موضوعات داغ

مکس ورشتپن رده اول خط استارت اولین اسپرینت فصل 2022

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورتشپن اول، چارلز لکلرک دوم و لندو نوریس در رده سوم خط استارت اسپرینت گرندپری ایمولا

لندو نوریس و والتری بوتاس با کمک هم رده نخست خط استارت اولین اسپرینت فصل را در ایتالیا به مکس ورشتپن تقدیم کردند، چارلز لکلرک دوم شد و لندو نوریس هم در رده سوم ایستاد. مرسدس‌ها به لطف تصادف کارلوس ساینز از راه‌یابی به دور نهایی تعیین خط باز ماندند.

راوند چهارم مسابقات فرمول یک و اولین مسابقه اسپرینت فصل در اولین گرندپری ایتالیا در سال 2022 به ایمولا آمده است تا در پیست زیبای انزو دی فراری شاهد رقابت برترین رانندگان جهان باشیم.

با توجه به صدر نشینی تیم فراری تا اینجای فصل بطور حتم طرفداران تیفوسی این تیم بعد از کم شدن پاندمی حضور بسیار پرشوری را در رقابتهای این آخر هفته خواهند داشت.

این پیست در سال 1980 اولین گرندپری خود را برگزار کرد طول آن 4.909 کیلومتر است و 63 دور یا طی مسافت 309.049 برای یک راننده کافی است تا بتواند این مسابقه را به اتمام برساند. رکورد این پیست در اختیار کسی نیست جز قهرمان 7 دوره مسابقات فرمول یک جهان یعنی سر لوئیس همیلتون که در سال 2020 به میزان 1:15.484 ثبت شده است. این پیست دارای 19 پیچ است و تنها یک منطقه دی‌آراس دارد.

اما پیش از شروع دور تعیین خط برای مشخص شدن جایگاه استارت رانندگان در رقابت اسپرینت در روز شنبه، اولین جلسه تمرین در این پیست در یک هوای بارانی برگزار شد و این تیم فراری بود که باز هم سریعتر از سایر تیمها ایستاد. این گرندپری به همراه دو گرندپری دیگر در این فصل بصورت اسپرینت تعیین رده استارت مسابقه اصلی را تعیین خواهند کرد و در ازای این مسابقه سرعتی تعیین رده استارت یک جلسه تمرین کمتر برگزار می‌کنند همچنین برندگان رده 1 تا 8 در رقابت سرعتی اسپرینت روز شنبه از رده 1 تا 8 به ترتیب 8 تا 1 امتیاز دریافت خواهند کرد. جایزه رده نخست خط استارت یا همان پول پوزیشن به سریعترین راننده رقابت تعیین خط یا همان کوالیفیکیشن تعلق می‌گیرد.

چارلز لکلرک در رده اول و کارلوس ساینز که طی روزهای گذشته اعلام شد قراردادش را با تیم تا سال 2024 تمدید کرده است در رده دوم و مکس ورشتپن قهرمان جهان در فصل 2021 هم در رده سوم ایستادند.

در این تمرین ابتدا همه رانندگان با لاستیک وت یا همان بارانی که دور آبی رنگ هست زمان به ثبت رساندند که رفته رفته با خشک شدن پیست لاستیکها به اینترمدی‌ایت تغییر پیدا کرد اما همیلتون تنها همان زمان بر روی لاستیک وت را ثبت کرد تا در نهایت در جایگاه 18 تمرین را به اتمام برساند. هم تیمی او جورج راسل با حدود 5 ثانیه اختلاف نسبت به صدر نشین در رده 10 قرار گرفت. پدیده‌های این تمرین دو راننده تیم آمریکایی هاس بودند که این روزها بحث زیادی در خصوص ارتباطات غیرقانونی آنها با تیم فراری بر سر زبانهاست.کوین مگنوسن و میک شوماخر در انتها توانستند با زمانی در حدود 2.5 ثانیه کندتر از لکلرک در رده‌های 4 و 5 این جلسه تمرین را به اتمام برسانند. سایر رده‌ها و زمانهای کسب شده توسط رانندگان در این تمرین در جدول زیر آمده است:

جدول تمرین

دور تعیین خط – مرحله اول

%83 احتمال بارندگی و بارش باران در اولین جلسه تمرین مانع از حضور تماشاگران در این رقابت نشد و در یک هوای بارانی شاهد برگزاری دور اول تعیین خط بودیم. چشمان منتظر طرفداران تیم مرسدس به کسب نتایج بهتر و بروز مشکلات جدید برای تیم ردبول و همچنین فعالیت تیم فراری در کل طول سال گذشته بر روی خودروی جدید برای فصل 2022 همه و همه دست به دست هم دادند تا در 3 راوند پیشین شاهد صدر نشینی فراری و رانندگانش و اختلاف معنی دار سازندگان دیگر با این تیم باشیم. از سمت دیگر مکس ورشتپن هم با دوبار ناتمام گذاشتن مسابقات در شرایط مطلوبی در جدول قهرمانی به سر نمی‌برد.

با خشک شدن سطح پیست اکثر تیمها لاستیک سافت را برای اولین تلاش انتخاب کردند. مرسدس با لوئیس همیلتون شروع کننده این دور بود و پشت او هم راسل حرکت کرد. اولین مشکل برای تیم ویلیامز و ماشین آلکس آلبون بوجود آمد، شعله‌های آتش از چرخ عقب سمت راست زبانه کشید

شعله آتش ویلیامز - گرندپری ایمولا 2022
لاستیک بر اثر حرارت بالای ترمزها و شعله ترکید و تکه‌های فیبر کربن و لاستیک مشتعل درون پیست پراکنده شد همین کافی بود تا پرچم قرمز نمایش داده شود و این جلسه در حالیکه 12:06 دقیقه به پایان آن باقی مانده بود، متوقف شود

انفجار لاستیک ویلیامز - گرندپری ایمولا 2022
. در این زمان لنس استرول با کسب 1:29.419 سریعتر از سایرین دور زده بود. همیلتون و راسل به دلیل انتخاب لاستیک اینترمدی‌ایت به ترتیب 3.7 و 4.6 ثانیه کندتر بودند و در رده‌های 7 و 9 زمانشان ثبت شد. فراری‌ها هنوز فرصت خروج پیدا نکرده بودند.

در نهایت پس از یک رقابت نفس‌گیر بین خودروهای انتهای جدول با مرسدس‌ها و همیلتون، این راننده انگلیسی بود که توانست با اختلاف بسیار اندک به دور دوم راه پیدا کند. چارلز لکلرک با زمان 1:18.796 رده اول را در اختیار گرفت. مکس ورشتپن و کارلوس ساینز دوم و سوم شدند. رانندگانی که به دور دوم راه نیافتند عبارت بودند از:

یوکی سونادا و پیر گسلی از تیم آلفاتائوری رده 16 و 17، نیکلاس لطیفی از تیم ویلیامز در رده 18، استبان اوکون از تیم آلپین در رده 19 و آلکس آلبون از تیم ویلیامز در انتهای صف یعنی رده 20 ایستادند.

دور تعیین خط – مرحله دوم

اثر پورپوزینگ بر روی رانندگان از دوربین داخل کابین کاملا مشهود بود و همچنان تیمها با آن دست به گریبان هستند. احتمال شروع بارندگی باعث شد همه تلاش کنند تا سریعترین زمان ممکن را پیش از شروع باران ثبت کنند چون بطور قطع شانسی برای کسب زمان بهتر نخواهد بود. همین باعث شد تا کارلوس ساینز حادثه بیافریند و کنترل ماشین را از دست بدهد و با دیواره پیست برخورد کند تا یک پایان دراماتیک را با موتور نو و قرارداد تازه در این دور برای تیم فراری رقم بزند و شاید یک امتیاز حساس را که ممکن است تیم فراری برای قهرمانی در روزهای آخر به آن احتیاج پیدا کند را از تیم بگیرد

برخورد کارلوس ساینز با دیواره پیست - گرندپری ایمولا 2022
. پرچم قرمز به نمایش درآمد و احتمال کسب زمان بهتر برای راسل، شوماخر، همیلتون، ژو گوانیو و استرول بسیار ضعیف شد. ساینز پس از یک چرخش به سمت دیواره پیچ حرکت کرد و پس از برخورد دچار شکستگی در چرخ جلو سمت چپ شد و عملا ادامه رقابت را از دست داد. البته او تا اینجا دوم هست و به جمع 10 تیم برتر راه خواهد یافت و رقابت اسپرینت روز شنبه را از جایگاه دهم استارت خواهد زد. آغاز باران شرایط خاصی را برای تیمها بوجود آورد کسی وارد پیست نمی‌شد تااینکه سباستین فتل دل را به دریا زد و با لاستیک اینترمدی‌ایت اولین خروجی تلاش دوم شد. پشت او هم تنها فراری باقی مانده یعنی لکلرک وارد شد و بارندگی شدیدتر شد. همین باعث شد که همیلتون به همان رده اکتفا نماید و رقابت را تمام شده بداند. مرسدس به دور سوم راه نیافت.

مکس ورشتپن با ثبت زمان 1:18.793 بعنوان راننده اول و کارلوس ساینز و لندو نوریس از تیم مک‌لارن در رده‌های دوم و سوم به دور نهایی راه یافتند و رانندگان زیر در این مرحله از رقابت بازماندند:

جورج راسل از تیم مرسدس در رده 11، میک شوماخر از تیم هاس در رده 12، لوئیس همیلتون از تیم مرسدس در رده 13، ژو گوانیو از تیم آلفارومئو در رده 14 و لنس استرول از تیم آستون مارتین در رده 15.

کارلوس ساینز - گرندپری ایمولا 2022

دور تعیین خط – مرحله نهایی

دور سوم با ورود لکرک و ورشتپن به پیست شروع شد در پیش دور ورودی مکس بسیار نزدیک به رقیب موناکویی حرکت می‌کرد اما خیسی سطح پیست و سر خوردن ماشین در پیچ سبب شد تا فاصله را با لکلرک حفظ کند. به هنگام ثبت زمان و در سکتور سوم به یک باره اعلام پرچم قرمز همه چیز را متوقف کرد و اینبار کوین مگنوسن بود که از مسیر خارج شد و به لطف گراول به دیواره برخورد نکرد و در انتها متوقف شد.

کوین مگنوسن - گرندپری ایمولا 2022
در نهایت توانست ماشین را حرکت دهد و به پیت برگرداند اما رقابت در حالیکه 8:51 زمان باقی بود، متوقف شد.

بالاخره رانندگان توانستند یک دور زمان ثبت کنند. در حالیکه ورشتپن توانست دور سریعی را با 1:27.999 به نام خود ثبت کند هم زمان این والتری بوتاس بود که با آوردن پرچم قرمز به لکلرک برای دفاع فرصت نداد و دوباره رقابت متوقف شد.

پرچم قرمز والتری بوتاس - گرندپری ایمولا 2022
لکلرک و نوریس در رده‌های دوم و سوم ایستادند و همچنان 2:58 دقیقه به خاتمه رقابت باقی مانده بود.

رقابت شروع شد اما پیش ازاینکه راننده‎‌های پیشتاز بتوانند زمانی را به ثبت برسانند این لندو نوریس بود که با ایجاد یک پرچم قرمز دیگر کار را برای همه تمام شده کرد و به این رقابت پایان داد.

لندو نوریس و پرچم قرمزی دیگر - گرندپری ایمولا 2022
در نهایت خط استارت روز شنبه در گرندپری ایمولا به ترتیب جدول زیر خواهد بود.

جدول رده‌بندی رانندگان در خط استارت اسپرینت ایمولا 2022

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد