موضوعات داغ

انواع صدای ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

مهم ترین نکته‎ای که رانندگان همیشه باید به آن توجه کنند، صداهای غیرعادی ماشین است. بدون شک صدایی مثل صدای موتور به گوش راننده آشنا است و مشکلی به همراه ندارد. کوچک‌ترین صدای غیرعادی که توجه شما را جلب کند، حکم زنگ خطری برای وجود ایراد در اتومبیل است. بهتر است که به محض شنیدن صدای غیرعادی از اتومبیل، منشاء آن را پیدا کرده تا از بروز مشکل احتمالی جلوگیری کنید.

چکاب خودرو از بروز اتفاقات احتمالی پیشگیری می‌کند. حتما برای شما هم این سوال وجود دارد که دلیل صداهای مختلف در ماشین از چیست؟ علت بالا رفتن آمپر آب چیست؟ علت بروز این مشکلات کوچک و پرخطر بخاطر چیست؟ مشکلاتی هرچند کوچک که تبعات بزرگ و جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا انواع صدای ماشین که زنگ خطر است را بشناسید و با رعایت چند نکته از بروز فاجعه‌های بزرگ جلوگیری کنید.

علت وجود صدای غیرعادی در موتور ماشین

موتور ماشین یک صدای عادی دارد که نشان‌دهنده سلامت خودرو است. در برخی مواقع صداهای غیرمرسومی از موتور شنیده می‌شود که نیازمند بررسی توسط یک شخص متخصص است. بهتر است که به محض شنیدن صدای غیرعادی به مکانیکی و مراکز تعمیر خودرو مراجعه کنید تا خسارت جدی‎تری به ماشین وارد نشود. دلایل ایجاد صدا موتور عبارتند از:

• شنیدن صدای تیک‌تاک از موتور، به دلیل وجود مشکل در سوپ‌آپ است. استفاده از روغن بی‌کیفیت، گرفتگی روغن، کمبود روغن، سفت بودن فیلر و یا لقی سوپاپ‎ از دلایل بروز این مشکل است.

• یاتاقان صدای بلندی است که از زیر خودرو شنیده می‌‌شود. علت شنیده شدن این صدا کمبود روغن است. بهتر است همیشه یک چک لیست خودرو قبل از سفر بنویسید و روغن را به لیست آن اضافه کنید. به این ترتیب در صورت مواجه با کمبود روغن در هر زمانی، مشکل قابل حل خواهد بود.

• اگر صدایی شبیه به جیغ به گوشتان رسید، به احتمال بسیار قوی صدای تسمه خودرو است که باید آن را تعویض کنید.

• شنیدن صداهایی مثل تق‌تق در موتور زمانی شنیده می‌شود که احتراق در آن به درستی صورت نپذیرد. در چنین شرایطی بهتر است که هرچه سریع‌تر به اولین تعمیرگاه نزدیک خود مراجعه کنید.

صدای عجیب در موتور

به صدای غیرطبیعی در هنگام دور زدن و گاز دادن ماشین توجه کنید

گاهی اوقت هنگام دور زدن و گاز دادن ماشین صداهای غیرطبیعی به گوش می‌رسد. این صدا دو دلیل می‌تواند داشته باشد:

• مشکل سرپلوس یا میله، اگر با چرخاندن فرمان به سمت راست صدا غیرطبیعی شنیده شود مشکل در میله سمت راست است و برعکس، اگر صدا از سمت چپ به گوش برسد مشکل در میله سمت چپ است.

• شل شدن میله رابط چرخ و فرمان که موضوع بسیار مهمی است و در صورت بروز حادثه خطرات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

در صورت مواجه با این مشکل بهتر است هرچه سریع‌تر به تعمیرگاه مراجعه کنید؛ زیرا در هنگام رانندگی می‌تواند باعث انحراف ماشین و عدم کنترل آن شود.

صدای غیرطبیعی هنگام دور زدن ماشین

بی‌توجهی به صدای لنت ترمز خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد

یکی از دلایل بروز حادثه‌های خطرناک، عدم توجه به عملکرد نادرست ترمز ماشین است. حادثه‌های بسیاری که به دلیل عدم عملکرد درست ترمز جان و مال بسیاری از مردم را به خطر انداخته‌اند. شنیدن صدای خردشدن در ترمز به دلیل شکستگی دیسک ترمز، خشکی کمک فنر و شل بودن لنت است. گاهی اوقات شنیدن صدای گوش‌خراش در هنگام گرفتن ترمز به دلیل تمام شدن یا خرابی لنت ترمز است که باید به آن توجه کرد.

شنیدن صدای غیرمعمول از لنت ترمز بسیار خطرناک است و خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. اگر ترمز ماشین به خوبی عمل نکند، روی آسفالت کشیده شود و در پدال ترمز احساس لغزش کنید، باید هرچه سریع‌تر به تعمیرگاه مراجعه کنید. بهتر است که پس از طی 35هزار کیلومتر لنت‌ها را چک کنید تا در صورت تشخیص تمام شدن لنت ترمز برای رفع آن بدون فوت وقت اقدام کنید. در برخی مواقع حتی نیاز است که لنت و سطح دیسک را تعویض کنید.

ممکن است که در زمان عبور از برخی مناطق تکه سنگی بین محفظه ترمز و دیسک آن قرار بگیرد و صدایی به گوشتان برسد. بهتر است که قبل از بروز حادثه‌ای خطرناک سنگ را از داخل محفظه ترمز خارج کنید. برای بستن صفحه ترمز از پیچ‌ومهره روغن‌کاری شده استفاده کنید تا هنگام ترمز صدای سایشی از آن تولید نشود.

صدای ناله چرخیدن فرمان به دلیل نشتی روغن هیدرولیک

ممکن است زمانی که فرمان اتومبیل را به دو طرف می‌چرخانید با صدای شبیه به ناله مواجح شوید. این صدا به دلیل پایین آمدن مایع سطح هیدرولیک فرمان است. برای برطرف کردن آن در مرحله اول بهتر است کمی روغن هیدرولیک به فرمان بزنید تا مشکل به صورت موقتی حل شود. در مرحله بعدی باید توسط یک شخص متخصص فرمان ماشین بررسی شود.

صدایی شبیه به بنگ در هنگام عبور از دست‌انداز و سرعت‌گیر

شنیدن صدا در هنگام عبور از دست‌انداز و سرعت‌گیر به دلیل وجود مشکل در سیستم تعلیق ماشین است. این صدا به دلیل مشکل موجود در میل موج‌گیر و بوش‌های اتومبیل است. این مشکل یاعث از بین رفتن تعادل ماشین می‌شود. در صورت مواجه با این مشکل بهتر است که این دو قطعه در یک زمان تعویض گردد.

صدای غیرطبیعی هنگام عبور از دست انداز

شنیدن صدای عجیب در هنگام فشردن و رها کردن ترمز، مشکلی در سیستم بوستر

ممکن است هنگام کار با پدال ترمز صدای غیرمعمولی شنیده شود. این صدا به سیستم تقویت ترمز یا همان بوستر مربوط می‌شود. در صورت مواجه با این مشکل بوستر شکسته یا قدیمی شده است. در این شرایط بهتر است که با مراجعه به یک متخصص آن را تعمیر یا تعویض کنید تا مشکل جدی به‌وجود نیاید.

شنیدن صدای عجیب به خاطر مشکل بوستر خودرو

چکاب ماشین راهکاری ساده برای پیش‌گیری از خطرات جاده‌ای

بر اساس آمار منتشر شده به‌طور میانگین روزانه 44 نفر براثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند و 970 نفر نیز مجروح می‌شوند. توجه به نکات کوچک و پیشه‌پا افتاده‌ای مثل صداهای غیرعادی در ماشین کمک بزرگی به پیشگیری اتفاقات آینده خواهد بود.

با رعایت نکات به ظاهر ساده‏ای مثل چک کردن تایرها، چراغ‎ها، سیستم ترمز، باتری که در این مقاله به آن‎ها اشاره کردیم می‎توانید از خطرات و بلایای مالی و جانی جبران ناپذیر جلوگیری کنید. به نظر شما چه صداهای غیر عادی دیگری را باید کنترل کنیم که در اینجا از قلم افتاده است؟ کدام یک از این موارد خطر بیشتری به بار خواهد آورد؟ ما در خودروبانک منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد