موضوعات داغ

چارلز لکلرک فاتح گرندپری استرالیا 2022 و مکس ورشتپن ناکام در کسب امتیاز

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

چارلز لکلرک در روز بدشانسی مکس ورشتپن فاتح گرندپری استرالیا 2022 شد.

چارلز لکلرک توانست رده نخست خط استارت را تا انتها حفظ نماید و به مقام اول رسید. سرجیو پرز پس از خروج مکس ورشتپن رده دوم را از آن خود کرد و مرسدس با جورج راسل به سکوی سوم رسید.

پیست آلبرت پارک ملبورن میزبان دور سوم مسابقات فرمول یک در فصل 2022 بود. این پیست از سال 1996 وارد تقویم مسابقات بود و دو سال گذشته را به خاطر پاندمی کووید 19 از دست داد اما امسال با تغییراتی در مسیر پیست به مسابقات بازگشت. راننده برتر در این پیست باید 58 دور یا مسافت 306.124 کیلومتر را زودتر از سایر رانندگان به پایان برساند. رکورد این پیست با توجه به تغییرات آن حذف شده است و از امسال مجدد سریعترین زمان ثبت خواهد شد.

با توجه به اتفاقات دور تعیین خط در روز گذشته، آلکس آلبون از انتها مسابقه را آغاز خواهد کرد و لنس استرول نیز بخاطر برخوردی که با نیکلاس لطیفی داشت 3 رده جریمه دریافت کرد و از رده 19 استارت خواهد زد.

دور اول - گرندپری استرالیا 2022

استارت

به غیر از کارلوس ساینز و فرناندو آلونسو در بین 10 راننده برتر که در رده 9 و 10 جای داشتند و از لاستیک هارد استفاده کردند، 8 نفر دیگر با لاستیک مدیوم مسابقه را آغاز نمودند. لوئیس همیلتون با یک شروع عالی توانست از لندو نوریس در رده 4 و سرجیو پرز در رده 3 عبور نماید. ساینز که در رده نهم استارت می‌زد و بر روی لاستیک هارد بود، رده‌های زیادی از دست داد و با توجه به اینکه لاستیک او به دما نرسیده بود بر اثر یک اشتباه ساده اسپین شد و به خارج از پیست رانده شد، این اتفاق در پیچ 10 رخ داد و او به میان گراول‌ها رفت. همین موضوع باعث شد تا در این ناحیه به تله بیفتد و نتواند از آن خارج شود. مسابقه استرالیا خیلی زود و در همان دور آغازین برای ساینز اسپانیایی خاتمه یافت.

خروج کارلوس ساینز از پیست - گرندپری استرالیا 2022
خودروی ایمنی به پیست وارد شد و تا دور ششم در پیست ماند. در خلال حضور خودروی ایمنی استرول دوبار به پیت رفت و لاستیک عوض کرد. در نهایت با لاستیک هارد به مسابقه برگشت و در رده 19 قرار گرفت.

در دور هفتم مسابقه مجدد با استارت عالی چارلز لکلرک آغاز شد و مکس ورشتپن در تعقیب او راند.

شروع مجدد مسابقه - گرندپری استرالیا 2022
دور هشتم اولین زمان سریع برای لکلرک ثبت شد. دور شانزدهم فاصله زمانی لکلرک و ورشتپن به 7 ثانیه رسید و موج اولیه حملات در میانه جدول به راه افتاد. والتری بوتاس و کوین مگنوسن به یوکی سونادا رسیدند و بوتاس رد شد. اما مگنوسن از پیست خارج شد ورده خود را به ژو گوانیو داد و در رده 14 قرار گرفت.

در دور 19 مکس ورشتپن به تیم اعلام کرد که وضعیت لاستیک‌ها خوب نیست و به پیت رفت، او در رده دوم به پیت وارد شد و در رده 7 به مسیر بازگشت. دور 21 پرز برای تعویض اقدام کرد و حالا همیلتون و جورج راسل به رده دوم و سوم رسیدند.

سبقت دیدنی از ویلیامز - گرندپری استرالیا 2022
در دور 23 لکلرک و همیلتون به پیت رفتند. لکلرک با فاصله‌ای که باز کرده بود در همان رده اول از پیت خارج شد اما همیلتون در رده 5 به پیست برگشت. در دور 24 ورشتپن سریعترین دور را به نام خود ثبت کرد و در همین حین سباستین فتل بر روی برجستگی پیج رفت و بدور خود چرخید و به دیواره پیست برخورد کرد و در کنار مسیر متوقف شد و مجدد خودروی ایمنی به پیست وارد شد.

خروج سباستین فتل از گرندپری استرالیا 2022
ورود خودروی ایمنی یک پیت استاپ مجانی به راسل هدیه داد و او توانست با در رده سوم به پیست بازگردد. در انتهای دور 26 خودروی ایمنی از پیست خارج شد و مکس یک حمله جانانه به لکلرک انجام داد و کمی جلوتر از راننده موناکویی به پیچ 1 رسید اما این راننده جوان تیم فراری بود که راننده هلندی را ناکام گذاشت و همچنان پیشتاز باقی ماند. اما به دنباله این حمله، امکان برای راسل، پرز و آلونسو فراهم شد تا برای کسب رده مبارزه نمایند. راسل به ورشتپن حمله کرد، آلونسو به راسل و پرز به آلونسو، که در دور 30 پرز از آلونسو رد شد.

در همین دور همیلتون به پشت آلونسو رسید و همگان انتظار یک دفاع جانانه از طرف دو دوره قهرمان جهان در مقابل 7 دوره قهرمان جهان داشتند اما با شروع دور 31 و در مستقیمی اصلی همیلتون با کمک دی‌آر‌اس بسادگی از کنار ناندوی اسپانیایی عبور کرد و بدون هیچ دردسری به پیج 1 وارد شد و ناندو هیچ دفاعی انجام نداد.

در دور 33 مجدد لکلرک زمان سریع پیست را بدست آورد. در خط 1 و 2 فاصله باز شده بود و رانندگان تیم مک‌لارن به ترتیب نوریس و دنیل ریکاردو در دو دور پیاپی توانستند از مگنوسن عبور نمایند. مگنوسن و آلونسو هنوز برای تعویض لاستیک اقدام نکرده بودند. در دور 36 پرز به راسل رسید و با تحت فشار گذاشتن راسل در محدوده پیچ 8 و 9 موفق شد به او نزدیک شود و بلافاصله پس از عبور از پیچهای شیکین از راسل عبور کرد و رده سوم را باز پس گرفت.

در دور 37 لکلرک وارد 1:21 ها شد و سریعترین دور او 1:21.986 ثبت شد. اما در دور بعدی بلافاصله مکس بود که جواب او را داد و توانست زمان 1:21.677 را ثبت کرد و بلافاصله در دور بعدی نیز زمان سریع 1:21.291 را به ثبت رساند اما بعد از همین دور سریع کمی پیش از پیچ اول موتور خودروی ردبول به مشکل برخورد و قبل از پیچ دو و در کناره پیست مکس متوقف شد و به او در حالیکه از موتور ماشین دود خارج می‌شد دستور توقف و خروج داده شد.

خرابی موتور ردبول - گرندپری استرالیا 2022
مارشال‌ها هم با کپسولهای آتش نشانی به سمت خودروی ردبول آمدند و شروع به خنک کردن موتور کردند. ردبول یکی از دو سکو را از دست داد و سکوی سوم را رایگان به مرسدس واگذار کرد. خودروی ایمنی مجازی اعلام شد و تا دور 44 ادامه پیدا کرد .

تا دور 50 که لکلرک دوباره سریعترین زمان را به نام خود ثبت کرد اتفاق خاصی روی نداد. او توانست رکورد خود و پیست را به 1:20.966 ارتقا دهد.

نبرد آستون مارتین و آلفاتائوری- گرندپری استرالیا 2022

آلونسو بعد از توقف در پیت و تعویض لاستیک از رده امتیازی خارج شد و به رده 14 سقوط کرد ولی لاستیکها مشکل داشتند و مجبور شد مجدد به پیت باز گردد و همین باعث شد تا به رده 17 سقوط نماید. آلبون موفق شد تنها با یک پیست استاپ اجباری خود را در رده امتیازی نگهدارد و اولین امتیاز را برای تیم ویلیامز حفظ کند.

اشتباه پرز در پیچ آخر - گرندپری استرالیا 2022
در نهایت این راننده جوان تیم فراری، چارلز لکلرک بود که موفق شد پیروز این گرندپری باشد و سرجیو پرز مکزیکی و جورج راسل انگلیسی در رده دوم و سوم قرار گرفتند. با توجه به خروج مکس ورشتپن، سباستین فتل و کارلوس ساینز رده سایر رانندگان در این مسابقه به شرح جدول زیر است.

جدول رده‌بندی رانندگان در گرندپری استرالیا 2022

جدول رده‌بندی رانندگان در فصل 2022

جدول رده‌بندی سازندگان در فصل 2022

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد