص در مقایسه با خودروهای دیگر نظیر سمند EF7 یا دنا پلاس و ال ۹۰ بسیار مقرون به‌صرفه است؛ از این‌رو گزینه مناسبی برای مشتریان کم درآمد ایرانی خواهد بود.

پراید

پژو 206 تیپ 2

خودرو پژو 206 تیپ 2 یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل بوده و از اتومبیل‌های اقتصادی بازار خودرو ایران به‌شمار می‌آید. پژو 206 تیپ 2 دارای موتور 1360سی سی نوع TU3 بوده و قدرتی معادل 75 اسب بخار تولید می‌کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو چیزی حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است و از خودروهای کم مصرف داخل محسوب می‌شود. هزینه استهلاک پژو 206 تیپ 2 با توجه به ارزان بودن لوازم یدکی و دستمزد تعمیر (در مقایسه با اتومبیل‌هایی نظیر سمند و دنا پلاس) بسیار کم است؛ از این‌رو بسیاری از مشتریان برای کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو، این مدل را انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که پژو 206 تیپ 5 هم مانند تیپ 2 از هزینه استهلاک پایینی برخوردار بوده و تنها هزینه تعمیر تیپ 5 نسبت به تیپ 2 کمی بیشتر است.

پژو 206

رنو تندر 90

اگرچه خودرو تندر 90 در طراحی بیرونی و کابین موفق عمل نکرده است و بسیاری از افراد با شکل ظاهری آن مشکل دارند و قیمت این خودرو در مقایسه با خودروهای هم‌رده بالا به نظر می‌رسد اما به عنوان یکی از کم خرج‌ترین خودروهای ایران به‌حساب می آید؛ زیرا بخش فنی موتور و گیربکس تندر 90 از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و در دوره‌های نسبتا طولانی نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو برای هر 100 کیلومتر چیزی حدود 7 لیتر بیان شده است و از این حیث هم خودرو ایده‌آلی خواهد بود.

تندر 90

تیبا

خودرو تیبا به عنوان جانشین پراید تولید و روانه بازار شده است. این خودرو در کنار قیمت پایین، از نظر مصرف سوخت و استهلاک در وضعیت مناسبی قرار دارد و لوازم یدکی هر دو مدل این اتومبیل (هاچ‌بک و صندوق دار) دارای قیمت کمی هستند. همچنین هزینه تعمیر این مدل هم مانند پراید بسیار پایین بوده و گزینه ایده‌آلی برای مشتریان داخلی خواهد بود.

تیبا

ام وی ام 110

خودرو ام وی ام از کم خرج‌ترین خودرهای ایران به‌شمار می‌آید و با توجه به بدنه کوچک و موتور 3 سیلندر 0.8 لیتری با 52 اسب بخار نیرو از مصرف سوخت بسیار کمی برخوردار است. اگرچه این خودرو از نظر ایمنی در جایگاه مناسبی قرار ندارد اما مصرف سوخت ترکیبی حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیومتر و هزینه پایین استهلاک این خودرو سبب شده است تا بسیاری از افراد ام وی ام 110 را برای کاهش هزینه‌های جانبی انتخاب کنند.

جمع‌بندی

با توجه به افزایش هزینه سوخت و قطعات در ایران، اغلب افراد در هنگام انتخاب و خرید خودرو داخلی به دنبال کم خرج‌ترین خودروهای ایران هستند تا بتوانند هزینه‌های استهلاک را در دوران مالکیت کاهش دهند. میزان مصرف سوخت ترکیبی، هزینه استهلاک و تعمیر خودرو از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کم خرج شدن خودرو هستند. در بازار خودرو ایران، پراید، پژو 206 تیپ 2 و 5، تیبا، ام وی ام 110، ساینا و تندر 90 از بهترین محصولات موجود در بازار از لحاظ استهلاک و هزینه جانبی به‌حساب می‌آیند و خرج کمتری روی دست مالکان می‌گذارند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/21
کم خرج نه بهتره بگین بی امکانات پس بدون نیاز به تعمییر
1400/6/22
اینایی که شما اسمشو گذاشتين خودرو نيستن، گاری اند
حالا چون دست خرید مردم به همین ها هم نمیرسه، قرار نیست اسم هر آشغال تولیدی بعد بیست سی سال خودرو باشه
مردم ما لیاقت خودرو دارند، خودروی ایمن حتی با خرج بالا