موضوعات داغ

طوفان مرسدس در مونزا برای استارت دومین مسابقه اسپرینت

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

دو خط اول استارت مسابقه اسپرینت در اختیار والتری بوتاس و لوئیس همیلتون قرار گرفت. مکس ورشتپن در رده سوم استارت خواهد زد

این هفته به پیست آئوتودرومو ناتزیوناله مونزا در ایتالیا آمده‌ایم تا شاهد برگزاری یکی دیگر از مسابقات هیجان انگیز فرمول یک در این پیست زیبا باشیم. این هفته تعیین خط استارت مسابقه اصلی با مسابقه اسپرینت تعیین خواهد شد و جمعه شب تعیین خط مسابقه اسپرینت در این پیست برگزار شد تا رده استارت رانندگان برای روز شنبه مشخص گردد.

برای دوستانی که سبک و سیاق مسابقه اسپرینت را از یاد برده‌اند یا برای اولین بار با آن آشنا می‌شوند توضیح مختصری در خصوص برگذاری این رویداد در ادامه آمده است.

حضور نیکو هولکنبرگ در گاراژ تیم آستون مارتین

اسپرینت ریس

برای برگذاری این مسابقه، ابتدا یک جلسه تمرینی در صبح جمعه انجام شده است که نتایج این تمرین را در ادامه خبر خواهید دید. بعد از آن شب هنگام به وقت ایران به سبک مسابقات عادی یک جلسه تعیین خط سه مرحله‌ای انجام خواهد شد تا محل و جایگاه استارت رانندگان در مسابقه اسپرینت روز شنبه مشخص گردد. بعد از آن رانندگان پای به یک مسابقه نیم ساعته خواهند گذاشت که در آن برای کسب رده استارت مسابقه اصلی با هم به رقابت نمایند.

دلیل اصلی برای برگذاری این سبک تعیین خط آوردن هیجان بیشتر به این مسابقات و ایجاد لذت بیشتر برای طرفداران فرمول یک و جذب افراد بیشتری در این رشته است. پیش از این اولین بار در سیلورستون 2021 در بریتانیا، تعیین خط با این سبک برگزار شد و مکس ورشتپن راننده تیم ردبول که تا این مسابقه پیشتاز جدول مسابقات این فصل در قسمت رانندگان هست، اولین فاتح اسپرینت ریس لقب گرفت. سومین مسابقه با این روش در برزیل برگزار خواهد شد.

در مونزا، رانندگان 100 کیلومتر که معادل 18 دور هست با هم رقابت خواهند کرد تا رده استارت روز یکشنبه را مشخص نمایند. این 18 دور طبق پیش بینی‌‌ها زمانی در حدود 25 تا 30 دقیقه به طول خواهد انجامید. نفر اول این مسابقه 3 امتیاز، نفر دوم 2 امتیاز و نفر سوم 1 امتیاز دریافت خواهند کرد. در این مسابقه جشن سکو برگزار نخواهد شد و مسابقه اصلی به همان سبک کلاسیک مسابقات فرمول یک برگزار خواهد شد. در اسپرینت ریس امتیازی به سریعترین دور رانندگان تعلق نمی‌گیرد اگرچه این زمان برای رانندگان ثبت خواهد شد.

اما در تعیین خط که از نظر زمان برگزاری به جمعه انتقال پیدا کرده است، ساعتی برای برگزاری در نظر گرفته شده است که بعد از ساعت کاری روزانه بوده و تعداد بیشتری از علاقمندان بتوانند از این رویداد دیدن نمایند.

قوانین لاستیکها در این جلسه تعیین خط به این شکل است که تمامی خودروها باید با لاستیک سافت در این رقابت شرکت نمایند اما در مسابقه اصلی یکشنبه دیگر مجبور به استفاده از لاستیک استفاده شده در دور دوم تعیین خط نیستند و تیمها در مسابقه اصلی روز یکشنبه در انتخاب استراتژی و لاستیک آزاد خواهند بود.

اما جلسات تمرین هم قوانین لاستیک خاص خود را خواهند داشت به اینصورت که دو جلسه تمرین در این آخر هفته برگزار خواهد شد. اولین جلسه روز جمعه به هنگام ظهر خواهد بود و تیمها می‌توانند 2 ست از لاستیکها از هر نوعی که دلخواهشان هست از بین 12 ست لاستیکی که در اختیار دارند انتخاب نمایند.این مجموعه 1 ست کاهش یافته است با توجه به اینکه تیمها یک جلسه تمرینی کمتر خواهند داشت. این به غیر از 5 ست لاستیک سافت برای تعیین خط و 2 ست دلخواه برای تعویض در مسابقه اصلی خواهد بود. بر این اساس به احتمال قوی تیمها برای شروع و بررسی عملکرد ابتدا از ترکیب هارد در تنظیمات و ست آپ اولیه استفاده خواهند کرد و سپس به سراغ کامپاند نرمتر خواهد رفت.

خودروها بعد از FP1(جلسه اول تمرین) وارد پارک فرمه خواهند شد پیش از آنکه برای FP2 که شنبه صبح برگزار خواهد شد، آزاد شوند. در این تمرین آنها آزاد خواهند بود تا از یک ست لاستیک به انتخاب خود استفاده نمایند.

بعد از این جلسه و قبل از مسابقه اسپرینت مجدد تبمها به پارک فرمه باز می‌گردند تا این مسابقه برگزار شود سپس خودروها به قرنطینه خواهند رفت تا وارد مسابقه اصلی روز یکشنبه شوند.

اگر FP1 یا تعیین خط در شرایط مرطوب برگزار شود، به تیمها یک ست تایر اضافی اینترمدی‌ایت داده خواهد شد، اما پس از باران باید به لاستیکهای استفاده شده پیش از مسابقه اسپرینت بازگردند.

اگر مسابقه اسپرینت هم در شرایط بارانی باشد، ممکن است که لاستیک اینترمدی‌ایت استفاده شده یا یک ست نو دراختیار آنها بسته به شرایط قرار گیرد.

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده است که پارک فرمه چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

خلاصه عملکرد پارک فرمه به این صورت است که در این زمان تیمها اجازه تغییر اجزای اصلی را ندارند تا نتوانند شرایط ویژه‌ای را برای خودور فراهم کنند. همچنین ساعات آماده سازی ماشین برای روز بعد محدود می‌شود.

با این حال تغییرات برخی از باله‌ها و چرخش زاویه آنها تا جلسه تمرین دوم برای بهبود عملکرد ماشین بلامانع خواهد بود. همچنین برای ایجاد ایمنی بیشتر تعویض یا تعمیر سیستم ترمز نیز مجاز می‌باشد.

در این قسمت اکر دمای محیط نیز به طور قابل توجهی تغییر داشته باشد یعنی 10 درجه سانتیگراد یا بیشتر، که ابن تغییرات توسط گروه هواشناسی فیا(فدراسیون جهانی اتوموبیلرانی) ثبت شده باشد، تنظیمات خنک کننده پاور یونیت و گیربکس قابل تغییر خواهد بود اگرجه احتمال تغییر وزن هم خواهد داشت.

همچنین در اسپرینت ریس اگر بال جلو آسیب ببیند، تیمها می‌توانند مطابق با آخرین تنظیمات، باله جلویی را تعویض نمایند و جریمه نخواهند شد. پیش از این اجازه تعویض نداشتند و در صورت تعویض جریمه شامل حال تیم می‌شد.

مابین دور تعیین خط و مسابقه اسپرینت، تیمها مجاز به تغییر یا تنظیم سیستم تعلیق، فنرها و دمپرها، تغییر ارتفاع کمبر، اجزای سیستم تعلیق مطابق ماده 10.3 مقررات فنی هستند.

آئوتودرومو ناتزیوناله مونزا

پیست زیبای مونزا با دو محدوه دی آر اس، 11 پیچ و طول 5.793 کیلومتر در ایتالیا واقع شده است. این پیست برای سه تیم حاضر در مسابقات حکم مسابقه خانگی را خواهد داشت، فراری، آلفارومئو و آلفاتائوری.

رانندگان 53 دور خواهند زد تا پس از طی مسافت 306.720 کیلومتر برنده این مرحله را مشخص نمایند. رکورد سریعترین دور با زمان 1:21.046 در اختیار روبن باریچلو هست که در سال 2004 بدست آورده است. این پیست در سال 1922 طی 110 روز ساخته شد و بعد از بروکلند و ایندیاناپولیس سومین پیستی است که در جهان برای گرندپری ساخته شد. در پیچ 11 تغییراتی در حال انجام هست که هنوز به پایان نرسیده است و از سال آینده مونزای جدیدی را شاهد خواهیم بود.

در تمرین اول لوئیس همیلتون از تیم مرسدس رده اول تمرین 1، پس از او مکس ورشتپن هلندی با 0.5 ثانیه اختلاف رده دوم و راننده فنلاندی مرسدس، والتری بوتاس رده سوم این تمرین را به خود اختصاص دادند. سایر نتایج مطابق جدول زیر است:

جدول رده بندی جلسه اول تمرین روز جمعه

دور اول تعیین خط

فراری آغازگر رقابت تعیین خط در دور اول بود. هر دو ماشین به رانندگی چارلز لکلرک و کارلوس ساینز پیش از همه و با استقبال تماشاچیان حاضر در پیست وارد مسیر شدند. در سعی اول مکس ورشتپن رده‌ای بهتر از نهم کسب نکرد و سرجیو پرز بالاتر از او هفتم ایستاد. لندو نوریس ششم شد و دنیل ریکاردو دیگر راننده تیم مک‌لارن رده سوم را کسب کرد.

آغاز رقابت تعیین خط توسط فراری
بدون شک مرسدس‌ها در این پیست عالی هستند و همیلتون و بوتاس دو رده اول و دوم را بدست آوردند. همیلتون 1:20.543 زمان ثبت کرد و بوتاس 0.142 ثانیه از او کندتر بود و با همین زمانها به کار خود در تلاش دوم این دور پایان دادند. لندو نوریس سوم شد . رانندگانی که به دور بعدی راه نیافتند عبارتند از:

نیکلاس لطیفی از تیم ویلیامز رده 16، یوکی سونادا از آلفاتائوری رده 17، میک شوماخر از تیم هاس رده 18، روبرت کوبیسا از تیم آلفارومئو که جانشین کیمی رایکونن شده است، رده 19 و نیکیتا مازپین دیگر راننده تیم هاس رده 20.

در پیج 6 حادثه‌ای مابین کوبیسا و مازپین رویداد که تحت بررسی ناظران قرار گرفت.

رده‌بندی رانندگان در دور اول تعیین خط مونزا 2021

دور دوم تعیین خط

تلاش اول در این دور باز هم از آن مرسدسها و همیلتون و بوتاس بود. قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان زمان 1:19.936 را برای تلاش اول ثبت کرد و هم تیمی وی 0.032 ثانیه دیرتر دورش را به اتمام رساند. مک‌لارن‌ها به ترتیب نوریس و ریکاردو رده‌های 3 و 4 را کسب کردند. ورشتپن و پرز ششم و دهم شدند.

آغاز دور دوم تعیین خط توسط ردوبل
در تلاش دوم به هنگام خروج یک ناهماهنگی در تیم آستون مارتین نزدیک بود تمام تلاشهای تیم مرسدس را نقش بر آب نماید که هوشیاری رانندگان دو تیم در کنترل خودرو مانع از برخورد مابین آنها شد. ناظران اعلام کردند که این مسئله بعد از خاتمه تعیین خط بررسی خواهد شد همیلتون و بوتاس و نوریس سه رده اول را کسب کردند. رانندگانی که به دور نهایی تعیین خط نتوانستند راه یابند عبارتند از:

سباستین فتل و لنس استرول از تیم آستون مارتین رده‌های 11 و 12، فرناندو آلونسو و استبان اوکون از تیم آلپین رده 13 و 14، در نهایت هم رده 15 به جورج راسل راننده تیم ویلیامز رسید

رده‌بندی رانندگان در دور دوم تعیین خط مونزا 2021
.

دور سوم تعیین خط

در تلاش اول تقریبا هر دو ماشین تیمها پشت سر هم از گاراژ خارج شدند. این خروج توسط پیر گسلی بر هم خورد و دیگر راننده‌ای هم که خارج نشد آنتونیو جیوویناتزی بود.

خروج مرسدس‌ها در دور سوم تعیین خط

بوتاس کمی کنترل خودرو را ازدست داد و وارد گراول شد. همین مسئله زمان زیادی از او گرفت. مرسدس‌ها در سکتور دوم بسیار سریع هستند و علی رغم تمام تلاشی که ورشتپن داشت، همیلتون با ثبت زمان 1:19.949 تنها با 0.017 ثانیه زمان کمتر از مکس ورشتپن در رده نخست تلاش اول ایستاد. نوریس سوم شد، ریکاردو چهارم و بوتاس پنجم. بعد از او به ترتیب گسلی، لکلرک، ساینز، پرز و جیوویناتزی قرار داشتند.

تلاش دوم اوج هیجان را به مونزا آورد. ورشتپن نتوانست انتظارها را برآورده کند. بسیار کند بود. بوتاس همه پیش بینی‌ها را دگرگون کرد. او یک دور فوق العاده را با زمان 1:19.555 به ثبت رساند و همیلتون تنها 0.096 ثانیه زمان کم داشت تا رده نخست خط استارت مسابقه اسپرینت روز شنبه را بدست آورد. مکس ورشتپن سوم شد. سایر رده‌ها مطابق جدول زیر است.

جدول نهایی دور تعیین خط مسابقه اسپرینت مونزا 2021

ناکامی سباستین فتل برای راه‌یابی به دور نهایی

لوئیس همیلتون در انتهای دور اول

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد