موضوعات داغ

واردات خودرو دوباره به صحن مجلس می رود؛ بالاخره واردات خودرو باز می‌شود؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که در طرح ساماندهی بازار خودرو که اخیراً به تصویب مجلس یازدهم رسیده بود، شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح در مورد منشا ارز وارد کرده بودند که در جلسه ای که با حضور نمایندگان شورای نگهبان برگزار شد، این ایراد رفع شد. حال با توجه به اصلاحیه انجام شده در مورد ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو، هر فرد حقیقی و حقوقی مجاز است در ازای صادرات خودرو، صادرات خدمات و یا قطعات خودرو و یا سایر کالاهای مرتبط با صنایع نیرومحرکه و یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی، خودروی خارجی وارد کند.

در اصل دو تغییر در این بند ایجاد شده است. مورد اول منشا خارجی ارز اشخاص است و مورد دوم اضافه شدن واردات در ازای صادرات کالا و یا خدمات وابسته به صنایع نیرومحرکه است.

همچنین یک اصلاحیه دیگر به این طرح اضافه شده که شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی طی پیشنهاد وزیر صمت و هیئت وزیران مشخص می شود. در ضمن تعداد خودروی مجاز به واردات در هر سال نیز توسط این وزارت مشخص خواهد شد.

روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس همچنین گفته که کسانی می‌توانند واردات خودرو انجام دهند که نمایندگی فروش خودروهای خارجی را در ایران نداشته باشند. واردات خودرو منوط به داشتن نمایندگی فروش از خودروسازی خارجی نیست، کسانی هم که نمایندگی فروش این خودروسازی‌ها را دارند نمی‌توانند واردکننده باشند. البته مشخص نیست دقیقاً منظور این بند چیست و آیا شرکت هایی که تابحال نماینده رسمی برندهای خارجی در ایران بوده اند، آیا حال می توانند به واردات خودرو اقدام کنند یا خیر!

حال این طرح باید به صورت دو فوریتی به صحن علنی مجلس برود و پس از تصویب، دوباره جهت تایید نهایی به شورای نگهبان برود. اگرچه هنوز ابهاماتی در مورد منشا ارز خارجی اشخاص و همچنین عدم توانایی نمایندگان فروش وجود دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد