موضوعات داغ

فراری سودآورترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد، سود هنگفت 106 هزار دلاری به ازای هر خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

چالش‌های بی‌سابقه‌ای که صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ با آن مواجه شد منجر به نتایج مالی بی‌سابقه‌ای برای اکثر خودروسازان در اروپا، ایالات ‌متحده، ژاپن و کره‌جنوبی شده است. این اولین و شاید عجیب‌ترین نتیجه‌گیری از مطالعه دقیق گزارش‌های مالی ۱۹ خودروساز در سراسر جهان باشد: خودروهای کمتری نسبت به قبل از کرونا فروخته شدند، اما با این وجود سودآوری شرکت‌ها افزایش یافت.

با توجه به صورت‌های مالی منتشرشده توسط استون مارتین، گروه بی ام و، دایملر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرال موتورز، هوندا، گروه هیوندای، ایسوزو، مزدا، رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکس ‌واگن، مجموع درآمد این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ به ۱.۸۹ تریلیون دلار رسیده است. این نشانگر افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است، اما در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به میزان ۶ درصد کاهش داشته ‌است. جالب اینجاست که مجموع خودروهای فروخته‌شده از الگوی مشابهی پیروی نمی‌کند.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت‌ها ۶۹.۵۴ میلیون خودرو را به فروش رساندند که ۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود. این بدان معناست که خودروسازان طی سال گذشته قیمت خودروها را افزایش یا تخفیف‌ها را کاهش داده‌اند. یکی از دلایل ناهماهنگی بین تعداد خودروهای فروخته‌شده و سودآوری عدم تولید خودروهای جدید به دلیل بحران ریزتراشه است. کمبود خودروهای جدید و افزایش تقاضا پس از قرنطینه منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

متوسط سود خودروسازها

در واقع، درآمد متوسط به ازای هر خودرو در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۷۲۷۰ دلار بوده‌ است که ۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۰ درصد بیشتر از سال ۲۰‍۱۹ است.

تمرکز روی فروش خودروهای سودآور

در این صورت‌های مالی یک واقعیت جالب دیگر نیز آشکار شد. با وجود تأثیرات کرونا بر اقتصاد جهانی و مشکلات زنجیره تأمین ناشی از آن که صنعت خودرو را تحت‌تأثیر قرار داد، این ۱۹ شرکت خودروسازی در سال ۲۰۲۱ سود بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ کسب کردند. سود حاصل از عملیات شرکت‌ها (درآمد کلی منهای هزینه‌های تولید و فروش/هزینه‌های اداری) در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۳.۹۷ میلیارد دلار رسید.

به عبارت دیگر، این شرکت‌ها توانستند به ازای هر ۱۰۰ دلار فروش، ۷.۶۰ دلار سود کنند.

سود خودروسازها

این مقدار در سال ۲۰۲۰ تنها ۳.۶۰ دلار در ازای هر ۱۰۰ دلار فروش بوده‌ است. البته این رقم در زمان اوج کرونا ثبت شده است، در حالی که در سال ۲۰۱۹ برابر با ۵.۱۰ دلار به ازای هر ۱۰۰ دلار فروش بود. این میزان افزایش زمانی قابل ‌توجه است که کل سود عملیاتی را با تعداد کل خودروهای فروخته‌شده مقایسه کنیم.

به این ترتیب، درآمد حاصل از فروش هر خودرو که در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۲۷۰ دلار بود، در سال ۲۰۲۰ به ۸۹۲ دلار کاهش یافت، اما در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۶۹ دلار رسید.

تمرکز روی تولید و فروش شاسی بلندها و خودروهای برقی به این شرکت‌ها کمک کرد تا زیان‌های ناشی از تولید و فروش خودروهای احتراقی مانند سدان‌ها را جبران کنند. وقتی صنعت خودرو دچار بحران ریزتراشه شد، این شرکت‌ها از تراشه‌های باقیمانده برای تولید خودروهای سودآورتر استفاده کردند، در حالی که تولید خودروهای کم‌سود را کاهش دادند.

فراری: سودآورترین خودروساز

فراری همچنان سودآورترین خودروساز دنیاست. حاشیه عملیاتی این شرکت از ۲۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۵.۵ درصد در سال گذشته افزایش یافت. براساس این ارقام، این شرکت در سال ۲۰۲۱ به ازای فروش هر خودرو ۱۰۶۰۷۸ دلار سود کرده است. تسلا با فاصله بسیار زیاد و سود ۶۶۹۳ دلاری به ازای هر خودرو در جایگاه دوم این لیست قرار گرفت.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/1/23
سود فراری یک بیستم سود دلالان داخلی نمیشه.
1401/1/24
اگر تشریف بیارن تو ایران متوجه میشن در مقابل دوستان فعال در خودرو هموطن،پول نوشابه هم سود نکردن