موضوعات داغ

آزادسازی واردات خودرو از اردیبهشت 1401، پایان یک سریال بی سر و ته!

عکس مطلب اول

حدود سه سال پیش بود که با تصمیم ناگهانی وزارت صمت، واردات خودروهای سواری به ایران ممنوع شد. از آن زمان تاکنون بازار ایران از انحصار چندجانبه به انحصار کامل تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو به تعطیلی کشانده شده‌اند. این تصمیم دولت دوازدهم از ابتدا محل انتقادات بسیاری بوده است و در نهایت با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مساله واردات خودرو بار دیگر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

از اواسط سال جاری شاهد مطرح شدن موضوع واردات خودرو به کشور بودیم، مساله‌ای که با تایید و تکذیب‌های فراوان همراه بود و بارها بین نهادهای مختلف قانون گذار رد و بدل شد. حال به نظر می‌رسد پایان این سریال خسته کننده فرا رسیده است و از اوایل سال 1401 شاهد رفع ممنوعیت نسبی واردات خودرو خواهیم بود.

مطابق اعلام وزیر صمت، فاطمی امین، واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت 1401 آزاد خواهد شد. البته نباید بخاطر این تصمیم خوشحال بود، چرا که تنها واردات تعداد محدودی خودرو در لایحه بودجه 1401 مجاز شمرده شده است. علاوه برآن تعرفه واردات خودرو به کشور تغییری نکرده است و بنابراین بازهم خودروهای وارداتی با قیمتی بیشتر از نرخ جهانی به دست مصرف‌کننده داخلی خواهد رسید. در نهایت باید گفت که واردات خودرو به کشورمان تنها برای سال 1401 مجاز است و هنوز مشخص نیست که آیا در سال 1402 و پس از آن نیز شاهد واردات خودرو خواهیم بود یا خیر.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/12/22
کاملا مشخصه دیگه یه سری از چی چی زاده ها دلشون ماشین مدل سال میخواد 2018 دیگه فایده نداره. اجازه دادن تعداد محدودی وارد کنند ربطی هم به ماها پیدا نمی کنه!
1400/12/23
واقعا از تین وضعیت به تنگ آمدیم ماشین بدرد نخور با لوازم یدکی داغون بدون گارانتی خسته شدم تازه درک میکنم کسی که خودکشی میکنه به کجا میرسه
1401/1/2
باتوجه به تغییرنرخ ارزمرجع درمحاسبات گمرکی از۴۲۰۰تومان به ارزنیمایی یاحاصل ازصادرات(حدود۲۴۰۰۰تومان)درسال جدید،حتی باوجودعدم تغییرتعرفه واردات بدلیل تغییرنرخ ارزمحاسباتی، حقوق ورودی هردستگاه خودرو به بیش از۵برابرسال قبل افزایش یافته و عملاً ورودخودروهیچگونه توجیه عقلانی نخواهدداشت