موضوعات داغ

مزایا و معایب سمند EF7

عکس نویسنده
حسین باباپور
نویسنده
عکس مطلب اول

سمند EF7 لقب خودروی ملی را یدک می‌کشد و سال‌های سال است که بدون تحولات اساسی و تنها با برخی تغییرات جزئی به بازار عرضه می‌شود. در این مقاله مزایا و معایب سمند EF7 را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا افرادی که قصد خرید این محصول ایران خودرو را در سر دارند، با دید بازتری به سراغ سمندef7 بروند.

معرفی سمند ای اف سون

سمند اولین‌بار در سال ۱۳۸۰ به مشتریان ایرانی رخ نشان داد. این سدان خانوادگی بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی شده و در ابتدا تنها با موتور 8/1 لیتری XU7 پژو به دست مشتریان ایرانی می‌رسید. اما در سال ۱۳۸۸ سمند برای نخستین‌بار با موتور 7/1 لیتری EF7 روانه میدان شد که البته در بدو کار صرفا نسخه دوگانه‌سوز آن به تولید می‌رسید اما از حوالی سال ۱۳۹۰ سمند ای اف 7 بنزینی نیز به جاده‌های کشورمان راه پیدا کرد.

سمندای اف7

از آن زمان تا کنون سمند یکی از ارکان تولیدات ایران خودرو بوده است و محصولات جدیدتری مثل دنا پلاس بر پایه آن طراحی و عرضه شده‌اند. گفتنی است که طبق اعلام مسئولان ایران‌ خودرو، ظاهراً قرار است سال ۱۴۰۱ آخرین سالی باشد که سمند به تولید می‌رسد و پس از آن به تاریخ می‌پیوندد.

در ادامه مزایا و معایب سمند EF7 به طور جداگانه به اطلاع شما خواهد رسید. ابتدا با نقاط قوت این خودروی ملی شروع می‌کنیم.

مزایای سمند EF7

1. فضای داخلی جادار

سمند ای اف سون هر عیبی که داشته باشد، اما در زمینه جادار بودن کابین و صندوق عقب به‌راحتی می‌تواند درون دل مشتریان ایرانی جا باز کند. این خودرو به دلیل دارا بودن فاصله محوری معادل ۲۶۷۱ میلی‌متر، محیطی جادار و مناسب برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال را درون کابین خود فراهم آورده است.

کابین سمند

خصوصا خانواده‌هایی که آبشان با کابین محصولاتی همچون تیبا و پراید در یک جوی نمی‌رود، می‌توانند از فضای کافی داخل سمند EF7 بیشترین استفاده را به‌عنوان یک سدان اقتصادی ببرند.

همچنین یکی دیگر از نیازهای مهم خانواده‌ها در استفاده از خودرو، محفظه بار یا همان صندوق عقب است که گرچه بعضی از سدان های اقتصادی بازار ازاین‌جهت دچار کمبود هستند، اما خودروی ملی با ارائه حدود ۵۰۰ لیتر فضا در قسمت عقب خود، این مشکل را تا حد امکان رفع و رجوع کرده است تا خانواده‌های ایرانی به‌ویژه در هنگام مسافرت، مشکلات و دردسرهای کمتری را در جای‌دادن وسایل خود درون صندوق تجربه کنند.

2. لوازم ارزان و گسترده بودن خدمات

سمند ای اف ۷ به دلیل تولید و عرضه انبوه، امروزه یکی از پرترددترین خودروهای کشور به‌حساب می‌آید و به‌تبع آن، کلیه قطعات جانبی این خودرو به فراوانی و با قیمت نه‌چندان گران در دسترس عموم مشتریان قرار دارد.

سمندال ایکس ef7

به استثنای برخی قطعات نظیر کیت تسمه تایم موتور EF7، مابقی لوازم فنی این خودرو عمدتا به قیمت مقرون‌به‌صرفه و البته در مارک‌های مختلف با سطوح کیفی متفاوت، در بازار وجود دارد و مشتریان از این بابت می‌توانند با خیال راحت از سمند EF7 استفاده کنند.

لوازم بدنه این ماشین ایرانی نیز به‌صورت گسترده و با بهای اقتصادی در بازار یا نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسند.

3. بازار خرید و فروش نسبتا پر رونق

اصولا خودروهای اقتصادی به‌ویژه محصولات ایران خودرو به دلیل انحصاری بودن این سگمنت از بازار ایران، حکم توفیق اجباری را برای مشتریان دارند و در نتیجه بازار خرید و فروش دست دوم آنها نیز به نسبت پررونق دنبال می‌شود.

نمای پشت سمند

سمند ای اف سون هم از این مزیت برخوردار است و مشتریان می‌توانند به‌راحتی اتومبیل خود را در بازار به پول نقد تبدیل کنند و نگرانی خاصی از این بابت در ذهن نداشته باشند. پس بازار تقریبا پررونق و گرم از جمله مزایای سمند ال ایکس EF7 محسوب می‌شود.

4. پیشرانه نسبتا سرحال با توان متعادل

قبول داریم که خودروهای اقتصادی بازار ایران چه از لحاظ شتاب و چه نوع پیشرانه، با محصولات روز دنیا فاصله دارند اما اگر آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌بینیم که موتور EF7 توان قابل قبولی ارائه می‌دهد. میزان سروصدای آن نیز به‌ویژه نسبت به موتورهای ۸ سوپاپ پژو ۴۰۵ و تیبا کمتر است و آسایش بیشتری را به همراه می‌آورد.

البته باز هم باید تاکید کنیم که تمام این صحبت‌ها در مقایسه با موتورهای اقتصادی موجود در بازار ایران زده می‌شوند، وگرنه کمبودهای موتور EF7 نسبت به نمونه‌های خارجی همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

معایب سمند ef7

1. طراحی به‌شدت قدیمی و از مد افتاده

مسلما طراحی سمند ای اف سون که بیش از ۲۰ سال قدمت دارد، امروزه نمی‌تواند چندان مهیج و عشوه گر به نظر برسد. فرم ساده و مستطیلی چراغ‌های جلو، طراحی به‌غایت ساده سپرها، استایل نه‌چندان عضلانی و به طور کل فرم بدنه کاملاً قدیمی، باعث می‌شود تا این خودروی ملی دیگر از لحاظ ظاهری جذابیت چندانی برای مشتریان ایرانی و البته سایر بازارها نداشته باشد.

نمای جلو سمند

درون کابین این خودرو نیز نکته چندان زیبایی به چشم نمی‌خورد و طراحی قدیمی داشبورد و رودری‌ها و صندلی‌ها همگی در نقطه مقابل قوه زیبایی‌شناختی مشتریان قرار دارند. با این حساب طراحی نازیبا، اولین و آشکارترین گزینه در بین معایب سمند EF7 تلقی می‌شود.

2. طراحی تقریبا پیچیده و تعمیرات دشوار پیشرانه

باوجودآنکه امروزه تعمیرکاران ایرانی مهارت بالاتری نسبت به گذشته در زمینه تعمیر موتور ای اف ۷ به دست آورده‌اند، اما اگر بخواهیم قیاس بگیریم، همچنان این پیشرانه نسبت به دیگر موتورهای حاضر در بازار پروسه تعمیرات دشوارتر و البته اجرت بیشتری در این زمینه طلب می‌کند.

اصولا موتور ای اف 7 به‌ویژه بخش سرسیلندر آن با ظرافت بیشتری طراحی شده و در صورت خرابی، فرایند تعمیرات آن با درجه سختی بالاتری همراه است که در نتیجه این مورد را می‌توان به فهرست معایب سمند ای اف سون اضافه کرد.

3. کیفیت مونتاژ نامناسب

اصولاً محصولات ایران خودرو به‌ویژه سمند طی سال‌های اخیر از لحاظ کیفیت دچار افت شده‌اند. به‌ویژه سطح کیفی مونتاژ کابین سمند چندان دلچسب و بالا نیست و علاوه بر استفاده از متریال نه‌چندان مرغوب، دقت مونتاژ ادوات درون کابین نیز خیلی رضایت‌بخش نیست.

این مورد به همراه عایق‌بندی نامناسب کابین باعث می‌شود تا سروصدای محیط بیرون گاهی اوقات بیش از حد در کابین به گوش برسد و همین مورد می‌تواند موجب نارضایتی سرنشینان حاضر در سمند EF7 شود؛ بنابراین کیفیت مونتاژ نامناسب کابین یکی دیگر از معایب سمند به حساب می‌آید.

4. امکانات رفاهی کاملا حداقلی در سمند

امکانات سمند ای اف7

این ماشین ایرانی آپشن رفاهی چندانی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. تنها امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی‌های جلو است که در سمند EF7 با خودروهای جدید همخوانی دارد؛ وگرنه آپشن‌های دندان‌گیر دیگری مثل صفحه نمایشگر لمسی، دوربین، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده و...، در لیست امکانات این خودرو به‌هیچ‌وجه جایگاهی ندارند.

جمع‌بندی

در انتهای مطلب مزایا و معایب سمند EF7 باید اشاره کنیم که این خودرو در نبود حریفان مطرح خارجی، امروزه به یکی از پرفروش‌ترین تولیدات داخلی تبدیل شده است و بسیاری از مشتریان ایرانی نیز تمایل به خرید آن دارند.

بااین‌حال سمند ای اف سون تنها به‌خاطر اقتصادی بودن و قیمت تقریبا پایین‌تر آن نسبت به محصولاتی همچون دنا پلاس و یا خودروهای مشابه چینی بوده که حالا ماشینی پرفروش در ایران به‌حساب می‌آید، وگرنه مسلما خودرویی قدیمی همچون سمند در حالت عادی نباید در روزگار فعلی یک ماشین پرفروش و نسبتا محبوب باشد؛ خصوصا که از لحاظ ظاهری و سطح امکانات حرف چندانی برای گفتن ندارد.

البته در بازاری که خودرویی مثل پراید با وجود خارج شدن از خط تولید، همچنان به تاخت‌وتاز خود ادامه می‌دهد، نمی‌توان خیلی به سمند EF7 خرده گرفت.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/1/31
دوستانی که سمند ef7 دارند از ان راضی هستند؟مزایای ان نسبت
به موتور xu7 بهتر است؟
1401/2/1
ماشین خوبیه از هر نظر عالی موتور قـوی و پر شتاب و کم صدا
1401/2/1
لااقل عکس سمند های LX جدید (بعد94) رو میذاشتید نه این قدیمی ها رو !
مدل پایه گازش فوق العادست از نظر هزینه سوخت بسیار باصرفه هستش و تنها ماشین ایران هست که واقعا بر پایه ی گاز طبیعی طراحی شده (توسط FEV آلمان) و آنچنان فرقی بین گاز و بنزین پشت فرمونش حس نمیشه.
از نظر ترمز و نرمی و هندلینگ هم خوبه و از نظر بدنه و ایمنی هم خیلی بهتر از هم رده هاش مثل پارس (کاغذی!) و 206 و (شاید رانا پلاس) هستش. کابین جاداری هم داره و بنظرم یکی از خوب های این رده قیمتی هست.
ولی از طرفی ef7 روی بنزین توی شهر آنچنان کم مصرف نیست و شتاب خوبی نداره (توی دور مخصوصا دنده 3 به بالا خوبه) و اگر خرج بذاره گرونتر از بعضی موتور های دیگه ی هم رده درمیاد و ظاهر و طراحی ماشین هم جذاب نیست. (هرچند بنظرم از سورن خیلی زیباتره)
1401/2/1
اون کارشناسی که قیمت لوازم یدکی‌ ef7 رو نچندان گران گفته میتونه بپرسم دقیقا بر چه اساس و معیاری اینو گفته؟
موتور ef7 قطعا از بقیه موتورای تولید داخل بهتره ولی قیمت لوازشم مسلما خیلی بیشتر سلطان واشره
1401/2/8
سلام. سمند ef7دوساله که دارم. فکر نمی کردم اینقدر عالی باشه. بسیار کم مصرف. پرشتاب. صدای کم موتور. جادار. خلاصه در مقایسه با دیگر محصولات ایران خودرو عالیه.