موضوعات داغ

خودروی مفهومی بی ام و XM با موجی از انتقادها معرفی شد

عکس مطلب اول

در سال 1978، کمپانی بی ام و از نخستین مدل M خود یعنی M1 رونمایی کرد که اولین خودروی موتور متوسط این تولیدکننده باواریایی نیز به حساب می‌آمد. مدل M1 به یک موتور 3.5 لیتری با قدرت 274 اسب بخار و گشتاور 329 نیوتن متر مجهز بود. حالا بیش از 40 سال از عرضه M1 می‌گذرد و BMW به تازگی از دومین مدل M یعنی Concept XM رونمایی کرده است.

با اینکه Concept XM و M1 از لحاظ فنی برادر هستند، اما در واقعیت تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. خودروی XM ارتفاع بیشتری تا زمین داشته و یک کراس اور پلاگین هیبرید مجهز به موتور 8 سیلندره با توان باورنکردنی 750 اسب بخار و گشتاور 1000 نیوتن متر است. این خودرو احتمالا در سال 2022 عرضه می‌شود.

نمای جانبی XM مفهومی

به لطف سیستم رانندگی هیبرید M که به تازگی ساخته شده است، خودروی مفهومی XM از لحاظ تئوری می‌تواند تا 48 کیلومتر را به وسیله قدرت باتری طی کند. البته بی ام و هنوز به مشخصاتی همچون جابجایی موتور، اندازه باتری یا سرعت خودرو در جاده مستقیم اشاره‌ای نکرده است، اما با توجه به شتاب صفر تا 60 تنها در عرض چهار ثانیه، می‌توان سرعت فوق‌العاده ماشین را تصور کرد.

از لحاظ ظاهری، XM هیچ شباهتی به خودروهای قبلی BMW ندارد. دو جلوپنجره مشبک بزرگ نمای عجیب و غریبی را به جلوی ماشین بخشیده‌اند. بی ام و تاکنون در هیچ‌یک از طراحی‌های خود (مفهومی یا واقعی)، از گریل هایی با این اندازه استفاده نکرده است. چراغ‌های جلو از نوع LED بوده و بسیار باریک و کوچک هستند. قاب جلوپنجره‌ها جلوه تابان و منحصربه‌فردی در شب دارند.

از دیگر مشخصه‌های خاص خودروی مفهومی XM می‌توان به ترکیب چرخ‌های 23 اینچی 14 پره بزرگ در نمای جانبی اشاره کرد. چهار اگزوز مثلثی شکل جاسازی‌شده در سپر عقب نیز جزء طراحی‌های بی‌سابقه BMW به حساب می‌آید. چراغ‌های عقب فوق باریک (LED) از لبه درب صندوق تا گلگیرهای عقب کشیده شده‌اند. شیشه عقب دارای طراحی منحصربه‌فردی بوده و حلقه‌های گرد BMW در دو گوشه بالای آن مشاهده می‌شوند.

فضای درون XM همانند نمای خارجی خاص و حتی زیباتر است. ترکیب رنگ چرم قهوه‌ای با مسی و مشکی کربنی ظاهر بسیار جذابی را به کابین بخشیده است. نمایشگر بزرگ روی داشبورد از جدیدترین نسخه iDrive پشتیبانی کرده و نمایی فانتزی و فضایی را به وجود آورده است.

فضای داخل کابین XM مفهومی

دو سرنشین ردیف عقب حین لم دادن روی صندلی‌های مخملی آبی‌رنگ با طراحی الماسی، گویا در یک سالن تشریفاتی نشسته است. هدلاینر دارای یک ساختار منشوری سه‌بعدی کم‌نظیر بوده که در صورت روشنایی کامل و ترکیب با LED های محیط، سه رنگ اصلی BMW M را در داخل کابین ایجاد می‌کند.

ناگفته نماند XM هنوز یک طراحی مفهومی است، اما در سال آینده شاهد تولید این خودروی زیبا و منحصربه‌فرد خواهیم بود. قیمت این محصول هنوز مشخص نشده، اما نباید انتظار داشت که خودرویی با این تجهیزات و دست‌کم نمایشگر و کابین فوق‌العاده شیک، هزینه‌ای کمتر از 150 هزار دلار داشته باشد!

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/12
همون بهتر واردات بسته هست این ماشین های زشت بد ترکیب نمیان ایران هیچی مثل ب ام و های بازار ایران نمیشه خیلی با اصالت و زیبا تر هستند و خیلی جذاب تر هستن ولی بنز خیلی پیشرفت کرده همه ماشین هاش تماما لمسی هستند و مدرن و زیبا و دوست داشتنی ب ام و خیلی افت کرده بنز خیلی بهتره کارش
1400/9/12
٫٫فضای درون XM همانند نمای خارجی خاص و حتی زیباتر است.٫٫؟باید این متن رو اصلاح کنید ، فضای داخلی از فضای خارجی قابل تحمل تر است آخه چیه این صد رحمت به پراید ، آدم یاد مارتین تو فیلم ماداگاسکار میوفته. نمیشه که بگیم هر چی گرونه و به زمانی خوب بوده اگه خر هم کپی کنه قشنگه اصلا تعریف شما از زیبایی چیه واقعا؟؟؟