موضوعات داغ

با جعبه‌دنده دوسرعته ابداعی شرکت کانادایی Inmotive بنام Ingear آشنا شوید

عکس مطلب اول

شرکت کانادایی Inmotive جعبه‌دنده دوسرعته‌ای بنام Ingear معرفی نموده که در خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. خودروهایی که مجهز به این جعبه‌دنده هستند مسافت پیمایش بیشتری دارند، دینامیک حرکتی بهتری دارند و هزینه ساخت آن‌ها هم کمتر است. این جعبه‌دنده را می‌توان بر روی نسل آینده انواع مختلف خودروهای الکتریکی ازجمله خودروهای سواری، کراس‌آوورها، خودروهای چهارچرخ متحرک، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، سایر خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت‌های الکتریکی نیز نصب کرد.

جعبه دنده دو سرعته

در اکثر خودروهای الکتریکی الکتروموتور و چرخ‌ها تنها از طریق دو سری چرخ‌دنده به هم متصل هستند و به‌اصطلاح این خودروهای الکتریکی تک‌سرعته هستند و ضریب انتقال قدرت ثابتی دارند. در جعبه‌دنده Ingearیک تسمه فلزی به همراه سفت کن آن و یک خورشیدی با هندسه متغیر جایگزین چرخ‌دنده دوم شده است. هنگام تغییر دنده تعداد اجزاء خورشیدی با هندسه متغیر که با تسمه فلزی درگیر هستند کم یا زیاد می‌شوند. به لطف این اختراع حین تعویض دنده ارتباط بین الکتروموتور و چرخ‌ها هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و از این لحاظ جعبه‌دنده Ingear عملکردی همچون جعبه‌دنده‌های CVT دارد.

شرکت کانادایی Inmotive مدعی است استفاده از جعبه‌دنده Ingear در خودروهای الکتریکی باعث می‌شود مسافت پیمایش آنها بین 7 تا 15 درصد بیشتر ‌شود، دینامیک حرکتی و شتاب این خودروها نیز 20 درصد بهتر ‌شود و همچنین حداکثر سرعت این خودروها نیز 20 درصد بهتر ‌شود. از سویی دیگر جعبه‌دنده Ingear نسبت به دو سری چرخ‌دنده ساده که در خودروهای الکتریکی فعلی استفاده می‌شوند مسلماً بهای تمام‌شده بیشتری دارد و وزن آن‌هم کمی بیشتر است.

Ingear

همان‌گونه که در بالا اشاره شد جعبه‌دنده Ingear را می‌توان بر روی انواع مختلف خودروهای الکتریکی نصب نمود. شرکت کانادایی Inmotive برای ادامه تحقیقات خود جعبه‌دنده Ingear را بر روی نسخه الکتریکی کیا Soul نصب‌کرده است. چندین راننده معمولی با نسخه الکتریکی کیا Soul مجهز به جعبه‌دنده Ingear رانندگی کرده‌اند و نظر ایشان نسبت به عملکرد جعبه‌دنده Ingear مثبت بوده است.

Ingear Transmission

شرکت‌های دیگری همچون شرکت Kreisel جعبه‌دنده‌های دوسرعته دیگری برای استفاده در خودروهای الکتریکی ابداع کرده‌اند. به‌عنوان‌مثالPorsche در Taycan EV از یک جعبه‌دنده سیاره‌ای دوسرعته استفاده می‌کند که ضریب انتقال دنده‌سنگینPorsche Taycan EV برای کسب حداکثر شتاب خودرو برابر 15.5 به 1 است و ضریب انتقال دنده‌سبک Porsche Taycan EV نیز برای کسب حداکثر سرعت خودرو برابر 8.05 به 1 است.

Porsche Taycan EV

اما وقتی می‌توان گشتاور و قدرت الکتروموتور را توسط واحد کنترل الکتروموتور تغییر داد آیا بازهم نیازی به نصب چنین جعبه‌دنده‌هایی بر روی خودروهای الکتریکی هست؟ به همین دلیل همواره نظرهای مختلفی در رابطه با لزوم نصب جعبه‌دنده بر روی الکتروموتورهای خودروهای الکتریکی ارائه می‌شود و این بحث کماکان موضوعی چالش‌برانگیز است.

از سویی دیگر به دلیل سادگی مکانیسم جعبه‌دنده Ingear می‌توان در هرجایی که نیاز به تغییر سرعت دوران مکانیسم‌هایی با محرک الکتروموتور یا موتورهای درون‌سوز است از جعبه‌دنده Ingear استفاده نمود. به‌عنوان‌مثال می‌توان سرعت چرخش یک خردکن صنعتی یا یک فیلتر الکتریکی را که اکنون با دو سیم‌پیچ جداگانه دارای دو سرعت چرخش متفاوت است یا حداکثر سرعت یک اسکوتر بنزینی تک‌سرعته را افزایش داد. مخترعین این جعبه‌دنده مدعی هستند قیمت هر جعبه‌دنده Ingear در صورت تولید انبوه آن برابر با 150 دلار خواهد بود ولیکن از آن‌سوی به دلیل انتخاب باطری، اینورتور و موتور الکتریکی با ظرفیت مناسب‌تر تولیدکنندگان خودرو می‌توانند بیش از 1500 دلار قیمت خودرو خود را کاهش دهند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم ویدئو مرتبط با جعبه‌دنده دوسرعته ابداعی شرکت کانادایی Inmotive بنام Ingear را تماشا کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد