موضوعات داغ

لندو نوریس، کارلوس ساینز، جورج راسل، سه رده نخست استارت گرندپری سوچی 2021

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

هوای بارانی و تغییر استراتژی در آخرین لحظات دست سر لوئیس همیلتون را از کسب جایگاه اول خط استارت گرندپری سوچی کوتاه کرد و لندو نوریس آن را تصاحب کرد. کارلوس ساینز و جورج راسل دو راننده برتر رده دوم و سوم بودند.

پیست سوچی – روسیه

سوچی از سال 2014 اولین میزبانی مسابقات فرمول یک را بر عهده گرفت. این پیست با طول 5.848 کیلومتر و داشتن 18 پیچ و دو محدوده دی‌آر‌اس میزبان 20 راننده 10 تیم حال حاضر مسابقات خواهد بود. هر یک از این رانندگان باید برای کسب پیروزی در این گرندپری 53 دور که مسافتی در حدود 307.745 کیلومتر هست را بپیماید و زودتر از سایر رقبا از خط پایان عبور کند. لوئیس همیلتون با ثبت زمان 1:35.761 در سال 2019 رکوردار سریعترین راننده در این پیست تا امروز است.

دور تعیین خط گرندپری سوچی 2021 در باران

دور اول تعیین خط

با توجه به بارندگی شدیدی که در پیست از صبح امروز آغاز شده بود و پیش از آن نیز جلسه تمرینی سوم هم لغو شده یود، همچنین صحبتهای مایکل مسی نماینده فیا در خصوص وضعیت برگزاری دور تعیین خط تا 30 دقیقه به شروع این رقابت امیدی به انجام آن نبود. تقریبا همه منتظر لغو این رقابت بودند که به یکباره آب و هوا تغییر کرد و بارندگی متوقف شد. در نهایت پس از بررسی ناظرین، این رقابت برگزار شد.

در ابتدا به غیر از فرناندو آلونسو قهرمان 2 دوره فرمول یک جهان، همه با لاستیک اینترمدی‌ایت به پیست وارد شدند و او تنها کسی بود که لاستیک وت را انتخاب کرد. دورهای اول علاوه بر اینکه همه بسیار کند بودند آب بسیار زیادی هم در مسیر حرکت وجود داشت.

مکس ورشتپن از تیم ردبول اولین راننده‌ای بود که از ادامه کار انصراف داد و به گاراژ برگشت. او با توجه به اینکه به دلیل تعویض چهارمین موتور مستحق دریافت جریمه رده استارت هست و گرندپری یکشنبه را از انتها آغاز خواهد کرد حاضر به انجام ریسک و دور زدن در پیست و کسب زمان نشد و پس از یک دور به پیت برگشت و رقابت را ترک کرد. در دور ابتدایی رانندگان مرسدس جایگاه خوبی نداشتند اما پس از کمی کم شدن آب در مسیر همیلتون زمان خیلی سریعی را نسبت به سایر رانندگان ثبت کرد. این زمان یک بار توسط سرجیو پرز و یک بار هم توسط والتری بوتاس جا بجا شد اما در نهایت این قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان بود که این رده را برای خود نگهداشت و به مرحله دوم راه یافت. بوتاس و پرز رده‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

در این مرحله آنتونیو جیوویناتزی خطر آفرید و در پیچ 18 لغزید و چرخید همین مسئله مسیر حرکت چارلز لکلرک را مسدود کرد، اما او با هوشیاری از برخورد جلوگیری کرد و از این مهلکه گریخت. در نهایت رانندگان طبق جدول زیر به کار خود در این دور پایان دادند:

نتیجه دور اول تعیین خط

دور دوم تعیین خط

شرایط پیست در این مرحله بهتر شد و آب کمتری در مسیر بود اما باز هم امکان تغییر لاستیک نبود. همچنان 15 راننده باقیمانده با لاستیک اینترمدی‌ایت اقدام به ثبت زمان کردند. مطابق انتظار و با توجه به تمرینات اول و دوم که مرسدس‌ها تیم برتر بودند باز هم همین اتفاق رخ داد. آنها بهترین بودند و البته آلونسو هم بسیار عالی بود. لکلرک هم که به دلیل دریافت جریمه تعویض موتور از انتها استارت خواهد زد در این دور زمان ثبت نکرد و از رقابت خارج شد. شاید ناکام‌ترین راننده در این دور سباستین فتل قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان و تیم آستون مارتین بود. او نتوانست به دور بعدی راه پیدا کند و بسیار از این مسئله ناراحت شد. اختلاف او و کارلوس ساینز تنها 0.052 ثانیه بود برای رسیدن به دور سوم تعیین خط سوچی 2021. عملکرد رانندگان در این مرحله مطابق جدول زیر است:

نتیجه دور دوم تعیین خط

دور سوم تعیین خط

یک سوال در اینجا مطرح است، بواقع مکس ورشتپن چطور باید یک مسابقه را به همیلتون تقدیم کند تا او به صدر برگردد و او چطور می‌تواند اینگونه فرصت سوزی نماید؟ اتفاقات گرندپری قبلی، پیش از آن اسپا و امروز هم سوچی. اما چه گذشت.

در اولین تلاش همیلتون و بوتاس بسیار عالی عمل کردند، زمانهای خوبی هم بدست آوردند. هر دو مقتدرانه در صدر ایستادند اما به یکباره وضعیت پیست تغییر کرد و خشکتر شد به گونه‌ای که جورج راسل راننده فصل آینده تیم مرسدس و جانشین بوتاس به پیت برگشت و لاستیکها را به سافت تغییر داد. این یعنی ثبت زمان سریعتر با قبول ریسک سر خوردن و از دست دادن همه چیز. پشت سر او رانندگان مک‌لارن هم دست به این کار زدند، ابتدا لندو نوریس و سپس دنیل ریکاردو لاستیکها را تغییر دادند و با سافت به پیست بازگشتند. مرسدس تصمیم به تغییر لاستیک برای دو ماشین گرفت ابتدا همیلتون و پشت سر او بوتاس به پیت وارد شدند. اشتباه عجیب همیلتون اینجا شکل گرفت به دیواره ورودی پیت برخورد کرد در حالی که تنها 60 کیلومتر در ساعت سرعت داشت و همین کافی بود تا باله جلویی آسیب ببیند، لاستیکها تعویض شد اما چون زمان کم بود او را از مسیر خارج کردند تا بوتاس هم تعویض لاستیک را انجام دهد، سپس مجدد خودروی 44 مرسدس به محدوده تعویض برگردانده شد و باله جلویی هم تعویض شد. زمان سریع در گذر بود و همه تیمها بدلیل تغییر لاستیک سریعتر شده بودند. امید برای ثبت زمان و کسب پول پوزیشن برای همیلتون به ناامیدی تبدیل می‌شد. لندو نوریس یک زمان عالی ثبت کرد1:41.993 و 3 ثانیه سریعتر از زمانی بود که همیلتون در تلاش اولش به ثبت رسانده بود. بعد از او کارلوس ساینز اسپانیای راننده تیم فراری در غیاب هم تیم‌اش رده دوم را کسب کرد و در نهایت این راننده انگلیسی تیم ویلیامز بود که رده سوم را بدست آورد و همیلتون را به جایگاه چهارم راند. همیلتون تلاش خود را کرد اما یک سر خوردگی در سر پیچ و چرخش ماشین و هدایت او به خارج از پیست همه چیز را برای او تمام کرد و به همان رده چهارم خط استارت یکشنبه اکتفا کرد. سایر زمانها و رده‌های کسب شده مطابق جدول زیر است.

نتیجه نهایی رقابت تعیین خط گرندپری سوچی 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد