موضوعات داغ

بهترین برندهای خودروسازی فرانسه را بشناسید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

صنعت خودروسازی فرانسه به دلیل ارتباط قوی و طولانی مدت خودروسازان فرانسوی و ایرانی، همواره مورد توجه مخاطبان ایرانی بوده است. محصولاتی همچون پژو 405 و پژو 206 برای سال‌ها توسط ایران خودرو تولید شده‌اند و اکثر خودروهای ملی حال حاضر خودروسازی ایران همچون رانا، سمند و تارا براساس محصولات فرانسوی شکل گرفته‌اند. صنعت خودروسازی فرانسه به اندازه خودروسازی آلمان مشهور نیست و همانند خودروسازی چین تولید انبوه ندارد اما برندهای شناخته شده‌ای در این کشور به فعالیت خودروسازی مشغول هستند.

شماره یک، پژو

پژو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان است که فعالیت خود را در سال 1810 آغاز کرد. در آن زمان این شرکت یک کارخانه ریخته‌گری فولاد بود که آسیاب‌های قهوه، اره نواری و قاب چتر تولید می‌کرد. این تجارت متعلق به خانواده بود که توسط برادران ژان پیر و ژان فردریک پژو تأسیس شد. در سال 1889، پژو اولین خودروی خود را تولید کرد که باعث شد پژو دومین خودروساز قدیمی تاریخ جهان لقب بگیرد.

پژو

تشخیص خودروهای پژو به واسطه برند شیرنشان آن‌ها آسان است. این لوگو در سال 1947 رونمایی شد و از آن زمان تاکنون دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است. پژو امروزه پرچمدار گروه PSA است که چندین برند خودروی دیگر مانند سیتروئن، دی اس و واکسهال-اوپل را کنترل می کند. سبد محصولات پژو شامل گزینه‌های مختلفی می‌شود، از جمله هاچ‌بک‌های اقتصادی همانند پژو 108 و خودروهای چندکاره همچون پژو 5008.

شماره دو، رنو

رنو تقریباً 125 سال پیش در سال 1898 توسط سه برادر به نام‌های فرناند، مارسل و لوئیس رنو تأسیس شد. لوئیس قبلاً یک مهندس و صنعتگر بود، اما علاقه واقعی او اتومبیل بود، بنابراین از برادرانش خواست تا به او کمک کنند تا تجارت خود را شروع کند تا بتواند علاقه خود را دنبال کند. سه برادر رنو فعالیت خود را با شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی از سال 1899 آغاز کردند.

رنو

رنو در سال 1945 به تملک دولت فرانسه درآمد اما در سال 1990 مجددا مالکیت خصوصی پیدا کرد. اتحادهای استراتژیک رنو با سایر خودروسازان جهانی همچون نیسان و میتسوبیشی، موجب تداوم حیات این برند فرانسوی شده است. رنو مالکیت برند رومانیایی داچیا، برند روسی اتووواز و برنده کره‌ای رنو سامسونگ را در اختیار دارد. در حال حاضر شاسی بلندهای کامپکت این شرکت همچون رنو کپچر و رنو قاجار شهرت جهانی کسب کرده‌اند.

شماره سه، سیتروئن

در سال 1919، سیتروئن توسط آندره-گوستاو سیتروئن تأسیس شد، کسی که با خرید حق ثبت اختراع برای چرخ دنده ای که هنگام سفر در لهستان دید، صنعت خودروسازی را متحول کرد. این اختراع به سیتروئن اجازه داد تا طیف گسترده‌ای از خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت را روانه بازار کند.

سیتروئن

نخستین خودروهای سیتروئن از طرح V معکوس استفاده می‌کردند و بعدها این طرح با لوگو فعلی شرکت تطبیق داده شد. سیتروئن پیشگام کمپین های بازاریابی بزرگ بود. بین سالهای 1925 و 1934 آنها موفق شدند از برج ایفل به عنوان بزرگترین پوستر تبلیغاتی جهان استفاده کنند. سیتروئن به دلیل ساخت خودروهای نمادین شهرت دارد، محصولاتی همچون سیتروئن 2CV که مدل بهبود یافته آن را با نام سیتروئن ژیان (دایان) در ایران می‌شناسیم.

شماره چهار، بوگاتی

بوگاتی یک برند فرانسوی است و در واقع یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان خودروهای سوپراسپرت به شمار می‌رود. این شرکت فعالیت خود را قبل از لامبورگینی، فراری، پورشه و مک لارن آغاز کرده است. اتوره بوگاتی، طراح و سازنده خودرو فرانسوی متولد ایتالیا، شرکت خود به نام Automobiles E. Bugatti را در سال 1909 در شهر مولشیم، در منطقه امروزی آلزاس فرانسه، تأسیس کرد.

بوگاتی

اتوره در کنار پسرش ژان سکان هدایت این شرکت را تا سال 1939 برعهده داشتند. این شرکت در سال 1998 توسط فولکس واگن خریداری شد و با عرضه بوگاتی ویرون، بار دیگر به عرصه فعالیت بازگشت.

شماره پنج، آلپاین

آلپاین جوان‌ترین برند خودروسازی فرانسه در این لیست است که اکثر مردم شناخت چندانی نسبت به آن ندارند. این شرکت توسط ژان ردل یکی از رانندگان رالی رنو در سال 1955 تاسیس شد. نخستین مدل‌های آلپاین براساس خودروهای رنو شکل گرفتند و همین مساله سبب ارتباط نزدیک آلپاین و رنو شد.

توضیحات عکس
آلپاین

در سال 1973 این برند تحت تملک رنو درآمد و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از بنردهای فرعی رنو شناخته می‌شود. آلپاین 110 در حال حاضر خودرو شناخته شده این برند است که در سال 2020 حدود چهار هزار دستگاه از آن به فروش رسید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/10/10
فرانسه که اصلا خودرو ساز مطرحی نداره . بعدش چرا دی اس رو که اون قدیم ها سنگش رو به سینه میزدی ننوشتی ؟
1400/10/11
وقتی تنها ماشین داخل پژو سی سال پیش باشه بایدم فروشش بالا باشه ضمنا این محصولات متنوع فرانسه اگه خوب بودن تو بازار آمریکا چند نمونه‌اش وجود داشت اونجا نه همین چندتا کشور دوروبر
خودروی فرانسوی تو ایران خیلی دیده میشه و هندوستان
1400/10/11
دی اس، پولاریس و پرگونتا رو جا انداختید
1400/10/12
هیچ برندی به اندازه سایپا نه تنها در صنعت خودرو سازی بلکه کل کهکشان از منظر معروفیت ، شناخته شده نیست. خودروسازی که با وجود ساخت انواع حلبی های چهار چرخ و با قیمتهای 7 تا 10 هزار دلار و با پیش فروش دو سال آینده تمامی محصولات تولید شده و تولید نشده آن هم به قیمت روز مبلغی به اندازه یک میلیارد دلار با دلار 30 تومنی ، بدهی و زیان انباشته دارد!
حال پیدا کنید پرتقال فروشان را؟!

پی نوشت: ایرانخودرو و شرکا