موضوعات داغ

ویدیوی حیرت‌انگیز از ساخت سلول های 4680 توسط ربات‌های تسلا

عکس مطلب اول

تسلا حدود دو سال پیش از باتری‌های 4680 رونمایی کرد و با افتخار مدعی شد که این محصول، آینده خودروهای برقی را تغییر می‌دهد. خودروهای نیمه سنگین و سایبرتراک اساسا وابسته به تولید این باتری‌ها هستند، ولی کاشف به عمل آمد که ساخت باتری‌های 4680 بر خلاف انتظار کمپانی آمریکایی کار چندان آسانی نیست. همین امر باعث شد پروژه‌های سایبرتراک و نیمه سنگین نیز با تأخیر مواجه شوند.

سلول‌های بزرگ 4680، امکان ساخت «پک باتری ساختاری» را جهت پشتیبانی از سایر اجزای خودرو فراهم می‌آورند. این سلول‌ها در مقایسه با سلول‌های 2170، اندازه خط تولید باتری را به نصف کاهش می‌دهند. همچنین گفته می‌شود که سلول‌های 4680 دارای قدرت و چگالی انرژی بیشتری هستند.

تسلا به تازگی یک ویدیوی کوتاه را در صفحه وب خود به اشتراک گذاشته و از آنجا که اطلاعات چندانی درباره باتری‌های 4680 وجود ندارد، این ویدیو نظر بسیاری از کارشناسان حوزه و همین‌طور افراد عادی را به خود جلب کرده است. کلیپ کوتاه به بیان واقعی کلمه، حیرت‌انگیز است، ولی مکان دقیق آن مشخص نیست. اگرچه با توجه به دسته‌بندی آن در بخش Cyber Rodeo می‌توان حدس زد که به کارخانه تگزاس تعلق دارد.

خودروی برقی تسلا مدل Y مجهز به باتری‌های 4680 بوده و در حال حاضر در اختیار مالکین قرار دارند. این باتری‌ها عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد و تسلا می‌خواهد در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بعدی، کارایی آن‌ها را بهبود بخشد.

تیراژ تولید سلول‌های 4680 چندان بالا نیست. به همین خاطر تسلا ظرفیت باتری محدودتری را برای خودروهای مدل Y جدید انتخاب کرده است. البته تأمین‌کنندگان اصلی از جمله پاناسونیک و LGES برای تولید باتری‌های 4680 اعلام آمادگی کرده و پیش‌بینی می‌شود که مشکل تیراژ تا حدودی برطرف شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد