موضوعات داغ

نگاهی به قوای محرکه تارا؛ برگ برنده سدان ایران خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو کشورمان به دلیل مسائل موجود از جمله کمبود شدید عرضه خودرو، تقاضای بالا برای خرید و همچنین بسته بودن واردات شرایط خاصی را تجربه را تجربه‌می کند. در بازار فعلی گزینه‌های انتخاب محدود بوده و به دلیل وضعیت مالی، خودروهای اقتصادی با اقبال بیشتری روبرو هستند. در برنامه آتی واردات خودرو البته در صورت اجرایی شدن، واردات خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت مورد توجه بیشتر قرار گرفته‌اند. البته در کنار موضوع قیمت رقابتی و اقتصادی بودن خودرو، مباحثی مانند آپشن ها، امنیت و همچنین موضوع مهم قوای محرکه یا پیشرانه خودروها باید در نظر گرفته شود تا تجربه خوبی را برای مشتریان و خریداران خودروها رقم بخورد.

خودروهای سگمنت سدان‌های کلاس ابعادی C از خودروهای محبوب در کشور ما هستند. در رنج قیمتی 300 تا 600 میلیون تومان برای کسانی که از توان مالی مناسب برخوردارند، خودروهایی مانند تارا و دناپلاس محصول ایران خودرو، جک J4 محصول کرمان موتور، سایپا شاهین و چری آریزو 5 محصول مدیران خودرو از گزینه‌های قابل انتخاب محصوب می‌شوند.

در این بین، مشخصات فنی پرچمدار سدان‌های ایران خودرو یعنی تارا به نصب قیمت آن قابل توجه است. این خودرو از یک پیشرانه TU5 ارتقا یافته با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد و نیروی تولید از طریق یک 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال پیدا می‌کند. این ترکیب شتاب 9.5 ثانیه ای (اعلام رسمی شرکت) را برای تارا به ارمغان می آورد که در مقایسه با رقبا از وضعیت مناسبی برخوردار است. البته این شتاب در شرایط واقعی و به صورت عملی بالای 13 ثانیه در رکوردها ثبت شده است.

قوای محرکه تارا؛ برگ برنده سدان ایران خودرو

به نظر می‌رسد با توجه به قوای محرکه به‌روز، میزان مصرف سوخت و دارا بودن تکنولوژی مدرن و پلتفرم اروپایی و همچنین بهره‌مندی از آپشن‌های ایمنی قابل قبول، ساختار شاسی و بدنه نسبتاً جدید، خودرو تارا محصول ایران خودرو در سگمنت قیمتی و کلاس خود حرف هایی برای گفتن دارد.

سدان تارا در واقع نسخه ایرانی پژو 301 است و از نظر پلتفرم، ایمنی، ابعاد، فضای کابین و بسیاری مشخصات دیگر خودرو تارا شباهت‌های زیادی با محصول پژو دارد و بر این اساس در میان انبوهی از خودروهای قدیمی و از رده خارج حاضر بر روی خطوط تولید داخلی، خودرو تارا به عنوان گزینه‌ای نسبتاً جدیدتر و مدرن‌تر مطرح است.

در حال حاضر سدان تارا توسط ایران خودرو در مدل دنده دستی حدود 294 میلیون تومان و در مدل اتوماتیک حدود 416 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1598 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 100 (رسمی) 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
وزن 1150 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4505 طول - 1748 عرض - 1466 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2652 میلیمت

ایرادات و مشکلات سدان تارا محصول ایران خودرو

در اولین برخورد با این سدان ایران خودرو با طراحی ظاهری متفاوت و مشکلات طراحی و ارگونومی مواجه می‌شویم که به مذاق بیشتر افراد مخاطب خوش نمی‌آید و عامه پسند نبودن آن از نقاط ضعف بزرگ در این خودرو است. از دیگر معایبی که در خصوص این خودرو گزارش شده است می‌توان به مشکلات در سیستم برق و مشکلات گیربکس و همچنین کندی در شروع حرکت در نسخه‌های اتوماتیک تارا اشاره نمود.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/22
از خودروبانک انتظار تبلیغ نداشتم.‌ اخه این چیش خوبه؟ همون tu5 مال ۱۰ سال پیشو یه پلاس گذاشتن سرش همون ۱۱۰ و خورده ای اسب بخار بعد خوبه؟ بعدشم هم من میدونم هم شما که این ماشین عمرا ۹ ثانیه نمیره دیگه خودتون تست کردید ۱۳ در اورد. کلا ایران خودرو به پرو بودن و دروغ گفتن عادت عجیبی داره. این ماشینم هیچ " برگ برنده " ای نداره. نه آپشن درست حسابی، نه قیافه درست حسابی، نه فنی درست حسابی و کیفیتم که خودتون میدونید... کلا بازار کشور ما اکثرا شده این ملغمه های ایران خودرو و سایپا.
1401/5/22
با سلام وقت بخیر
دوستان خیلیا میگن فرمون این ماشین بعد از یک ربع رانندگی سفت میشه و مشکل پیدا میکنه
ممنون میشم راهنمایی کنید در این موضوع.
1401/5/25
سلام نه والا مال من اصلا همچین مشگلی نداشته
1401/5/22
تیراژش خیلی کمه و واسه همین قیمتش فضایی شده.پرتعدادتر تولید بشه نسخه اتومات آپشنالش از چینی هایی مثل آریزو5 یا بسترن ب30 بسیار بهتره
1401/5/26
سلام در جواب آقایی که میگه اتومات تارا بهتر از اریزو 5هست ،باید بگم ایشون اصلا اریزو سوار نشده که بخواد این تحلیل رو داشته باشه
خودم دارم ستایش خیلی خیلی بهتر هست،5سال گارانتی واقعی داره ،بعد چهار سال کمک جلو سمت شاگرد عوض کرده یه تومان هم نگرفته