موضوعات داغ

ام جی، رقیب بعدی داچیا در اروپا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

برند خودروسازی داچیا نمونه خوبی در زمینه صرفه به مقیاس، بازاریابی خوب و سودآوری است. این شرکت پس از تصاحب در سال ۱۹۹۹ توسط گروه رنو دوباره راه‌اندازی شد و از آن زمان سود زیادی را نصیب این برند فرانسوی کرده است.

محصولات این شرکت برای رانندگانی که به دنبال یک خودروی شخصی باکیفیت و مقرون به صرفه هستند، انتخاب مناسبی است.

موفقیت فروش این برند، حداقل در اروپا، به نبود رقبای مستقیم نسبت داده می‌شود، جایی که سهم داچیا در سال گذشته ۹۰ درصد از حجم جهانی بود. با وجود دلایل واضح برای محبوبیت محصولات این شرکت، داچیا هنوز هم تنها برند تولیدکننده خودروهای ارزان در قاره اروپا است. نه فولکس واگن و نه گروه پژو سیتروئن سابق، یک برند مستقل برای رقابت با این برند رومانیایی توسعه نداده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد رقیب این شرکت از راه دوری ظهور خواهد کرد.

تولد آسیایی دوباره یک برند انگلیسی

ام جی به آرامی در حال تبدیل شدن به برند مهمی در بازار خودروهای برقی اروپا است. شرکت چینی سایک، مالک فعلی آن، با تکیه بر اصالت بریتانیایی این برند، در حال گسترش حضورش در سراسر جهان است. این شرکت محصولات رقابتی متعددی ارائه می‌دهد که شامل سدان، شاسی بلند و حتی هاچ بک و استیشن می‌شود. هدف آن‌ها ارائه خودروهای برقی مقرون به صرفه، جذاب و مدرن است.

و این فرمول جواب داده است. ثبت‌نام برای محصولات این شرکت در هشت ماه اول امسال در اروپا دو برابر شده و در مجموع به ۵۸۳۰۰ دستگاه رسیده است. این حجمی بالاتر از ثبت‌نام محصولات هوندا یا میتسوبیشی و برابر با ۷۰ درصد ثبت‌نام برای محصولات سوزوکی است. ام جی موفق شده است با بیشترین درصد افزایش فروش وارد فهرست ۲۵ برند برتر اروپا شود.

آمار فروش ام جی

البته ام جی هنوز در تمام کشورهای اروپایی در دسترس نیست (تا ماه اوت هنوز در سوئیس، لهستان، جمهوری چک، پرتغال، اسلواکی، رومانی، مجارستان، استونی، لیتوانی و لتونی عرضه نشده است). این بازارها در مجموع ۱۳ درصد از کل حجم بازار اروپا را تشکیل می‌دهند.

کلید موفقیت؟ عرضه خودروی برقی با قیمت مناسب

در حالی که سهم ام جی در کل بازار اروپا هنوز بسیار پایین است (۰.۸۲ درصد تا اوت)، این شرکت جایگاه بهتری در بازار خودروهای تمام برقی دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط JATO، این شرکت بین ماه‌های ژانویه تا اوت ۲.۶ درصد از بازار خودروهای تمام برقی را به خود اختصاص داده است.

ام جی همان فرمولی که منجر به موفقیت داچیا در سال‌های اخیر شده بود را در بازار خودروهای برقی به کار گرفته است. میانگین قیمت محصولات برقی این شرکت از اکثر برندهای مطرح در اروپا کمتر است. به عنوان مثال، قیمت شاسی بلند برقی MG ZS EV از رقبای آن یعنی محصولات اوپل، پژو و هیوندای کمتر است.

امار فروش ام جی

استیشن برقی MG5 مقرون به صرفه‌ترین گزینه در سگمنت C بازار است. این قضیه برای مدل پرچمدار MG Marvel R نیز صدق می‌کند. میانگین قیمت خرده‌فروشی این مدل در اروپا ۴۷۲۲۱ یورو است، در حالی که قیمت رقبای مستقیم آن بین ۴۹۸۳۱ تا ۶۵۴۸۴ یورو قرار دارد.

در نتیجه ام جی همانند داچیا که در بازار خودروهای احتراق داخلی به موفقیت رسید، در حال اوج‌گیری در بازار خودروهای برقی در اروپا است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد