موضوعات داغ

بازسازی نسل اول هیوندای گرنجور، ادای احترام خودروساز کره‌ای به سدان لوکس خود

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

به نظر می‌رسد همیشه در برهه‌ای از زمان با جزر و مد فرهنگی رو به رو خواهیم شد که درآن، دوره قبلی درخشش نوستالژیک جدیدی به خود می‌گیرد. بازنگری و ترکیب مضامین قدیمی با فناوری مدرن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این دقیقاً همان چیزی است که هیوندای در سری هریتیج گرنجور که نسخه بازسازی‌شده اولین سدان پرچم‌دارآن یعنی هیوندای گرنجور است، انجام داده است.

هیوندای آزرا محصولی تولید شده در اواخر دهه 1980 است، یعنی زمانی که هیوندای قصد ایجاد شکاف در بازار داخلی کره جنوبی را داشت. این خودرو دیفرانسیل جلو مربوط به میتسوبیشی دبون‌ایر بود، زیرا این دو شرکت در آن زمان شراکت قابل توجه‌ای با یکدیگر داشتند. در واقع، میتسوبیشی در آن زمان موتور تمام محصولات هیوندای را تامین می‌کرد. این موضوع به نفع هیوندای بود چرا که شرکتی نوپا بود و اولین خودرو خود را در سال 1975 تولید کرده بود.

ممکن است هیوندای آزرا در بازار محلی عملکرد خوبی از خود نشان داده باشد، اما سال‌ها طول می‌کشد تا این شرکت بتواند به حدی از پیشرفت برسد که در بازار خودروهای لوکس جای خود را پیدا کند. اولین نسخه ارائه شده بر این اساس، هیوندای XG بود که طبق نسل سوم گرنجور طراحی شده بود. البته بعدها هیوندای جنسیس ابتدا به عنوان یک خودرو معمولی و سپس به عنوان یک برند کاملا لوکس ظاهر شد. بنابراین، اگرچه سری جدید هیوندای آزرا ممکن است برای افرادی که در آمریکای شمالی از آن استفاده می‌کنند کمی مبهم باشد، اما نکته‌ای بسیار مهم در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود.

هیوندای گرنجور

هیوندای در طراحی این خودرو از خودرو برقی هیوندای ایونیک 5 الهام گرفته است. لامپ‌های مربعی برگرفته از ایونیک 5 که «نورپرداز خارجی پارامتریک پیکسل» نامیده می‌شود، در گرنجور نیز استفاده شده است. این خودرو چشم اندازی از دهه 1980 به شمار می‌آید اما کاملا ارتقا یافته است.

طراحی داخلی خودرو به اندازه طراحی بیرونی شگفت انگیز است. فرمان درشت و پنجره‌های عمودی به نوعی باعث شده است که داشبورد بسیار مدرن به نظر برسد. علاوه بر این، هیوندای در طراحی صندلی‌های خودرو از پارچه مخمل به رنگ قرمز مات استفاده کرده که کاملاً مناسب آن دوره است. همچنین صندلی‌ها را در فرم استراحتی Design Within Reach با پشتی چرم ناپا و دوخت تزئینی ارائه داداه است. نورپردازی داخلی برنز رنگ نیز به زیبایی آن افزوده است. این خودرو با خویشاوندان مدرن خود (ایونیک 5 و ایونیک 7) نیز، از نظر پیشرانه الکتریکی شباهت‌هایی دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد