موضوعات داغ

چگونه کلاچ پراید را تنظیم کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر مالک خودروی دندهای هستید، تعویض دنده سهم به سزایی در فرایند رانندگی شما دارد و به همین دلیل اهمیت سیستم کلاچ و جعبه‌دنده بسیار زیاد است. رانندگان حرفهای و باتجربه معمولاً به‌درستی و در دور موتور مناسب دنده را تعویض میکنند و مشکل زیادی با سیستم دندهای نخواهند داشت. بااین‌حال تنظیم بودن کلاچ خودرو و انجام درست مراحل رگلاژ آن، بسیار مهم بوده و رانندگی با یک سیستم کلاچ سالم، بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

از نظر ما بهتر است که برای رگلاژ یا تنظیم کلاچ پراید یا خودروی خود، حتماً به یک مکانیک حرفهای و کاربلد مراجعه کنید؛ اما اگر برای شما میسر نبود، میتوانید رگلاژ یا تنظیم کلاچ را باتوجه‌به آنچه که در این مقاله از مجله خودرو بانک خواهد آمد، انجام دهید. اگر برای شما نیز این سؤال مطرح است که چگونه کلاچ پراید را تنظیم کنیم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای تنظیم کلاچ خودرو

در فرایند تنظیم یا رگلاژ کلاچ خودرو، مهمترین چیز سیم و مهرههای آن است و اگر بتوانید تبحر کافی در این زمینه را به دست بیاورید، مراحل انجام آن چندان طولانی نخواهد بود. خودروهایی که از طریق ثبت‌نام ایران‌خودرو تهیه می‌شوند دارای راهنمای تنظیم کلاچ هستند.

مراحل انجام تنظیم کلاچ به شرح زیر است:

۱. بهتر است قبل از شروع هر کاری سیم کلاچ را در محل اتصالش پیدا کنید. سیم کلاچ از طریق یک پیچ به پدال بالای جعبه‌دنده وصل شده و باید بتوانید آن را در این مکان پیدا کنید. بااین‌حال اگر دچار مشکل شدید و نتوانستید محل سیم کلاچ را پیدا کنید، بهتر است سراغ دفترچه راهنمای خودرو بروید و در آن جا مراحل کار را بیاموزید.

۲. سپس سراغ مهره کلاچ بروید و آن را در جهت چرخش عقربههای ساعت بچرخانید تا بتوانید محل قرارگرفتن پدال کلاچ را تنظیم کنید. با چرخاندن این پیچ محل قرارگیری کلاچ را تنظیم کنید و در نقطهای که فکر میکنید کاملاً راحت هستید، آن را محکم کنید. در واقع این مهمترین کاری است که برای رگلاژ کلاچ انجام دهید و بهتر است نهایت دقت را در مورد آن به خرج دهید.

اهمیت تنظیم صحیح کلاچ

۳. لازم است خاطرنشان کنیم که چرخش مهره به در جهت حرکت عقربههای ساعت، پدال کلاچ را از حالت وسط بالاتر میبرد. از طرف مقابل، چرخاندن کلاچ در خلاف جهت حرکت عقربههای ساعت، پدال کلاچ را پایینتر از حد وسط قرار میدهد و باعث مشکلات فنی خودرو می‌شود. باید اشاره کنیم که قراردادن کلاچ در بالاتر از حد وسط اصلاً توصیه نمیشود، چرا که این کار در بلندمدت میتواند آسیبهای جدی به دیسک و صفحه وارد کند و دوام آن را به‌شدت کاهش دهد.

۴. به‌هرحال باید مهره کلاچ را در نقطهای قرار دهید که نه زیاد بالاتر و نه زیاد پایینتر از حد وسط باشد. در واقع باید کلاچ نه زیاد شل و نه زیاد سفت باشد و در حالت استاندارد قرار بگیرد. به طور معمول پیداکردن یک نقطه استاندارد برای تنظیم کلاچ خودرو، کار سختی است و درصورتی‌که تبحر کفی ندارید باید از یک مکانیک حرفهای کمک بگیرید. در بسیاری از مواقع وقتی افراد ناوارد قصد تنظیم کلاچ را دارند، مجبور میشوند بارهاوبارها محل آن را تنظیم کنند و به‌این‌ترتیب وقت و انرژی زیادی از آنها گرفته می‌‌شود.

نحوه تنظیم کلاچ خودروی پراید

حال به سراغ تنظیم کلاچ پراید می‌رویم؛ برای این کار توصیه میکنیم که نگاهی به بروشور خودرو بیندازید و آن را مطالعه کنید یا این که از یک مکانیک حرفهای مشورت بگیرید. تنظیم کلاچ پراید نیز مانند روشی است که در مبحث قبل برای اکثر خودروهای دندهای شرح دادیم.

بیشتر خودروهای دستی، روی پوسته جعبه‌دنده شش عدد کلاچ داشته و سیم کلاچ به آنها وصل شده است. مانند قسمت قبل، در این نقطه باید مهره کلاچ را پیدا کرده و ارتفاع آن را تنظیم کنید. برای این کار باید داخل موتور خودرو را مشاهده کرده، سیم کلاچ را پیدا کنید و با کمک مهرههای ذکر شده، ارتفاع پدال کلاچ را با تنظیم طول کابل کلاچ تعیین کنید.

هرچقدر مهره کلاچ یا پیچ تنظیم کلاچ پراید سفتتر باشد، پدال کلاچ بالاتر است و از طرف دیگر هرچقدر پیچ کلاچ شل‌‌تر باشد، پدال کلاچ پایینتر خواهد بود. بالا بودن پدال کلاچ تعویض دنده را دیرتر به انجام میرساند و هرچقدر که کلاچ پایینتر باشد، دنده زودتر درگیر میشود. بهتر است که کلاچ را به‌درستی تنظیم کنید که ارتفاع آن نه زیاد بالاتر و نه زیاد پایینتر از حد وسط باشد. به‌خاطر داشته باشید که تنظیم کلاچ را در چک‌لیست خودرو قبل از سفر درج کنید.

نحوه تنظیم کلاچ برقی خودروی پراید

تنظیم یا رگلاژ کلاچ برقی با تنظیم کلاچهای مکانیکی تفاوت زیادی دارد و انجام آن کار به‌مراتب سختتری است که توانایی و تبحر بیشتری میطلبد. بااین‌حال اگر اصرار به انجام آن در منزل دارید بهتر است به آنچه که در ادامه متن میآید توجه کنید. در ابتدا به‌خاطر داشته باشید که کلاچ خودرو یکی از لوازم مصرفی خودروی است و در لیست لوازم مصرفی خودروجای دارد. برای شروع کار خودرو را روی یک سطح صاف و بدون شیب قرار دهید و آن را در دنده خلاص بگذارید. سپس به خودرو دنده یک بدهید و پا را از روی پدال ترمز بردارید. در ادامه با کمک دکمههای بالا (Up) و پایین (Down)، سر دنده خودرو را به‌درستی تنظیم کنید. برای مثال اگر خودرو سریع حرکت میکند، کلید پایین را بگیرید تا سر دنده به حالت مناسبش برسد و حرکت خودرو آهسته تر شود.

تنظیم کلاچ پراید

البته برای نرمتر شدن کلاچ میتوان از دکمه بالا نیز استفاده کرد، اما این در حالی انجام میشود که در فاصله بین دو دنده، گاز هرز یا اضافی احساس کنیم. اگر احساس کردید در فاصله دو دنده خودرو کله میزند، مجدد از دکمه پایین استفاده کنید تا دنده نرم شود. تنظیم مهره و طول کابل کلاچ نیز مانند حالت دستی است و تفاوت چندانی با قسمت قبل ندارد.

بررسی یک نکته مهم

ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که تعویض روغن واسکازین، در کنار رگلاژ و تنظیم کلاچ از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نسبت به آن سهل‌انگار باشید. همچنین گاهی اوقات ممکن است علاوه بر رگلاژ کلاچ و تعویض روغن واسکازین، بازهم مشکل تعویض دنده داشته باشید. در این صورت احتمال زیاد دیسک و صفحه شما تمام شده است و باید آن را تعویض کنید.

کلاچ پراید و آنچه برای تنظیمش لازم است

حفظ سلامت گیربکس در خودروهای دندهای از اهمیت بالایی برخوردار است تا حدی کم‌توجهی به آن می‌‌تواند خسارت زیادی به بار آورد. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک تلاش کردیم راهنمای مناسب و کاملی برای تنظیم کلاچ پراید در اختیار شما بگذاریم، بااین‌حال توصیه میکنیم درصورتی‌که تبحر کافی ندارید، برای این کار حتماً به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/5
سلام یه سوال داشتم من تا حالا سه بار گیر بکس پراید رو باز کردم
ولی هنوز دنده ۲ مشکل داره تمام قطعات داخل گیربکس هم تعویض کردم میشه یه راهنمایی کنید
الان وقتی میزاری دنده ۲ پا رو از کلاچ بر میداری انگار ماشین خلاصه ولی دو باره کلاچ بگیری و یه کم دنده رو فشار بدی درست میشه ممکنه از فنر و ساچمه دنده ۱و ۲ باشه محبت کنید رانمایی کنید ممنون میشم
1402/8/25
ایالیگلاژکلاج ربطی به ضعیف بودن دیسک وصفحه داردیعنی سفت باشدبهترراه میرودبابلعکس