موضوعات داغ

چرا تویوتا باتری جامد را در یک خودروی هیبریدی آزمایش می‌کند؟

عکس مطلب اول

بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای برقی، مشتاقانه منتظر عرضه باتری‌های جامد هستند. تا فولکس واگن و تویوتا قرار است تا اواسط دهه جاری، از باتری‌های حالت جامد در محصولات خود استفاده کنند. ولی به گفته جیل پرت (مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی تویوتا)، خودروساز ژاپنی از یک روند غیرمستقیم برای انجام این کار استفاده خواهد کرد. به همین خاطر، باتری جامد را ابتدا در یک خودروی هیبریدی قرار می‌دهد.

شاید پیش خود فکر کنید که تویوتا به خودروهای برقی اعتماد نداشته و پیشرفت خود را به تعویق می‌اندازد، اما دلایل معقولانه و قانع‌کننده‌ای پشت این تصمیم‌گیری وجود دارد.

طبق گفته‌های جیل پرت، خودروهای هیبریدی بستری ایده آل برای آزمایش این فناوری جدید به حساب می‌آیند. اول از همه، بسته باتری نسبتاً کوچک آن‌ها حساسیت کمی به هزینه دارد. در عوض، زمان زیادی طول می‌کشد تا تولید انبوه باتری‌های حالت جامد از لحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه شود.

کاربرد باتری جامد در خودروی هیبریدی شبیه به LQ

البته آزمایش باتری‌های جامد در خودروهای هیبریدی دلیل فنی‌تری دارد. پکیج باتری در خودروهای هیبریدی با شرایط دشوارتری نسبت به خودروهای تمام برقی مواجه است.

خودرویی با یک موتور الکتریکی 100 کیلوواتی و پکیج باتری 100 کیلووات ساعتی دارای نرخ دشارژ 1C است. در مقابل، نرخ دشارژ یک خودروی هیبریدی با موتور الکتریکی 100 کیلوواتی و بسته باتری 10 کیلووات ساعتی تقریباً 10 برابر بیشتر است!

هر چه نرخ دشارژ بیشتر باشد، باتری یا بسته باتری با فشار بیشتری مواجه خواهد بود. به بیان دیگر، یک بسته باتری جامد در یک خودروی هیبریدی می‌تواند هر مشکلی را که BEV (خودروی تمام برقی) با قطعه مشابه ایجاد می‌کند، پیش‌بینی کند.

یک دلیل معقولانه دیگر نیز برای استفاده از باتری جامد در خودروی هیبریدی وجود دارد: نبود شارژرهای سریعی که بتوانند از پس باتری‌های جامد برآیند.

در واقع امید اصلی برای باتری‌های جامد این است که بتوانند سرعت شارژ بیشتری را بدون بروز خطرات شیمیایی فعلی تحمل کنند. ولی داشتن این باتری‌ها بدون وجود شارژری که انرژی قابل‌قبول را به آن‌ها ببخشد، عملاً امری بیهوده است.

با تعبیه باتری‌های حالت جامد در خودروهای هیبریدی یا پلاگین هیبریدی، تویوتا وابستگی خود به زیرساختار مناسب برای شروع افزایش مقیاس تولید باتری‌های جامد را از بین می‌برد. شاید این روش محتاطانه کمی نامتعارف به نظر برسد، ولی نمی‌توان منطق تصمیمات شرکت ژاپنی را نادیده گرفت. بنا به توجیهات مذکور، تویوتا به ماندگاری فوق‌العاده باتری‌های آینده اشاره کرده و قول داده که ظرفیت بسته باتری bZ4X پس از ده سال (240 هزار کیلومتر) به زیر 90% می‌رسد. یعنی باتری خودروی bZ4X پس از ده سال نیاز به تعویض خواهد داشت!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد