موضوعات داغ

ايده يا کانسپت جديد طراحی و ساخت سپر جلو خودروها، سپرهای بدون لبه!

عکس مطلب اول

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که سپر جلو خودروتان با خودرویی دیگر یا حتی با اجسام ثابتی از قبیل ستون پارکینگ، قاب درب پارکینگ و غیره برخورد نه‌چندان شدیدی داشته و درنتیجه رنگ پوسته سپر جلو خودروتان دچار آسیب موضعی شده یا اینکه خود پوسته سپر یا قطعات متصل به پوسته سپر دچار آسیب و شکستگی جزئی شده‌اند. در چنین شرایطی باید پوسته سپر تعمیر و ترمیم شود یا قطعات تزئینی و جانبی آن تعویض شوند. حتی ممکن است شدت ضربه وارده به سپر جلو به حدی باشد که دیگر پوسته سپر قابل تعمیر و ترمیم نباشد و باید پوسته سپر تعویض شود.

سپر آسیب دیده

در چنین شرایطی برای رفع این ایرادها باید کل مجموعه سپر جلو به همراه متعلقاتش از بدنه خودرو جداشده، تک‌تک قطعات تزئینی و جانبی از محل نصبشان بر روی پوسته سپر جلو جداشده و پس از تعمیر و ترمیم پوسته سپر جلو یا رنگ‌آمیزی پوسته سپر جلو نو و خام، مجدداً همه قطعات به پوسته سپر جلو متصل شده و درنهایت کل مجموعه سپر جلو به بدنه خودرو وصل شود.

سپر جلو به همراه متعلقاتش

فرایند جدا نمودن کل مجموعه سپر جلو به همراه متعلقاتش از بدنه خودرو مراحل مختلف و متعددی دارد و باید تعداد زیادی پیچ و خار و پین را بازنمود و سوکت‌های برقی مختلف مربوط به چراغ مه‌شکن، چراغ روشنایی در روز، آنتن سامانه رادار، حسگر‌های فراصوتی سامانه هشدار برخورد با موانع جلویی و درنهایت دوربین جلو را جدا نمود. برای نمونه فرایند جدا نمودن کل مجموعه سپر جلو خودرو تیگو 7 پرو شامل 14 مرحله است که در تصویر زیر این 14 مرحله به ترتیب نشان شده است.

پس از جدا نمودن کل مجموعه سپر جلو به همراه متعلقاتش از بدنه خودرو تازه می‌بایست قطعات تزئینی و جانبی از محل نصبشان بر روی پوسته سپر جلو جدا شوند. قطعاتی از قبیل فوم یا قطعات جاذب ضربه، شبکه توری بالایی که معمولاً نشان خودرو و دوربین جلو بر روی آن قرار دارند، شبکه‌تری پائینی، چراغ‌های مه‌شکن به همراه قطعات نگهدارنده آنها، چراغ‌های روشنایی در روز به همراه قطعات نگهدارنده آنها، آنتن سامانه رادار به همراه قطعات نگهدارنده آن، حسگر‌های فراصوتی سامانه هشدار برخورد با موانع جلویی به همراه قطعات نگهدارنده آنها، دفلکتور یا همان هدایت‌کننده جریان هوای پائینی، پوشش یا محافظ پلاستیکی زیر سپر جلو و بالاخره قطعه مخصوص محل الصاق پلاک خودرو. هرچه مجموعه سپر جلو شامل تعداد بیشتری قطعات تزئینی و جانبی باشد، آنگاه مسلماً جداسازی این قطعات از محل نصبشان بر روی پوسته سپر جلو شامل مراحل بیشتری است و زمان بیشتری باید صرف نمود زیرا هرکدام از این قطعات با پیچ، خار و پین مخصوص به خودشان به پوسته سپر جلو وصل شده‌اند.

مراحل جدا نمودن سپر تیگو7

تقریباً هر خودرو از 15000 قطعه مجزا ساخته می‌شود و برای ساخت هر قطعه باید پرس و قالب مخصوص ساخت آن قطعه را طراحی نمود و توسط تجهیزات و ماشین‌آلات خاصی آن قطعه را تولید نمود، بنابراین خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو همواره سعی دارند تعداد قطعات هر خودرو را کم کنند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان خودرو اقتصادی و ارزان (البته نه در ایران) رنو لوگان دانست. مجموعه سپر جلوی رنو لوگان فاقد شبکه توری بالایی جداگانه است و شبکه توری بالایی قسمتی از خود پوسته سپر است. همچنین رنو لوگان فاقد هرگونه دفلکتور یا همان هدایت‌کننده جریان هوای پائینی، فوم یا قطعات جاذب ضربه و قطعه مخصوص محل الصاق پلاک خودرو است و شاید بتوان گفت رکورد دارد کمترین زمان لازم برای تعویض یک پوسته سپر متعلق به رنو لوگان است. البته نکته منفی این روش هم این است که در صورت آسیب‌دیدن یک قسمت از این پوسته سپر دیگر نمی‌توان آن قسمت را به‌تنهایی تعویض نمود و باید کل پوسته سپر تعویض شود.

سپر یکپارچه لوگان

ایده یا کانسپتی که جدیداً در چندین خودرو چینی و اروپایی مشاهده‌شده و به‌احتمال‌قوی توسط سایر خودروسازان نیز تعقیب و اجرا خواهد شد، استفاده از Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه است. در این سپرها قطعه تزئینی شبکه توری بالایی حذف‌شده و با استفاده از فناوری خاصی به پوسته سپر جلو فرم و جلوه خاصی داده می‌شود تا همین فرم و جلوه خاص بتواند ایفاگر نقش قطعه تزئینی شبکه توری بالایی باشد.

شاید دراین‌رابطه بتوان چانگان چین را پیشرو در استفاده از این ایده یا کانسپت دانست زیرا خودروهای UNI-K, UNI-T, UNI-V با Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه عرضه‌شده‌اند. کراس‌اوور کوچک UNI-T اولین خودرو چانگان است که دارای Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه بود و در سال 2020 معرفی شد.

UNI-T

بعد از UNI-T کراس‌اوور متوسط چانگان UNI-K در سال 2021 با Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه معرفی شد.

چانگان UNI-K

سپس در سال 2021 لیفت‌بک سریع چانگان UNI-V با Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه معرفی شد.

چانگان UNI-V

بعد از محصولات چانگان در سال 2021 چری کراس‌اوور متوسط Omoda 5 با ایده Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه معرفی شد.

کراس‌اوور Omoda 5

آخرین خودرو چینی که با ایده Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه معرفی‌شده نیز کراس‌اوور متوسط Roewe 9 است که در سال 2022 معرفی‌ شده است.

کراس‌اوور Roewe 9

تاکنون خودروسازان اروپایی کمتر از ایده یا کانسپت Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه در خودروهایشان استفاده کرده‌اند و به‌گونه‌ای در این حوزه دنباله‌رو خودروسازان چینی هستند. البته باید توجه داشت که طراحان ارشد همه خودروسازان چینی اروپایی هستند و بهتراست گفت در این حوزه خودروسازان اروپایی دنباله‌رو طراحان اروپایی خودروسازان چینی هستند. آخرین خودرو اروپایی که با ایده Board Less Front Bumper یا همان سپر جلو بدون لبه معرفی‌شده جدیدترین خودرو سری 400 پژو یعنی نسل جدید پژو 408 است. امید است خودروسازان داخلی نیز برای کمتر کردن فاصله بسیار زیاد و نجومی بین طراحی خودروهای داخلی و خودروهای به‌روز سایر خودروسازان مطرح از همین‌الان در طراحی محصولات جدیدشان از ایده یا همان کانسپت Board Less Front Bumper که اتفاقاً باعث کاهش قطعات مجموعه سپر جلو و درنتیجه کاهش قیمت تولید خودرو نیز می‌شود استفاده نمایند.

پژو 408 جدید

اما اجازه بدهید اکنون‌که به بهانه معرفی ایده یا کانسپت Board Less Front Bumper به نام پژو 408 جدید اشاره شد کمی هم به پژو 408 جدید بپردازیم. پژو 408 جدید یک خودرو کراس‌اوور-کوپه متوسط است که پس از سیتروئن C5X توسط گروه استیلانتیس معرفی می‌شود. سیتروئن C5X که در سال 2021 معرفی‌شده است نه خیلی ارتفاع کف آن تا زمین زیاد است و نه خیلی فرم کوپه دارد و به‌خاطر فاصله زیاد بین دو محورش بیشتر به یک خودرو استیشن شبیه است. ابعاد پژو 408 جدید عبارت‌اند از: طول 4678 میلی‌متر، عرض 1848 میلی‌متر، ارتفاع 1478میلی‌متر و بالاخره فاصله بین دو محور هم 2787 میلی‌متر است.

نمای جلو پژو 408 جدید

نمونه هیبرید پژو 408 جدید قوی‌ترین نمونه آن است که توان هر دو پیشرانه درون‌سوز و برقی آن درمجموع معادل 225 اسب بخار است و گشتاور هر دو پیشرانه درون‌سوز و برقی آن نیز درمجموع 360 نیوتن بر متر است. ظرفیت باتری پژو 408 جدید هیبرید برابر با 12.4 کیلووات‌ساعت است که در حالت تمام برقی برد حرکت پژو 408 جدید هیبرید برابر با 60 کیلومتر است، حجم باک بنزین نمونه هیبرید پژو 408 جدید نیز به‌جای 52 لیتر برابر با 40 لیتر است. خودرو پژو 408 جدید در چین با نام پژو X408 عرضه خواهد شد زیرا همین ماه پیش بود که پژو 408 مخصوص بازار چین معرفی شد.

نمای عقب پژو 408 جدید

نکته جالب در طراحی نمای بیرونی پژو 408 جدید حذف بالچه یا همان Spoiler بالای درب پنجم و جایگزینی آن با دو برآمدگی در گوشه‌های بالایی شیشه درب پنجم است، برای هدایت بهتر جریان هوا به قسمت مرکزی بالای درب پنجم و کمتر کردن مقاومت آئرودینامیکی، سقف خودرو نیز دارای فرورفتگی است تا به‌نوعی یک کانال هدایت هوا ایجاد شود. در بعضی از رسانه‌ها این دو برآمدگی در گوشه‌های بالایی شیشه درب پنجم پژو 408 جدید را همانند "دو گوشک" خودرو دانسته‌اند.

نمای بالای پژو 408 جدید

از لحاظ فضای داخلی پژو 408 جدید شبیه پژو 308 است ولی دیگر خبری از نمونه‌های ساده نیست. کماکان ساختار i-Cockpit حفظ‌شده و پژو 408 جدید مجهز به دو مانیتور 10 اینچی خواهد بود، یکی برای پشت آمپر و دومی برای سامانه چندرسانه‌ای. صندلی‌های جلو می‌توانند به تنظیمات برقی و ماساژ دهنده مجهز باشند. سامانه صوتی در نمونه‌های با امکانات بیشتر از شرکت Focal است و 10 بلندگو دارد. سایر امکانات پژو 408 جدید عبارت‌اند از: 4 دوربین و سامانه نمای 360 درجه، سقف پانورامیک، سامانه دید در شب، کروز کنترل تطبیقی با 9 رادار، چرخ‌های آلیاژی 20 اینچی و الکتروموتور باز و بسته نمودن درب پنجم.

نمای داخلی پژو 408 جدید

در پایان از شما دعوت می‌کنیم ویدئو تبلیغاتی پژو 408 جدید را تماشا کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد