موضوعات داغ

آتش بازی لکلرک در دور تعیین خط گرندپری استرالیا 2022

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

چارلز لکلرک آلبرت پارک ملبورن را به آتش کشید و به ردبول‌ها اجازه خودنمایی نداد.

راننده موناکویی تیم فراری، چارلز لکلرک توانست با ثبت زمان 1:17.868 در آخرین لحظات رده نخست خط استارت را از دستان مکس ورشتپن قهرمان فصل پیش فرمول یک خارج کند.

پیست 5.278 کیلومتری آلبرت پارک ملبورن استرالیا میزبان مرحله سوم فرمول یک فصل 2022 است. در شرایطی به این گرندپری وارد شدیم که تیم مرسدس قهرمان 8 دوره فرمول یک در بخش سازندگان این روزها وضعیت خوبی ندارد و با مشکلات حاصل از پورپوسینگ دست و پنجه نرم می‌کند. از سمت دیگر تیم فراری پس از ناکامیهای سالهای گذشته این فصل در صدر جدول سازندگان ایستاده است و در هر دو مسابقه توانسته است هر دو راننده خود را بر روی سکو ببیند.

این گرندپری از روز گذشته با دو جلسه تمرینی آغاز شد و امروز ساعاتی پیش نیز جلسه سوم تمرین برگزار شد. در دو تمرین اول فراری باز هم پیشتاز بود و تمرین سوم را مک‌لارن به نام خود نوشت.

در تمرین اول کارلوس ساینز سریعترین زمان را به ثبت رساند و هم تیمی او چارلز لکلرک و سرجیو پرز راننده تیم ردبول در رده‌های بعدی ایستادند.

در تمرین دوم این بار لکلرک بود که سریعترین نام گرفت و مکس ورشتپن قهرمان جهان در فصل 2021 فرمول یک رده دوم ایستاد و ساینز در رده سوم.

در تمرین سوم که کوتاه برگزار شد، لندو نوریس سریعتر از همه بود و لکلرک و پرز هم در رده‌های بعدی ایستادند. در این تمرین سباستین فتل که تمرین دوم را به خاطر آتش گرفتن موتور خودرو در تمرین اول از دست داده بود با دیواره برخورد کرد و از تمرین خارج شد. آستون مارتین هم مانند مرسدس در وضعیت خوبی قرار ندارد.

دور اول – تعیین خط گرندپری استرالیا 2022

بدون شک ردبول‌ها بهترین خودروها را در این دور به نمایش گذاشتند. آنها بسیار سریع بودند. مکس ورشتپن توانست زمان 1:18.580 را ثبت نماید و هم تیمی او فقط 0.254 ثانیه کندتر از او بود. البته که ماشین سوم که لکلرک بود تنها با اختلاف ناچیز 0.301 ثانیه در رده سوم قرار گرفت.

در فاصله 2:01 دقیقه مانده به پایان این جلسه در یک اتفاق عجیب برخورد شدیدی بین نیکلاس لطیفی راننده تیم ویلیامز و لنس استرول راننده تیم آستون مارتین رخ داد. قبل از پیچ 10 استرول که از لطیفی سریعتر بود از کنار او عبور کرد اما به او اطلاع داده شد که یکی از ماشینهای آلفارومئو از آنها سریعتر است و مسیر را خالی نماید تا او عبور کند لذا خودرو را پیش از پیچ 11 از مسیر مسابقه خارج کرد

برخورد نیکلاس لطیفی و لنس استرول -دور تعیین خط گرندپری استرالیا 2022
همین زمان لطیفی که تصمیم گرفت سریعتر براند از سمت راست و داخل پیچ قصد عبور از استرول را داشت، در نتیجه چرخ عقب سمت چپ ویلیامز با چرخ جلو سمت راست آستون مارتین برخورد کرد و بنابراین هر دو راننده از دور تعیین خط خارج شدند. به دلیل اینکه لطیفی پیش از استرول زمانی را به ثبت رسانده بود و هنوز استرول زمانی را ثبت نکرده بود او در رده بالاتری نسبت به هم وطن کانادایی خود قرار گرفت و استرول بیستم شد. در نتیجه این برخورد اعلام پرچم قرمز و توقف رقابت شد که همین وقفه شانسی را به سباستین فتل داد که تا این لحظه به علت آماده نبودن خودرو نتوانسته بود زمانی را ثبت نماید. او در آخرین لحظه پیش از سبز شدن چراغ ورود به پیست، به جمع خودروهای منتظر در پیت لین پیوست و توانست کمی پیش از اتمام زمان جلسه، وارد دور نهایی ثبت زمان شود. در نهایت او رده 18 را به نام خود نوشت. پس از اتمام جلسه خودروی دیگر ویلیامز نیز دچار مشکل شد و آلکس آلبون قبل از رسیدن به پیت خودرو را در کناره پیست متوقف کرد. مرسدس‌ها با دو رده 8 و 9 به مرحله دوم رسیدند.

اما رانندگانی که به دور سوم راه پیدا نکردند عبارت بودند از:

آلکس آلبون از تیم ویلیامز در رده 16، کوین مگنوسن از تیم هاس در رده 17، سباستین فتل از تیم آستون مارتین در رده 18، نیکلاس لطیفی از تیم ویلیامز در رده 19 و لنس استرول از تیم آستون مارتین در رده 20.

دور دوم – تعیین خط گرندپری استرالیا 2022

سرجیو پرز ستاره پول پوزیشن گرندپری جده، در این دور سریعترین راننده لقب گرفت. او با ثبت زمان 1:18.340 و تنها با اختلاف 0.129 ثانیه بالاتر از کارلوس ساینز ایستاد و لکلرک نیز در رده سوم. مکس ورشتپن نتوانست رده‌ای بهتر از چهارمی کسب کند و فرناندو آلونسو راننده تیم آلپین با یک دور حیرت انگیز رده 5 را به خود اختصاص داد. جورج راسل و لوئیس همیلتونرده هفتم و هشتم را کسب کردند و توانستند به دور سوم صعود نمایند.

رانندگانی که از راه یابی به دور نهایی بازماندند عبارت بودند از:

پیر گسلی از تیم آلفاتائوری در رده 11، والتری بوتاس از تیم آلفارومئو در رده 12، یوکی سونادا از تیم آلفاتائوری در رده 13، ژو گوانیو از تیم آلفارومئو در رده 14 و میک شوماخر از تیم هاس در رده 15.

دور سوم(نهایی) – تعیین خط گرندپری استرالیا 2022

این مرحله تنها با 10 راننده از 5 تیم به انجام رسید. ردبول، فراری، مک‌لارن، مرسدس و آلپین.

همه عوامل در این مرحله نشان از برتری زمانی تیم ردبول و مکس ورشتپن داشت. اگرچه برخورد فرناندو آلونسو با دیواره پیست بدلیل مشکلی که در موتور برای او بوجود آمد 5 دقیقه در این جلسه وقفه ایجاد کرد

برخورد فرناندو آلونسو با دیواره پیست - دور تعیین خط گرندپری استرالیا 2022
اما مکس یک دور بسیار سریع را آغاز کرد سه سکتور بنفش و تنها یک اشتباه و لغزش در پیج 13، با همه اینها او زمان 1:18.154 را به ثبت رساند اما رقابت اینجا تمام نشد. چارلز لکلرک با فراری پرواز کرد، بدون اشتباه و بدون لغزش، او اینبار رباینده رده نخست خط استارت گرندپری بود، 1:17.868 زمانی بود که او به آن دست پیدا کرد و پرز هم این بار نتوانست بیش از 0.372 ثانیه به او نزدیم شود. در نهایت لکلرک عنوان رده نخست خط استارت گرندپری ملبورن استرالیا در فصل 2022 را بدست اورد و ورشتپن و پرز در رده‌های دوم و سوم ایستادند. ماشین ساینز به مشکل فنی برخورد و در نهایت این مرحله را در رده نهم به پایان رساند. ناندو هم که با دویاره برخورد کرد دهم شد. رده بندی رانندگان پس از اتمام دور تعیین خط در جدول زیر امده است. اگر راننده‌ای مشمول جریمه قرار بگیرد این رده ‌بندیها در مسابقه یکشنبه تغییر خواهد کرد.

جدول رده‌بندی رانندگان پس از جلسه دور تعیین خط گرندپری استرالیا 2022

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد