موضوعات داغ

نگاهی به تجربه کوتاه مدت از مالکیت ساینا اس، همان همیشگی!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

صنعت تولید نسخه‌ها ی پلاس از یک خودرو طی چند سال گذشته در ایران بسیار محبوب بوده‌ است که براساس آن خودروهای مختلفی همچون دنا پلاس، سورن پلاس، رانا پلاس، ساینا اس، کوییک اس و تیبا 2 پلاس روانه بازار شدند. برخی از نسخه‌های پلاس این خودروها تفاوت قابل توجهی با نسخه ساده دارند، برای مثال دنا پلاس و دنا معمولی در بخش‌های بسیاری متفاوت ظاهر می‌شوند. در سوی دیگر تفاوت نسخه پلاس و عادی بعضی محصولات بسیار اندک ارزیابی می‌شود، برای مثال ساینا اس و ساینا معمولی خودروهایی تقریبا مشابه هستند که بزرگترین تفاوت آن‌ها، اختلاف قیمتی قابل توجه این دو خودرو است.

مردادماه 1399 بود که مدیران سایپا از تولید نسخه فیس‌لیفت ساینا موسوم به ساینا اس خبر دادند. در ابتدا قرار بود تا این خودرو طی پاییز 1399 به دست مصرف‌کنندگان برسد اما فرآیند تولید ساینا S بیش از حد به طول انجامید تا نخستین نسخه‌های این خودرو مدتی پیش از نوروز و در اسفندماه 1399 در اختیار مشتریان نهایی قرار گیرند. در این مقاله به گفتگویی کوتاه با مالک یک دستگاه ساینا اس پرداخته‌ایم که در ادامه آن را خواهید خواند.

عدم راهنمایی مشتری، وقتی خشت اول کج گذاشته می‌شود!

مالک ساینا اس که چندماه است خودرو را در اختیار گرفته است، اظهار می‌کند که هنگام مراجعه به نمایندگی و ثبت نام خودرو قصد داشته است تا ساینا معمولی را خریداری کند. با این حال به دلیل عدم ارایه مشاوره از سوی متصدیان نمایندگی، وی در انتخاب خود دچار اشتباه شده و ساینا اس را به جای ساینا معمولی انتخاب کرده است. وی هنگامی متوجه شد ساینا S را خریداری کرده است که دعوتنامه تکمیل وجه برای وی صادر شده بود و او ملزم بود تا اختلاف قیمت حدود 40 میلیون تومانی ساینا اس و ساینا معمولی را پرداخت کند.

ساینا اس

به بیان مالک، اگر سایپا تولید ساینا G (نسخه فول آپشن ساینا که مدتی است تولید نمی‌شود) را ادامه می‌داد، قطعا پرداخت چنین وجهی برای در اختیار گرفتن ساینا G منطقی بوده است اما اختلاف قیمتی 40 میلیون تومانی ساینا اس و ساینا معمولی از نظر وی توجیهی ندارد. علاوه بر آن هنگامی که وی متوجه شده است بازار خرید و فروش ساینا اس در مقایسه با ساینا معمولی ضعیف‌تر است، پرداخت چنین بهایی از سمت وی غیرعقلانی‌تر از همیشه به نظر رسیده است.

مشکلات پس از تحویل

بنابر تجربه نگارنده، بروز اشکال در محصولات سایپا تنها چند روز پس از تحویل موضوع جدیدی نیست. اینجانب به خاطر دارم هنگامی که یک دستگاه پراید صبا در سال 1384 را از نمایندگی سایپا تحویل گرفتیم، تنها یکروز پس از استفاده چراغ چک خودرو روشن شد و ناچار شدیم تا خودرو را برای رفع ایراد به نمایندگی منتقل کنیم. چنین مشکلاتی برای دیگر خریداران خودروهای سایپا در طول سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند.

مالک ساینا اس نیز تنها دو روز پس از تحویل خودرو با مشکل روشن نشدن خودرو دست به گریبان شده است. تلاش‌های امداد خودرو سایپا برای روشن کردن ساینا اس صفرکیلومتر بی‌نتیجه بوده و در نهایت خودرو به نمایندگی برای رفع ایرادات منتقل شده است. مالک اظهار می‌کند که خودرو چند روز در نمایندگی بوده است و تعمیرکاران سایپا موفق به روشن کردن آن نشده‌اند. در نهایت با تعویض برنامه کامپیوتر خودرو و استفاده از کد ساینا معمولی، خودرو روشن شده است.

ساینا اس

مشکلات ساینا اس مذکور به همین جا مربوط نمی‌شدند، چرا که مدتی بعد از طرف نمایندگی سایپا این خودرو را فراخوان کردند تا مشکل آن را برطرف کنند. بنابر ادعای مالک، متخصصین سایپا متوجه وجود اشکال در یکی از قطعات برقی خودرو شدند که پس از تعویض آن، این مساله به طور کامل برطرف شد.

مشکل بعدی هنگامی رخ داد که نمایندگی سایپا از مالک درخواست کرد تا برای تعویض قطعه و برطرف کردن ایراد روشن نشدن، وجهی معادل 130 هزار تومان را بپردازد. هنگامی که مالک اظهار می‌کند بایستی این وجه در قالب گارانتی تامین شود، مسئولان نمایندگی سایپا به او می‌گویند که به دلیل استفاده از کفپوش افترمارکت، گارانتی خودرو وی در معرض ابطال قرار گرفته است. این مساله در مورد سورن پلاس نیز مشاهده شده است و مشخص نیست چرا شرکت‌های سازنده چنین بندی را در قرارداد فروش اتومبیل‌های خود ذکر می‌کنند!

نتیجه‌گیری، همان پراید کارمندی با ظاهری جدید!

مالک ساینا اس پیش از خرید این خودرو، یک پراید مدل 1383 داشته است. او یک کارمند است و در یکی از شرکت‌های معدنی استان یزد فعالیت می‌کند و گاهی اوقات نیز به عنوان راننده اسنپ مشغول کار می‌شود. او در مجموع از مالکیت ساینا S راضی است و به نظر می‌رسد تا سال‌ها به تملک ساینا S‌ ادامه خواهد داد.

شباهت بسیار زیاد خودروهای جدید سایپا همچون تیبا، تیبا 2، ساینا و کوییک به پراید سبب شده است تا مصرف‌کنندگان این خودروها را پراید پلاس بنامند. طبیعی است که اضافه شدن پیچیدگی‌های مختلف به ساینا و تیبا در مقایسه با پراید سبب شده است که این خودروها دیگر به اندازه پراید معروف ساده نباشند، با این حال همچنان در زمینه استهلاک موفق ظاهر شده‌اند و بهترین گزینه برای اقشاری هستند که منبع درآمدی آن‌ها حقوق ثابت است، حقوقی که روز به روز از ارزش ریالی آن کاسته می‌شود و در سوی دیگر هزینه‌ها نیز به موازات آن افزایش می‌یابند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/8/24
ساینا رامن دارم ماشین خیلی خوبیه تنهامشکلش آی سی کولروبخاری بود که درست شد ولی موتوری پنج سال گرفتم مثل ساعت سوییس تمیزکارمیکنه اردندیدماشین پرایدکارمندی شما عرضه دارید یک ماشین بهترخودتون تولیدوگرنه خفه شیدبهتریااصلابمیر
1400/8/24
پراید پلاس همان نام با کلاس پرایدیجات ( تیبا،ساینا، کوییک و ...)است!
1400/11/7
سلام با کلی تاخیرساینا اس تحویل گرفتم از سایپا حدود 3 ماهه که سوار میشم برامنکه پراید 95 داشتم خوبه موردی هم تا حالا نداشته... فقط بیش از 40 میلیون بابت اپشنایی که در واقع نیست اضافه دادم .چه کنیم گول سایپا رو خوردیم خخخ
1400/11/23
سلام دوستان ..
مشکل اینجاست که خدمات پس از فروش در ایران بسیار بد عمل می کنند
بابت کالایی که تولید می کنند و مشکل براش پیش میاد جواب گو نیستند مدتها باید وقت بزاری تا مشکلت رو رفع کنند
منم ساینا اس دارم بعد از دو روز ماشین استارت نمی خورد و باید 5ثانیه کلید رو نگه داریم تا استارت بخوره بعد از گذشت یکسال چهارتا نمایندگی مختلف بردم جز تعویض روغن کار دیگه ای بلد نیستند اونم که از بیرون گرونتر برات حساب می کنند.
1402/2/25
سلام دوستان راهنمایی لطفا من به تازگی ماشین ساینا EXمدل ۹۸ گرفتم که وقتی درب موتورولا باز میکنم بخار میکنه که فکرم خیلی مشغول کرده البته از صاحبی که گرفتم روغن ماشین خیلی کثیف بود و آدم کثیفی بود آلن چیکار باید کنم تا بدونم موردی داره یا نه میکانیکم بردم میگه از کثیفی روغن بود و هر ۳۰۰۰هزار تا عوض کن و درست میشه کمکم کنید دوستان و کارشناسان محترم