موضوعات داغ

تفاوت موتورهای GDi و MPi هیوندای

عکس مطلب اول
شرکت آسان موتور، نمایندگی عرضه و خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی هیوندای اقدام به واردات و عرضه محصولات این شرکت با پیشرانه‌های GDi کرده است. پیشرانه‌های GDi چیست و چه تفاوتی با پیشرانه های کنونی یعنی MPi دارند؟ در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا به طور مفصل با ریشه‌یابی تاریخی به بررسی آن بپردازیم.
اختراع چرخ را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اختراعات بشریت دانست که کار را برای انسان‌ها بسیار راحت می‌کرد. ولی بهتر از آن را می‌توان زمانی توصیف کرد که پیشرانه‌ای غیر زنده به تولید نیرو محرکه برای حرکت درشکه یا گاری می‌پرداخت. همه چیز از سال 1678 میلادی آغاز شد، زمانی که فردیناند فربیست در چین اقدام به طراحی و ساخت وسیله‌ای کرد که توسط بخار کار می‌کرد. این خودروی اولیه تنها 65 سانتری متر طول داشت و به عنوان وسیله‌ای سرگرمی برای امپراتور چین ساخته شد، ولی اولین اتومبیل واقعی با نیروی بخار که برای جابجایی انسان و بار بکار گرفته شد، در سال 1767 میلادی توسط "نیکلاس جوزف کان" فرانسوی طراحی و ساخته شد که می‌توانست 4 تن بار را به همراه 2 خدمه با سرعتی 8 کیلومتر بر ساعتی به حرکت در آورد، موتورهای بخار عموما موتورهای احتراق خارجی نامیده می‌شوند. گفتنی است که اولین تصادف تاریخ هم به وسیله همین اتومبیل در سال 1771 میلادی رخ داده است.
موتورهای احتراق داخلی هم در سال 1860 میلادی برای اولین بار توسط یک بلژیکی بنام "اتین لونوار" اختراع شد و پس از آن روند تکامل صنعت خودروسازی شکل گرفت. سال 1886 میلادی به عنوان تولد اتومبیل‌های مدرن امروزی شناخته می‌شود، چون کارل بنز مخترع آلمانی در این سال خودروی بنز پتنت- موتورواگن را عرضه نمود که موتور آن بر روی یک واگن کالسکه‌ای نصب می‌شد، ولی اوج شکوفایی صنعت خودروسازی مدرن را می‌توان در سال 1908 میلادی جستجو کرد که باعث برچیده شدن سریع خودروهای کالسکه‌ای شد، زمانی که هنری فورد خودروی مدل T را طراحی کرد و با قیمتی مناسب و ارزان روانه بازر کرد.
تاریخچه صنعت خودروسازی به اشتباه به هنری فورد نسبت داده می‌شود، باتوجه به این که هنری فورد اولین کسی بود که طراحی اتاق‌های امروزی را برای حذف خودروهای کالسکه‌ای ارائه کرد، در صورتی که تولید پیشرانه‌های درون سوز چهارزمانه برای اولین بار توسط اتو و لانگن در سال 1876 میلادی اختراع شد و سپس ساخت اولین موتور کاربراتوری با دور بالا در سال 1883 میلادی توسط دایملر انجام پذیرفت و از این سال بود که پیشرانه‌های محرک خودروها متولد شدند.
این دسته از پیشرانه‌های اختراع شده توسط اتو و دایملر به عنوان موتورهای درون سوز چهار زمانه شناخته می‌شوند که با ایجاد خلا توسط حرکت روبه پایین پیستون در سیلندر، هوا از محیط بیرون و سوخت از طریق کاربراتون به صورت مخلوط وارد سیلندر شده و پس از فشرده شدن، با جرقه شمع محترق می‌شدند و پیستون را به سمت پایین حرکت می‌دادند و باعث تولید نیرو برای حرکت دادن خودرو می‌شدند.
پس از گذشت چند دهه استفاده از خودروهای کاربراتوری، در دو سه دهه اخیر شاهد روی کار آمدن خودروهای انژکتوری بودیم که با پاشش سوخت در منیفولد‌های ورودی هوا، باعث سوخت رسانی سیلندرها می‌ شدند. این سیستم که با نام MPi نیز شناخته می‌شود، خیلی از از نواقص سیستم‌های کاربراتوری همچون نرسیدن سوخت مطلوب به سیلندر‌‌های دورتر، مصرف سوخت بالا و کاهش راندمان موتور را حل می‌کرد، ولی در عوض هزینه‌های بیشتری را پای خریدار می‌نوشت که ارزش آن را داشت. این نوع سیستم سوخت رسانی برای هر یک از سیلندرهای موتور یک انژکتور اختصاصی داشت و در هنگام مکش هوا از سوی سیلندرها، سوخت را در این هوای جریان پیدا کرده پخش می‌کرد و به صورت مخلوط سوخت برای احتراق وارد سیلندر می‌شد.


در این چند سال اخیر نیز شاهد طراحی و روی کار آمدن موتورهای تزریق مستقیم بنزین یا GDi در موتورهای احتراق داخلی هستیم که تا پیش از این بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌‌گرفت، ولی رفته رفته شاهد طراحی و توسعه این سیستم سوخت رسانی بر روی خودروهای امروزی هستیم. این موتور همانطور که گفتیم یک گونه متفاوت از تزریق سوخت می‌باشد که در موتورهای مدرن دو زمانه و چهار زمانه بنزینی استفاده می‌شود. در موتورهای GDi، بنزین تحت فشار بالا قرار داده شده و از طریق ریل مشترک سوخت مستقیماً به داخل محفظه احتراق هر سیلندر تزریق می‌شود. اما در تزریق چند نقطه‌ای سوخت معمولی که در بخش قبل توضیح دادیم، پاشش سوخت در منیفولد هوا، پشت سوپاپ ورودی رخ می‌دهد. در سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای روی سر هر پیستون یک انژکتور قرار گرفته که تزریق سوخت را به صورت مستقیم در سیلندرها انجام می‌دهد. این سیستم تزریق مستقیم بنزین همچنین قادر است احتراق خیلی رقیق را جهت بهبود راندمان سوخت و کاهش سطح انتشار آلاینده‌ها در بار کم موتور ایجاد کند که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.
عمده برتری‌های یک موتور GDi نسبت به موتورهای MPi، افزایش راندمان سوخت و قدرت خروجی بالای آن است. علاوه بر این اثر خنک‌کنندگی سوخت تزریق شده سطح آلاینده‌ها می‌تواند دقیقاً کنترل شود. از دیگر مزایای عنوان شده، دستیابی به کنترل دقیق بر روی مقدار سوخت و تایمینگ (زمانبندی) پاشش است که با شرایط مختلف بار موتور تغییر می‌کند. بعلاوه، در مقایسه با موتور تزریق معمولی یا موتور کاربراتوری، در بعضی از موتورهای GDi تلفات تراتلینگ (تلفات دریچه کنترل گاز یا دریچه خفانش) وجود ندارد که راندمان موتور را به نحو چشمگیری افزایش داده و تلفات پمپاژ را در موتورهای بدون دریچه گاز (دریچه پروانه‌ای) کاهش می‌دهد. دور موتور به وسیله واحد کنترل موتور یا سیستم مدیریت موتور (EMS) کنترل می‌شود که عملکرد تزریق سوخت و تایمینگ (زمانبندی) جرقه را تنظیم می‌کند. اولین شرکت خودروسازی استفاده کننده از سیستم‌های جدید سوخت رسانی مستقیم بنزین هم میتسوبیشی است که در سال 1996 میلادی بر روی دو مدل اسگالانت و لگنوم از چنین پیشرانه‌ای استفاده کرد.
حال در انتها به سخن ابتداییمان رسیدیم و آن هم ورود محصولات جدید شرکت خودروسازی هیوندای با چنین پیشرانه‌هایی است. پیش از این محصولات هیوندای یا دقیق‌تر، مدل‌های قبلی هیوندای سانتافه با پیشرانه‌ای MPi پاشش غیرمستقیم وارد کشور می‌شدند، ولی حالا قرار است با سیستم سوخت رسانی پاشش مستقیم GDi عرضه شوند که طبق کاتالوگ آسان موتور، مدل‌های جدید هیوندای سانتافه دی‌ام، هیوندای آی 40 و هیوندای ولوستر را شامل می‌شود.

نظرات کاربران

36 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/13
عاشقان هیوندای متن را بادقت بخوانند.نوشته میتسوبیشی سال 1996 روی ماشین هاش از این سیستم استفاده میکرده.هیوندای حداقل 15 سال از خودروسازان با سابقه دنیا عقبه.مونده تا به زاپن وامریکا واروپا برسه.هرچقدر هم ماشین هاش را بزک بکنه فایده نداره
1395/2/13
يعني الان تمام خودروهاي ميتسوبيشي يا هوندا يا تويوتا يا ماشين هاي امريكايي و يا اروپايي GDI هستن؟!
1395/2/13
برو متن گزارش خودروهای قابل اعتماد جی دی پاور رو بخون بعد بیا اینجا جوک تعریف کن. تعصب جاهلیت که میگن همینه
1395/2/14
اولین سیستم تزریق سوخت رو بوش توسعه داده و اولین ماشینی هم که ازش استفاده کرده مرسدس SL300 اونم سال 1955 بوده !
بعد ها خیلی شرکتا ازش استفاده کردن و مجدد کنار گذاشتنش به خاطر تکنولوژی پایینن اون روزگار ! بعد مجدد میتسوبیشی نبش قبرش کرده و با تکنولوژی روز ازش استفاده کرده ...
بعد هم در حال حاظر ماشین های ژاپنی اونم نه همشون ! فقط چنتا مثل تویوتا و زیر مجموعه هاش ، مزدا و نیسان و هوندا به خاطر کیفیت محصولاتشون معروفن نه به خاطر تکنولوژی های خاص !
الان موتور های که رو هیوندا ها میذارن از نظر تکنولوژی از مال تویوتا جلوتره برادر ، برای نمونش تو مجله autotrader موتور کرولا 2015 رو با النترا 2015 مقایسه کرده اول اینکه موتور هیوندا با مصرف یه مقدار کمتر 10 اسب بیشتر قدرت داره و الایندگیش از موتور تویوتا کمی کمتره .
گذشت اون زمان که ژاپن تکنولوژی روز بود الان فقط کارش تولید محصولات بی ریخت ولی .... با کیفیته !
1395/5/21
ولی بازم داره داره پیشرف میکنه روز به روز!
مثل ایران خودرو درجا نمیزنه!
1395/11/9
صد تای اون ماشین ها می ارزه فقط سانتافه
1395/2/13
اين تكنولوژي gdi خيلي خوبه
اما براي ايران و با اين كيفيت پايين بنزين خيلي دردسر ساز ميشه براي موتور
اين نوع موتور ها حساس هستن
با تمام خوبياش به درد ايران نميخوره
1395/6/31
شما که فتوا صادر کردی چقدر آشنایی با این مسائل؟
لازمه بدونی که استفاده کردن از تکنولوژی جی دی آی بهتر از استفاده نکردنشه چون جی دی آی دو تا مزیت عمده داره و حاصل شدن این دو مزیت هم ارتباط زیادی به کیفیت بزنین داخلی نداره یکی رقیق سوزیه که رسیدن به نسبت استوکیومتری بین سوخت و هوا برای احتراق رو منتفی میکنه یعنی اگه سیلندر پر از هوا باشه لازم نیست کل این هوا آغشته به سوخت بشه چون اگه یه کوچولو بنزین اطراف شمع پاشیده بشه کافیه تا کورس احتراق انجام بشه و دیگری حذف تراتلینگ که موجب میشه موتور بدون مانعی به نام دریچه گاز به راحتی بتونه تنفس کنه و تلفات پمپاژ کاهش پیدا کنه چون دور و بار موتور توسط مقدار سوختی که پاشیده میشه کنترل میشه و نه توسط دریچه گاز یعنی در موتور ام پی آی وقتی شما پدال گاز رو فشار میدی داری در واقع دریچه گاز رو بازترش میکنی ولی در موتور جی دی آی وقتی پدال گاز رو فشار میدی داری به انژکتور دستور میدی که سوخت بیشتری رو به داخل سیلندر بپاشه.
این دوتا مزیت درموتورهای دیزل هم وجود داره ولی موتورهای دیزل یه مزیت بزرگ دیگه هم دارند و اون هم نسبت تراکم بالاتره که البته شرکت مزدا در پروژه اسکای اکتیوش این هدف رو داره که با استفاده از همین سیستم جی دی آی بتونه نسبت تراکم موتورهای بنزینی رو به نسبت تراکم دیزلیها نزدیک کنه.

1395/8/3
بابا كي مي خوايد ول كنيد اين بحثاي مسخره رو
يه مطلب علمي گذاشتن ازش استفاده كنيد ديگه
دمش گرم هيونداي كه اومده استفاده كرده
من خودم ماشين ژاپني دارم ولي ماشيناي كره اي هم خوبن ول كنيد اين تعصبات مسخره رو كه اگه خوب بود ژاپنيها هم استفاده مي كردن
آقا رضا كامنت شما هم خيلي خوب بود
1396/2/6
خداییش خوبه و عالی هست در رابطه با سوخت بهتره از سوخت بنزین ساده استفاده بشه. من که دارم خیلی راضیم.
1395/2/13
چرا فايده نداشته البته من تعصب رو اتومبيلى ندارم اما به تصديق نمايشگاه داران ماشينهاى كره اى حتى از ژاپنيها بيشتر تو بورسه.
1395/2/14
اولا که موتورهای GDI تازه داره رو هیونداهای جدید میاد و هنوز امتحانشو پس نداده . شاید خیلی خوب باشه و شاید مشکلات دیگه داشته باشه! اگر میتسوبیشی در موتورهای جدیدش GDI استفاده نکرده، حتما یک سری مشکلاتی داشته که ترجیح داده افزایش توان رو از طرق دیگه داشته باشه! والا مثل زمان بندی متغیر سوپاپها که در تمام موتور های جدید وجود داره، این هم فراگیر می شد!
1395/2/15
تکنولوژی و ابداء هنوز توی دست ژاپنی هاست .شما که از تفاوت موتور کرولا و النترا می گی مطمئن باش اگه تویوتا از موتورش قدرت بیشتری نمی گیره بخاطر اینکه به فکر استحلاک پایین و عمر بیشتر وگرنه نمونه موجودش تویوتا جی تی از موتور 2 لیتر تنفس طبیعی 200 اسب داره می گیره با مصرف ترکیبی 7 ,کدوم خودرو ساز دیدی بتونه از 2 لیتر همچین قدرتی بگیره ? وگرنه اینکه فکر کنی کره تو تکنولوژی از ژاپن جلوتره واقعا خنده داره ....
1395/4/13
Volvo xc90
1395/9/17
من خودم هیوندا دارم ولی هیچ ماشینی به نسبت قیمت و کیفیت به تویوتا نمیرسه
1395/9/30
سینا خان ولوو سوپرشارژر داره. پس کاملا ادعات رده. تویوتا gt86 از موتور2لیتری با تنفس طبیعی توان 205اسب گرفته اما آقا دانیال النترا2017 از موتور2لیتری تنفس طبیعی تنها 156اسب گرفته. بنابراین دوست عزیز هیوندا خیلی عقبتر از تویوتاست. عقبه برادر من. از خواب بیرون بیا.
1396/10/4
موتورهای سری Prince که PSA و BMW توسعه دادن و ورژن THP165 (یا EP6CDTM) از این سری روی پژو 2008، پژو 508 و مدل‌های جدید سیتروئن و DS نصب شده، با 1600cc، توان 163 اسب داره. ورژن‌های پیشرفته‌تر این موتور مثل THP 200 که با نام EP6CDTX شناخته میشه، با همون حجم 1600cc، توان 200 اسب بخار دارن و بر روی مدلهای پیشرفته‌تر پژو و ب‌ام‌و نصب شدن. ظاهراً این آخری به‌قدری نسبت تراکم بالا داره که بنزین سوپر ایران هم جوابگوش نیست.
1396/10/4
ببخشید من الان متوجه شدم که گفتید تویوتا از موتور تنفس طبیعی همچنی توان بالایی گرفته.
1397/2/18
ولوو xc90 از موتور دو لیتری 340 اسب قدرت گرفته
1399/6/4
ببین توکه میگی از جیتی ۲۰۰ اسب گرفته اون موتور مال شرکت سوبارو هست و هیچ ربطی به تویوتا نداره
1395/3/4
سعی نکن این کره ای سوارها رو قانع کنی . بازم جای شکرش باقیه که هنوز قبول دارن تکنولوژی ژاپن از کره پایین تر نیست. البته به جز آقا دانیال که ادعای بالاتر بودن تکنولوژی هیوندا رو داره اونم نسبت به تویوتا.... آقا دانیال عزیز! روی سونوتا و النترای 1995 تا 1998 موتور های میتسوبیشی نصب هست و تا همین چند سال پیش میتسوبیشی به هیوندا کمک فنی میداد. ضمنا تکنولوژی فقط توان و مصرف سوخت نیست، بلکه ترکیب الایندگی کم، توان بالا، دقت در ساخت و البته استهلاک کمتره.....
1395/3/20
خدایی توی اینجور بحث های فنی،حالا حالاها مونده خودروسازی به پای آلمان و ژاپن برسه.درسته ک هیوندای و کیا قدرت خوبی میگیرن از موتور،ولی تو استحلاک و موندگاری موتور ژاپن و آلمان واقعا رقیب ندارن.
1395/4/13
موتور GDI روی کیاسراتو مدل ۲۰۱۴ به بالا نصب شده و کشور در حال تردد میباشند . کافی کاپوت سراتو جدید رو بلند کنید تا حروف GDI روی قاب موتور مشاهده کنید .
1396/1/29
بابا ول کنید میتسوبیشی قبلا از GDI استفاده می کرد و چند ساله که از تکنولوژی جدیدتری به نام MIVC داره استفاده میکنه شاید چند سال بعد از یه تکنولوژی بالاتر استفاده کنه .... پس بی خود با هم دعوا نکنید خوبه حالا سهامدار این شرکتا نیستید... اکثر ماشین کره ایی یا ژاپنیت خوبه ساکت شو و حالشو ببر ولی اگه خوب نیست و احساس کمبود میکنی اینجا جای ابراز نیست
1396/7/11
دوست عزیز اقا جواد gdi یک سیستم تزریق سوخت هستش و از جدید ترین و قابل اعتماد ترین در حال حاضر تکنولوزی mivc یک سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هستش که فقط مختص کارخونه میتسوبیشی هست و این دوتا چه ربطی به هم دیگه دارن ادعا در حد بنز سطح سواد در حد پیکان.
1396/2/4
یادبحثهای کاربوراتور وانژکتورمی افتم چرادرمقابل تکنولوژی مقاومت می کنید لااقل مردموگمراه نکنین gdiتکنولوژی روز موتورهاست
1396/2/6
سلام
اگه امکان دارد چند تا عکس از شکل ظاهری موتور GDI و MPI ماشین سانتافه بگذارید تا ما بشتر آشنا بشیم. ممنونم
1396/8/7
من هم ژاپنی دارم هم کره ای فرق زیادی ندارند تعصب چه نمی کنه
1396/10/22
سوناتای2012 هم موتورش gdi هستش کیا اپتیما هم از 2014 همینطور
1397/1/9
فقط مرسدس و بعد دیگر خودروهای المانی
در ضمن اونایی که نگران مسئله بنزین هستن میتونن اکتان خوب و اورجینال هر برند رو بخرن و تو باک پر بریزن من واسه بنزم اکتان اورجینال مرسدس رو میریزم و مشکلی هم نداشتم
1397/3/10
پراید 87 مشکی،معاوضه با هیوندا یا تويوتا
1398/8/9
پراید کامل رنگ موتورش سوخته دارم چون GDI نیست با لندکروزر تویوتا عوض میکنم.
1399/3/3
خدایی دوستانی ک وارد بحث شدن واقعا تجربه جی دی ای داشتن؟؟؟والا من سانتافه شو دارم خداوکیلی پراید رو ب زحمت میتونه بگیره .اما سوناتایی ک جی دی ای هم نیست میخوره دو مدل هم پایینتره میخوره ماشین ایرانی رو .و اونایی ک میگن تویوتا خیلی با کیفیته و یا میتسوبیشی باور کنید هنوز گیرش نیفتادین ک بفهمین چ ماشینای لش و بی اپشنی تولید میکنن ژاپنی ها و فقط در قسمت جلوبندی و سر صدای اتاق کمی اونم کمی از کره ای ها جلوترن و در عوض همین کم صدایی باید قید اپشنهای جذاب کره ای رو بزنید .مدل های اپشن دار ژاپنی هم ک بقدری قیمتش بالاست باید با بنز ولو مقایسه ش کرد ن با کره البته کره بحق در همه زمینه ها خودشو ب خودروسازی روز دنیا نزدیک کرده و تا محصولات ۲۰۲۰ ب ایران راه پیدا نکنه نمیشه قطعی نظر داد. و اگر بخوام تو چند برند خارجی ک تجربه شو دارم نظز بدم ک از سال ۲۰۰۹ تجربه این چند برند رو دارم اول از همه هیوندای رو میزارم ک واقعا وقتی سوار محصولاتش باشید بهتون احترام میزارن چون واقعا شیک و ابهت داره و قیمتش واقعا قابل رقابت نیست و همین هم باعث شده هزینه تگهداریش کم بشه بطوری ک هزینه جلوبندی ۲۰۱۷ وای اف با هزینه جلوبندی تو سال ۲۰۰۹ بی ام و تقریبا یکی شد .رده دومو ب تویوتا میدم بخاطر کم سرصدا تر بودن محصولاتش اما عمر لوازم یدکی و موتوریش با کره ای ها یکیه فقط در قسمت جلوبندی و عقب بندی کمی با کیفیت تر هستن اما از اپشن هیچ خبری نیست .هندلینگ و قدرت مانور سانتافه بسبار بالاتر از پرادو اصلا قابل قیاس نیست گرچه موتور سانتافه واقعا ضعیفه و بدرد کورس و کل کل بازا نمیخوره اگر میخاید کورس بزارید سوناتا وای اف رو بهتون پیشنهاد میکنم تو محصولات هیوندای موجود تو ایران بعد تویوتا بی ام و رو قرار میدم چون واقعا موتور بی ام و ثابت کرد تو ایران دوامی بالاتر از ۱۲ سال نداره و اگر قبول ندارید برید اگهی های فروشو نگاه کنید ببینید چندتا بی ام و ۲۰۰۷ میبینید ک موتور تعویض هستن چندتا کره ای ژاپنی در اخر هم میتسوبیشی رو قرار میدم ک هم فیس ندارن هم اپشن هم بسیار ید فروش هستن البته یه چندماهی هم سورنتو داشتم ک موتور واقعا خوبی داشت اما همون اویل ک خرید سر یک چهاراه ک اسفالت خیس بود ماشین چرخید و کنترلمو از دست دادم ک سریع فروختمش ولی عجب موتوری داشت پا میزاشتی رو کاز چنان نعره میکشید ک دوستان میگفتن گاهی فکر میکردن موتور سنگین داره گاز میده دنبال موتور میگشتن . اما ته تهش بگم ک ژاپنی و کره ای هر دو نصفه نصف تصوراتی ک قبلا نسبت بهشون داشتم هم نیستن اما بین ژاپنی و کره ای شک نکنید کره ای رو انتخاب میکنم چون رانندگی با محصولاتشون جذابیت بیشتری داره فیسشم دیرتر برات تکراری میشه ولی اگر یروزی خودرو تولید کنم بدنه رو از هیوندای میگیرم داشبورد از بی ام و موتور از بنز جلوبندی از تویوتا اپشن از ولو
1400/2/6
واقعاً که. بخصوص به دوست شهروندمون و به ترتیب و کلا کلی به گوشه جمال پیکان خودمون که هم جای خریدش هنوز درد میکنه و هم دست خیامی که هر چه داریم از صدقه سر اون داریم و هرکی هم که هر چی بیشتر و مثلا پر بارتر بگه همش خودتون قضاوت کنید.
1401/12/2
سلام..
من خیلی تمام موتورهایgdiهیوندای وکیاوچندمدل خودروی اروپایی وآمریکایی تنظیم موتورومکانیکی انجام دادم فقط قطعاتشون بسیارهست.مثلااورینگ انژکتورهاشون خییییلی گرونه
1402/6/12
ممنون از متن خوب و نظرات بهتر دوستان که جزییات رو بهتر توضیح میدن