موضوعات داغ

پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید

عکس مطلب اول

در سال‌های اخیر قیمت خودرو تا حد زیادی افزایش یافته است و افراد مختلفی در ابتدای هر سال به دنبال اطلاع از قیمت‌ها هستند. پیش بینی قیمت خودرو 1401 به عوامل مختلفی بستگی دارد و به دلیل بی‌ثبات بودن برخی از آن‌ها، نمی‌توان قیمت دقیقی را اعلام کرد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را درباره قیمت خودرو در 1401 با شما به اشتراک بگذاریم که تا حدی محدوده‌ی قیمت‌گذاری‌ها را تعیین می‌کنند. همچنین آیرومارت را جهت اطلاع از قیمت ورق ck45 و انواع دیگر ورق ها به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

دسته‌بندی خودروها

همانطور که عنوان شد، ما در این مقاله به بررسی عوامل مختلفی می‌پردازیم که هر کدام ممکن است بر یک یا چند بخش از بازار تاثیر داشته باشند. بنابراین بهتر است جهت درک بهتر موضوع، ابتدا برای هر بازار دسته‌بندی‌هایی را انجام دهیم:

• دسته اول، صفر تا 300 میلیون: خودروهای داخلی اقتصادی صفر و دست دوم (مانند تیبا، کوییک، پراید، پژو 405، پژو 206، سمند کارکرده و ...)

• دسته دوم، 300 تا 700 میلیون: خودروی داخلی و مونتاژ میان‌رده (مانند دنا پلاس توربو، پژو 207 اتوماتیک، چری آریزو 5 توربو، ام وی ام X22 و ...)

• دسته سوم، 700 میلیون تا 2 میلیارد: خودروهای وارداتی معمولی و مونتاژی لوکس (مانند دیگنیتی، کی‌ام‌اسی K7، هایما S7، کیا اپتیما، هیوندای سانتافه و ...)

• دسته چهارم، 2 میلیارد تا 20 میلیارد: خودروهای وارداتی لوکس 2.5 لیتری به بالا (مانند بی ام و X4، مرسدس بنز E200 2017، تویوتا لندکروزر، لکسوس NX و ...)

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو سال 1401

عوامل مختلفی بر قیمت خودرو تاثیر گذارند، ولی ما در ادامه مهمترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

1. قیمت خودرو در 1401 با احیای برجام

در مجموع شاید احیای برجام به تنهایی تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو نداشته باشد، اما می‌بینیم که با انتشار اخبار مثبت برجام، کاهش قیمت ارز و خودرو یکی از اولین پیامدهای بازار محسوب می‌شوند.

اما احیای برجام تاثیر مستقیمی بر وضعیت خودروسازان و قطعه سازان خواهد داشت. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش محدودیت‌هایی که عرضه مواد اولیه با کیفیت بالا به صنعت قطعه‌سازی را محدود می‌کند، کیفیت خودرو به شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر، قوانین منع واردات برخی قطعات، قیمت برخی از لوازم یدکی و کالاهای مصرفی را افزایش داده است.

در هر صورت پیامدهای روانی احیای برجام را بر کاهش قیمت خودروها، به طور زیر پیش‌بینی می‌کنیم:

• دسته 1: کاهش ملایم

• دسته 2: کاهش ملایم

• دسته 3: کاهش قابل توجه

• دسته 4: کاهش قابل توجه

2. قیمت خودرو در سال 1401 در صورت کاهش نرخ ارز

با وجود اعلام رسمی خودروسازان مبنی بر درصد بالای تولید داخلی، نرخ ارز همچنان بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار است. از سوی دیگر با توجه به اینکه خودروها سرمایه ایران به حساب می‌آیند و ارزش آن با ارز محاسبه می‌شود. کاهش نرخ ارز، می‌تواند باعث از بین رفتن حباب قیمت خودروهای داخلی شود. اما در مورد خودروهای وارداتی وضعیت متفاوت است، همه خودروهای وارداتی حباب بالایی دارند.

وقتی قیمت خودروی وارداتی به ایران را به یورو تبدیل می‌کنیم، می‌بینیم که حتی پس از وضع عوارض واردات، نسبت به نمونه تولید سال گذشته خودرو نیز گران‌تر است. همچنین تقاضاهایی برای ممنوعیت واردات خودرو به دلیل کمبود عرضه مطرح شده است.

در نهایت نمی‌توان انتظار داشت که نرخ ارز در سال 1401 بیش از 40 درصد کاهش یابد، بنابراین تاثیر آن بر خودروهای دسته‌بندی شده به شرح زیر است:

• دسته 1: کاهش اندک

• دسته 2: کاهش ملایم

• دسته 3: کاهش ملایم

• دسته 4: کاهش قابل توجه

پراید

3. قیمت خودرو در سال 1401 در صورت واردات خودرو

در اواخر سال 1400 خبرهایی مبنی بر وارد کردن خودرو به گوش می‌رسید. این خبر تاثیر زیادی بر بازار خودروی سال 1401 خواهد داشت. حتی اگر تعرفه واردات حدود 75 درصد باشد و قیمت یک خودروی ساده زیر 20 هزار دلار نزدیک به یک میلیارد باشد، واردات خودرو علاوه بر تاثیر روانی، باعث کاهش قیمت خودروهای میان‌رده مونتاژی و وارداتی خواهد شد.

در این صورت، بازارِ خودروهای ارزان قیمت نیز تغییر می‌کند. یعنی شاید اگر می‌شد تویوتا کرولا را با قیمت 500 میلیون تومان خرید، مشتریان زیادی برای دنا اتوماتیک با قیمت‌های فعلی باقی نمی‌مانند. بنابراین در قیمت آن تغییرات اساسی نیز رخ می‌دهد.

واردات برای خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی و بیش از 40 هزار دلار امکان‌پذیر نیست، بنابراین نمی‌توان انتظار خودروی لوکس و مقرون به صرفه‌تری با موتور قدرتمند داشت. همچنین فعلا بعید است واردات خودروهای دست دوم به رسمیت شناخته شود و خودروهای دسته اول هم کاهش قیمت چشمگیری را تجربه نخواهند کرد.

بنابراین در شرایط ذکر شده تاثیر واردات بر وضعیت قیمت خودرو سال 1401، به شرح زیر برآورد می‌شود:

• دسته 1: کاهش اندک

• دسته 2: کاهش ملایم

• دسته 3: کاهش قابل توجه

• دسته 4: کاهش ملایم

4. قیمت خودرو در سال 1401 با افزایش عرضه

با توجه به اخبار مربوط به حذف قرعه کشی و قول وزیر صمت برای افزایش تولید، در سال 1401 می‌توان انتظار داشت که دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در یکی دو سال اخیر از بین برود. در نتیجه، احتمالا شاهد آن خواهیم بود که فروش بدون محدودیت توسط کارخانه‌ها و تحویل مستقیم خودروها به مشتریان آسان شود.

از سوی دیگر، تنوع بخشیدن به سبد محصولات خودروسازان و انتقال محصولات به قیمت‌های میانی (طرح‌های سایپا آریا و پروژه K125 ایران خودرو)، می‌تواند باعث کاهش قیمت خودروهای درجه دو و سه و قیمت‌های رقابتی شود.

در راستای تحقق این وعده‌ها، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو سال 1401 به شرح زیر تغییر کند:

• دسته 1: کاهش قابل توجه

• دسته 2: کاهش چشمگیر

• دسته 3: کاهش اندک

• دسته 4: بدون تغییر

5. تاثیر قیمت مواد اولیه بر قیمت خودرو

یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت خودروهای داخلی و خارجی، فناوری به کار رفته در خودروها است. قیمت تمام شده ابزار، مانند قیمت ورق st52 و برند خودرو، تاثیر زیادی در قیمت نهایی دارد. هزینه تمام تجهیزات مورد استفاده نیز در نظر گرفته شده است. پس خودرویی که در آن اجزای فوق بیشتر به چشم می‌خورد و کیفیت بالاتری دارد، گران قیمت محسوب می‌شود. در مقابل، خودروهایی که این عوامل را کمتر در خود داشته باشند، قیمت کمتری نیز دارند.

پارکینگ خودرو

انواع ورق یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت نهایی خودرو محسوب می‌شود. ضخامت هر ورق بسته به خودرو مورد نظر متفاوت است، بنابراین ضخامت بر قیمت ورق تاثیر دارد. نهایتا این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که قطعات اتومبیل یا در ایران ساخته می‌شوند یا در خارج از کشور؛ ولی در هر صورت قیمت نهایی آنها توسط کشور تعیین می‌شود. بنابراین با بالا رفتن قیمت ارز و مواد اولیه در سال جدید، ممکن است قیمت خودرو نیز افزایش یابد.

اطلاع از قیمت انواع ورق در سایت آیرومارت

با توجه به نکات گفته شده، قیمت ورق a516، st52 و ...، بر قیمت خودرو در سال 1401 تاثیر زیادی دارد. بنابراین بهتر است که به طور مداوم قیمت‌ها را چک کنید تا از قیمت خودرو نیز مطلع باشید. در سایت آیرومارت تمامی قیمت‌ها به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و نموداری وجود دارد که شما می‌توانید تغییرات قیمت را در آن مشاهده کنید. در ضمن، در صورت داشتن هرگونه سوال و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره 02145306 تماس بگیرید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد