موضوعات داغ

هواپیمای مسافربری نسل جدید روسیه با بال‌های کامپوزیتی اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تمرکز روسیه بر خودکفایی بر کسی پوشیده نیست و این جاه‌طلبی به تولید هواپیماهای تجاری نیز گسترش ‌یافته است. اولین هواپیمای مسافربری مخصوص مسافت‌های متوسط این کشور با بال‌های کامپوزیتی که یکی از اولین‌ها در نوع خودش در جهان است، اولین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشته ‌است.

تقریباً پنج سال پیش، شرکت ایرکوت تولید هواپیمای نسل جدید MC-21-300 با ظرفیت متوسط ۱۶۳ تا ۲۱۱ مسافر را آغاز کرد. ویژگی منحصر به فرد این هواپیما استفاده از بال‌های کامپوزیتی ساخت روسیه به جای بال‌های فلزی مرسوم ساخت کشورهای خارجی است.

این بال‌های کامپوزیتی پلیمری نوآورانه توسط شرکت تولیدکننده هواپیمای روسی ایرکوت و با همکاری دانشگاه دولتی مسکو و متخصصان صنعت هوانوردی توسعه داده شد. این کار نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و تولید انبوه با هزینه و زمان کمتر را ممکن می‌سازد، بلکه هواپیما را آیرودینامیک‌تر می‌کند.

با استفاده از بال‌های سبک اما قوی می‌توان هواپیمای MC-21 را با بدنه عریض‌تر و کابین طولانی‌تر ساخت. این باعث ایجاد راحتی بیشتر برای مسافران می‌شود، در حالی که هزینه‌های تولید را معقول نگه می‌دارد.

این بال‌ها با استفاده از مواد کامپوزیتی تولید داخل به اضافه یک فناوری تزریق خلاء ساخته شده‌اند که شرکت ایرکوت ادعا می‌کند در روسیه ثبت اختراع شده ‌است. نتیجه این کار استفاده از ۴۰٪ مواد کامپوزیتی در بدنه هواپیما است که گفته می‌شود برای این نوع از هواپیماها بی‌سابقه است.

MC-21-300 چند روز مانده به کریسمس اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد. رومن تاسکائف و اولگ کونوننکو که هر دو "قهرمانان روسیه" هستند، خلبانی این هواپیمای جدید را بر عهده داشتند که از فرودگاه ایرکوتسک پرواز خود را آغاز کرده بود. نمونه‌های اولیه قبلی در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به پرواز درآمده بودند.

این پرواز موفقیت‌آمیز نقطه عطفی در توسعه این هواپیمای نسل جدید است که تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. در حال حاضر شش MC-21-300 در دست تولید قرار دارند و ساخت دو جفت بال کامپوزیتی تکمیل شده است.

البته برنامه هوانوردی جاه‌طلبانه روسیه به اینجا ختم نمی‌شود. یک توربوفن، بر پایه موتور جدید PD-14 هواپیمای MC-21 نیز در حال توسعه است که در آینده در یک هواپیمای مسافربری مخصوص مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد