موضوعات داغ

از کجا بفهمیم موتور ماشین خراب شده

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

هر وسیله‌ای بعد از استفاده مستهلک می‌شود و نیاز به تعمیر و یا حتی تعویض پیدا می‌کند.هزینهٔ خودرو هم فقط به ثبت نام ایران خودرو و خرید خودرو ختم نمی‌شود بلکه بعد از خرید خودرو تازه هزینهٔ تعمیر و نگهداری آن شروع می‌شود.در صورتی که قطعات خودرو قدیمی و از کار افتاده شدند باید آن‌ها را تعویض کنید. موتور ماشین هم دقیقا از همین قانون پیروی می‌کند. اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید، اما از سالم بودن موتور خودرو مطمئن نیستید و یا سلامت موتور ماشین‌تان برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا بتوانید با توجه به علائم خرابی موتور خودرو مشکل آن را تشخیص بدهید و تعمیر کنید.

روشن شدن چراغ چک خودرو

موتور خودرو با روشن کردن چراغ چک به شما علامت می‌دهد

اولین نشانهٔ خرابی موتور ماشین، روشن شدن چراغ چک است. روشن شدن چراغ چک یک هشدار کلی است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به بررسی رایج‌ترین دلایل آن پرداخته‌ایم.

1.در قدم اول سنسور اکسیژن را چک کنید

اگر چراغ چک ماشین شما روشن شد، اولین قطعه‌ای که باید بررسی کنید، سنسور اکسیژن است. اهمیت ندادن به سنسور اکسیژن می‌تواند به سایر قطعات خودرو آسیب وارد کند و مصرف سوخت را افزایش دهد.

2.اختلال در عملکرد شمع خودرو

یکی از قطعات حساس خودرو که نباید از آن غافل شوید، شمع‌ها هستند. شمع‌ها وظیفهٔ ایجاد جرقه و انفجار بنزین را دارند و اختلال در عملکرد آن‌ها باعث می‌شود که خودرو سخت استارت بخورد، مصرف سوخت بیشتر شود و شتاب خودرو کم شود.

3.خرابی انژکتور سوخت باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود

انژکتور وظیفهٔ تامین سوخت موتور را دارد و سوخت را به داخل سیلندر می‌فرستد تا چرخهٔ احتراق تکمیل شود. اگر در انژکتور خودروی شما مشکلی وجود داشته باشد باعث می‌شود چراغ چک خودرو روشن شود، سوخت نشت کند و موتور خاموش شود.

به صدای موتور گوش کنید

4.به صدای موتور گوش دهید

موتور خودرو با شما حرف می‌زند، کافیست به صدای موتور گوش بدهید و اگر احساس کردید صدای خودروی شما غیر عادی شده‌است، سریعا منشا مشکلات فنی خودرو را بیابید و از یک مکانیک خبره بخواهید مشکل شما را حل کند. موتور خودرو در صورت خرابی صداهای مختلفی از خود تولید می‌کند و هر صدا نشان‌دهندهٔ یک نوع اختلال است که در ادامه به بررسی چند نمونه از این صداها پرداخته‌ایم.

5.پس از روشن شدن موتور ماشین جیغ می‌کشد

اگر صدای جیغ کشیدن بعد از روشن کردن ماشین از موتور به گوش رسید و این صدا بعد از مدتی که خودرو گرم شد از بین رفت، احتمالا تسمه دینام شما فرسوده شده و جیغ می‌کشد تا به فریادش برسید و با یک تسمه دینام جدید تعویضش کنید.

6.صدای کلیک هنگام دور زدن از چیست؟

اگر هنگام دور زدن صدایی شبیه به کلیک کردن به گوش شما رسید، احتمالا پلوس خودروی شما ایراد پیدا کرده‌است. اگر این صدا فقط هنگام چرخاندن فرمان به سمت راست شنیده شد، میله راست مشکل دارد و اگر این صدا فقط هنگام دور زدن به سمت چپ به گوش رسید، مشکل از میله سمت چپ است.

7.اگر سوپاپ موتور خراب شود، دهان به اعتراض باز می‌کند

یکی دیگر از مشکلات موتور که خودش را با صدایی شبیه به تیک تاک ساعت نمایان می‌کند وجود مشکل در سوپاپ‌های ماشین است؛ اگر مقدار روغن موتور کمتر از حد مجاز باشد، فیلتر روغن خراب شده باشد و یا فیلتر سفت شده باشد می‌توانند باعث ایجاد این صدا شوند. برای پی بردن به منشا اصلی این صدا، خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید.

8

.صداهای بلندی از موتور ماشین تولید می‌شود

اگر موتور شروع به تولید صداهای بلندی کرد، احتمالا هماهنگی بین پیستون و سیلندر از بین رفته‌است. این اتفاق معمولا به دلیل داغ کردن بیش از حد موتور می‌افتد.

علت لرزش خودرو چیست؟

چرا خودرو مثل خودروهای قدیمی دچار لرزش شده‌است؟

لرزش خودرو معمولا در خودروهای قدیمی و دیزلی عادی است اما در خودروهای جدید این لرزش به حداقل رسیده‌است. اگر خودروی شما لرزش غیر عادی را تجربه کند یعنی مشکل جدی در موتور شما به‌وجود آمده‌است. منشا این مشکل می‌تواند ناشی از فرسودگی شمع‌ها، کثیف شدن فیلتر بنزین و یا مسدود شدن لوله‌های بنزین باشد.

رنگ دود اگزوز نمایشگر سلامت موتور است

اگزوز نمایشگر سلامت فنی خودرو است

دود اگزوز خودرو می‌تواند نمایشگر وضعیت موتور ماشین شما باشد. اگر دود خروجی از اگزوز شما آبی باشد، نشان دهندهٔ روغن سوزی است؛ این اتفاق به‌دلیل فرسوده شدن گاید سوپاپ، شکسته‌شدن پیستون و یا بیش از حد بودن سطح روغن رخ می‌دهد.

اگر در زمستان دود خروجی از اگزوز شما سفید رنگ بود، به‌دلیل سردی هوا کاملا طبیعی است. اگر پس از گرم شدن خودرو همچنان دود خروجی به رنگ سفید و در حجم بالا بود، احتمالا مایع خنک کننده و یا روغن هیدرولیک به داخل موتور نشت کرده‌است و به موتور آسیب رسانده‌است.

اگر دود خروجی از اگزوز سیاه رنگ بود، به معنی احتراق ناقص در موتور ماشین است، سوخت و هوا با مقدار مناسب با یکدیگر مخلوط نشده‌اند. نشتی در انژکتور، خراب بودن سنسور اکسیژن، کثیف شدن فیلتر هوا و یا مسدود شدن مسیر هوای ورودی علت این اتفاق می‌توانند باشند و باید هرچه سریع‌تر این مشکل را رفع کنید تا آسیب‌های جدی‌تر و پرهزینه‌تری به موتور وارد نشده‌است. هر چقدر خودروی شما گران قیمت‌تر باشد، طبیعتا هزینهٔ تعمیر و نگهداری آن هم بیشتر می‌شود و بالعکس خودروهای ارزان قیمت هزینهٔ تعمیر و نگهداری کمی دارند، بهترین ماشین بعد از پراید از نظر کم بودن هزینهٔ تعمیر و نگهداری می‌تواند متعلق به خودروی تیبا باشد.

چرا ماشین در سربالایی کم جان است؟

خودروی شما در مسیرهای سربالایی کم می‌آورد؟ سریعا به کمک فیلتر بنزین بشتابید. بیش از حد کثیف شدن فیلتر بنزین مانع از عبور بنزین و رسیدن آن به موتور می‌شود؛ پس باید پمپ بنزین با شدت بیشتری کار کند. وقتی ماشین در سربالایی قرار می‌گیرد، نیاز به سوخت بیشتری دارد و فیلتر کثیف مانع از رسیدن مقدار مناسب بنزین می‌شود. البته برخی از خودروها کلا از شتاب کمی برخوردارند و این اتفاق به‌دلیل ضعیف بودن قدرت موتور است، قبل از خرید خودرو یک لیست از چه ماشین هایی نخریم برای خودتان تهیه کنید تا بعدا به مشکلاتی از این دست بر نخورید.

از کجا بفهمیم موتور ماشین خراب شده

اگر به خودروی خودتان توجه نکنید، باید هزینهٔ زیادی بابت این بی‌توجهی پراخت کنید. معمولا مشکلات خودرو با علائم خاصی خودشان را نشان می‌دهند و کافیست شما با مشاهدهٔ علائم و نشانه‌های غیرعادی به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید و مشکل را با هزینهٔ کم رفع کنید و اجازه ندهید این اختلال به سایر بخش‌های خودرو هم آسیب برساند.

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم به علائمی که نشان می‌دهند موتور ماشین شما نیاز به تعمیر دارند را بررسی کنیم. شما چه علائم دیگری را به‌عنوان نشانهٔ خرابی موتور ماشین می‌شناسید؟ به‌نظر شما کدام ماشین‌ها موتور ضعیفی دارند و هزینهٔ تعمیر و نگهداری بالایی دارند؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/16
خودروبانک چرا مقاله بنده رو منتشر نکردی؟ دوست ندارید نوشته های تخصصی تری از آخرین فناوری های روز صنعت خودرو روی سایتتون باشه؟