موضوعات داغ

چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا در صورت بروز حادثه با نحوه استفاده از بیمه بدنه خودرو آشنا هستید؟ این بیمه در گروه بیمه‌های اجباری قرار نمی‌گیرد؛ اما داشتن آن در صورت تصادف، آتش‌سوزی و سرقت، کمک بزرگی به دارندگان خودرو می‌کند و هزینه‌ها را تا حد قابل ‌توجهی کاهش می‌دهد.

در این مقاله به سوال چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم، پاسخ خواهیم داد و نحوه استفاده از این بیمه در شرایط مختلف را شرح می‌دهیم. اگر دقایقی از وقت خود را صرف مطالعه مطلب پیش رو کنید، اطلاعات ارزشمندی درباره بیمه بدنه و چگونگی استفاده از آن به دست خواهید آورد.

شرایط استفاده از بیمه بدنه ایران و سایر شرکت‌ها در تصادف‌‌های رانندگی

در جواب سوال «چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم؟» باید بگوییم که بیمه ایران، آسیا، دانا و سایر شرکت‌ها در ۴ حالت، خسارت وارده در تصادف را تحت پوشش قرار می‌دهند. در بخش‌های بعدی شرایط استفاده از بیمه بدنه ایران و شرکت‌های مطرح را در صورت بروز تصادف با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

۱. آشنایی با نحوه استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر بودن راننده

اگر هنگام تصادف، راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود، خسارت وارده به اشخاص ثالث از طریق بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. در صورتی که راننده نیز در این حادثه آسیب دیده و بیمه بدنه داشته باشد، خسارت ناشی از حادثه از طرف بیمه خودش پرداخت خواهد شد. چنان که بیمه بدنه نداشته باشد، کلیه خسارت بر عهده او خواهد بود و هیچ شرکت بیمه‌ای مسئولیتی در قبال این شخص ندارد.

برای دریافت خسارت از بیمه‌های شخص ثالث، داشتن معاینه فنی خودرو الزامی است. افرادی که هنگام خسارت فاقد این بیمه باشند، مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین هستند.

۲. شرایط استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن راننده

در صورتی که راننده بیمه‌گذار در تصادف به عنوان مقصر شناخته نشود، بیمه شخص ثالث راننده مقصر باید هزینه خسارت‌های وارد شده به خودروی زیان دیده را پرداخت کند. اگر سقف پوشش بیمه راننده مقصر کمتر از خسارت وارد شده به راننده زیان دیده باشد، دو حالت به وجود می‌آید:

در حالت اول خسارت وارد شده به خودروی زیان دیده بیشتر از سقف پوشش بیمه شخص ثالث خودروی مقصر باشد و خودروی زیان دیده بیمه بدنه نداشته باشد. در حالت دوم نیز همین شرایط حاکم است؛ اما خودروی مقصر بیمه بدنه نیز دارد. در صورت بروز چنین شرایطی راننده مقصر می‌تواند از پوشش بیمه بدنه خود برای پرداخت باقی‌مانده خسارت استفاده کند. اگر بیمه نداشته باشد نیز طرفین باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

نحوه استفاده از بیمه بدنه در صورت فراری بودن راننده مقصر

۳. نحوه استفاده از بیمه بدنه در صورت فراری بودن راننده مقصر

اگر هنگام تصادف دو خودرو، راننده مقصر فرار کند، در این صورت خودروی زیان دیده می‌تواند خسارت وارد شده را از بیمه بدنه خود دریافت کند. در اغلب این موارد خودروی زیان دیده پارک شده است و حرکتی ندارد.

بیمه بدنه اجباری نیست و نداشتن آن جریمه‌ای به همراه ندارد؛ اما کلیه وسایل نقلیه ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث هستند. هزینه بیمه شخص ثالث باتوجه‌به معیارهای مختلف مانند نوع ماشین و سال ساخت آن تعیین می‌شود.

۴. چگونگی استفاده از بیمه بدنه در صورت تصادف با ماشین غیرمتعارف

آخرین حالت استفاده از بیمه بدنه هنگام تصادف‌های رانندگی، تصادف با خودروهای غیرمتعارف است. در چنین شرایطی باید چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم؟ این خودروها قیمت بالاتری در مقایسه با خودروهای معمولی یا متعارف دارند؛ در نتیجه هنگام تصادف، راننده مقصر باید هزینه‌ای برابر با یک خودروی متعارف را باید پرداخت کند. باقی‌مانده هزینه خسارت نیز از بیمه بدنه فرد زیان دیده دریافت خواهد شد.

نحوه پوشش بیمه بدنه در مواقع سرقت و آتش‌سوزی به چه صورت است؟

بیمه بدنه خودرو فقط خسارت‌های ناشی از تصادف را پرداخت نمی‌کند، بلکه هنگام سرقت و آتش‌سوزی نیز به کار می‌آيد. بهترین راه برای حفظ امنیت خودرو، استفاده از بیمه بدنه است. این بیمه هنگام سرقت، تا سقف ۹۰درصد از ارزش خودرو را پوشش می‌دهد.

بیمه بدنه برای حادثه آتش‌سوزی نیز به همین شکل است و تا ۹۰درصد ارزش روز خودرو را پوشش می‌دهد. اگر ۷۰درصد از ماشین طی حادثه آتش‌سوزی از بین برود، خسارت کلی به آن تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت نیز خسارت دقیق توسط کارشناسان برآورد خواهد شد.

آشنایی با مراحل و شرایط لازم برای استفاده از بیمه بدنه ماشین

برای دریافت خسارت بیمه بدنه باید برخی مدارک را با خود به همراه داشته باشید. این مدارک باتوجه‌به نوع خسارت متفاوت هستند و ممکن است تعداد آن‌ها کم یا زیاد شود. به‌طورکلی هنگام مراجعه برای دریافت خسارت باید این مراحل را پشت سر بگذارید:

• اعلام حادثه به مرکز پلیس راهور برای دریافت کروکی

• اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر تا ۵ روز از پس از بروز حادثه

• مراجعه به شرکت بیمه برای تشکیل پرونده

• انتقال خودرو به پارکینگ برای بازدید خودرو و تخمین میزان خسارت

• تعمیر کامل خودرو و بازدید آن توسط کارشناس بیمه

• دریافت چک خسارت از شرکت بیمه

استفاده از بیمه بدنه بدون کروکی نیز برای برخی از تصادف‌ها امکان‌پذیر است و این موضوع بستگی به نوع تصادف دارد. سوال دیگر که ممکن است برایتان ایجاد شود این است که آیا برای گرفتن خسارت بیمه بدنه نیازی به گزارش پلیس است؟ بله؛ کلیه بیمه‌ها برای پرداخت خسارت به گزارش پلیس نیاز دارند. روند پرداخت در هر شرکت متفاوت است و برخی از آن‌ها بلافاصله پس از بازدید و برخی دیگر پس از تعمیر نهایی خودرو، هزینه را پرداخت می‌کنند. نحوه استفاده از بیمه بدنه آسیا، ایران،‌ دانا و سایر شرکت‌ها تقریبا مشابه یکدیگر است و فقط در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند.

پیس از دریافت بیمه کارشناس بیمه باید میزان خسارت را تخمین بزند

چند بار می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

مدت اعتبار بیمه بدنه، یک سال است. در این مدت نیز دارنده خودرو می‌تواند بدون هیچ محدودیتی از این بیمه استفاده کند. البته باید بدانید که در هر بار استفاده از بیمه بدنه، مبلغی به عنوان حق بیمه‌شده و فرانشیز از خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه کسر خواهد شد.

بیمه بدنه معمولا برای ماشین‌های مدل بالا کاربردی‌تر است. حق بیمه بدنه ماشین بالای ۱۰ سال طبیعتا کمتر از ماشین‌های جدید یا غیرمتعارف برآورد می‌شود؛ اما این بیمه بیشتر به نفع دارندگان خودروهای گران قیمت است. البته به این معنی نیست که بیمه بدنه ماشین مدل پایین کاربردی برای دارنده آن نداشته باشد؛ اما به‌طورکل ماشین‌های لوکس بیشتر به این بیمه نیاز دارند.

خرید و تمدید آنلاین بیمه بدنه، فقط با چند کلیک در سامانه آیتول

در این مقاله به سوال «چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم؟» پاسخ دادیم و شرایط و مراحل لازم برای استفاده از این بیمه در حوادث مختلف را بیان کردیم. اگرچه بیمه بدنه در گروه بیمه‌های اجباری قرار نمی‌گیرد؛ اما داشتن آن باعث کم شدن هزینه‌های ناشی از حوادث رانندگی می‌شود و از لحاظ مالی کمک بزرگی به دارندگان خودرو می‌کند. اگر وسیله نقلیه شما فاقد بیمه بدنه است، همین حالا اقدام به خرید یا تمدید آن کنید.

آيتول یک سامانه جامع خدمات آنلاین خودرو است که امکان خرید یا تمدید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را در اختیار کلیه دارندگان وسایل نقلیه قرار می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از سایت یا اپلیکیشن آیتول کلیه عوارض مربوط به خودرویتان را نیز پرداخت کنید؛ نوبت غیرحضوری برای معاینه فنی خودرو بگیرید و مالیات نقل و انتقال ماشینتان را نیز از طریق همین سامانه محاسبه و پرداخت کنید. برای استفاده از خدمات آیتول وارد سایت آن به آدرس itoll.ir شوید یا با شماره 02189518010 تماس بگیرید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد