موضوعات داغ

آمار تفکیکی تولید خودروهای سواری در ایران سال 1399 و 1400 + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت که تولید انواع خودرو طی هفت ماه نخست سال جاری را نشان می‌دهد، تولید کل خودروهای سواری در ایران نسبت به مهرماه سال گذشته روندی نزولی را طی کرده است. تولید تجمعی خودروهای سواری در این مدت نیز نرخی مثبت دارد اما این تفاوت مثبت آن‌قدر کوچک است که نمی‌توان آن را یک پیشرفت از جانب خودروسازان ایرانی قلمداد کرد.

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایرانی، در مهرماه امسال حدود 33 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده است که این آمار در مقایسه با سال گذشته رشد منفی 20 درصدی را برای این شرکت ثبت کرده‌اند. دیگر خودروساز بزرگ ایرانی یعنی سایپا وضعیت بهتری دارد و با تولید 28 هزار دستگاه خودرو سواری، آمار تولید خود را نسبت به مهرماه 1399 اندکی بهبود داده است.

دو خودروساز خصوصی بزرگ یعنی مدیران خودرو و کرمان موتور نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرده‌اند. کرمان موتور با تولید 1216 دستگاه در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته رشدی 147 درصدی را تجربه کرده است در حالی‌که مدیران خودرو با تولید 1723 دستگاه خودرو، رشد منفی 45 درصدی را از خود بر جای گذاشته است.

خودروسازان کوچک با سهم اندک از بازار

در بین خودروسازان کوچکتر، خودروسازی فردا با تولید 104 دستگاه خودرو در مهرماه 1400 فعالیتی محدود دارد و همچنان در بازی باقی مانده است. پارس خودرو نیز که در حال حاضر عمده وظایف آن به تولید کوییک محدود شده است، حدود 8800 دستگاه خودرو را در مهرماه امسال به تولید رسانده است. خودروسازی ایلیا که طی چندماه اخیر با محصول جدید خود یعنی دایون V5 شناخته می‌شود نیز آمار تولید مطلوبی در ابتدای ثبت کرده است و به نظر می‌رسد بزودی محصول این شرکت یعنی دایون V5 را در بازار ببینیم. شرکت سروش دیزل نیز که محصولات شرکت روسی یواز از جمله یواز پاتریوت و یواز پیکاپ را تولید می‌کند، رشد 300 درصدی را نسبت به مهرماه 1399 تجربه کرده است.

خودروسازی‌ها با تولید نامطلوب

تولید در شرکت صنعت خودرو آذربایجان یا آذویکو مدت‌ها است که متوقف شده و این شرکت در طول یکسال گذشته هیچ محصولی را به تولید نرسانده است. شرکت دیارخودرو نیز با وجود هیاهوی بسیار طی چندماه اخیر، تولیدی ندارد و حتی در مهرماه 1399 نیز هیچ خودرویی را تولید نکرده است. امار کل تولید دیار خودرو طی هفت ماهه نخست 1400 برابر با صفر دستگاه بوده است.

شرکت خودروسازی نورا موتور پارس نیز هیچ خودرویی را در مهرماه گذشته به تولید نرسانده است و به نظر می‌رسد در حال حاضر فعالیتی ندارد. سیف خودرو نیز با رشد منفی 72 درصد و تولید تنها 28 دستگاه خودرو طی مهرماه گذشته، وضعیت مطلوبی را تجربه نمی‌کند.

آمار تولید خودروهای سواری

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد