موضوعات داغ

لیست لوازم مصرفی خودرو که باید تعویض شود

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تعویض به‌موقع لوازم مصرفی ماشین و نگهداری صحیح آن‌ها، تأثیر قابل‌توجهی در کیفیت استفاده از آن می‌گذارد. اما لیست لوازم مصرفی خودرو که باید تعویض شود چیست؟ زمان تعویض این قطعات به چه عواملی بستگی دارد؟

طول عمر قطعات و وسایل مصرفی ماشین بسته به میزان استفاده و نحوه نگهداری آن‌ها متفاوت است. بعد از ثبت نام سایپا یا ایران‌خودرو و خرید خودرو، مسئله اصلی نگهداری صحیح و اصولی آن است. در این محتوای خودرو بانک یک لیست کامل از لوازم مصرفی ماشین را در معرفی می‌کنیم. رسیدگی دقیق به ماشین و نگهداری درست آن، باعث افزایش طول عمر و کارایی این وسیله نقلیه می‌شود. برای آشنایی با این قطعات و زمان حدودی تعویض آن‌ها همراه ما باشید.

1.روغن‌های چهارگانه در ابتدای لیست لوازم مصرفی سفر

تعویض به‌موقع هریک از اجزا ماشین، باعث کاهش استهلاک و افزایش طول عمر این وسیله نقلیه می‌شود. اولین وسیله مصرفی اتومبیل چهار روغن‌موتور، ترمز، هیدرولیک و دنده است. تعویض روغن‌ها بعد از کنترل چک لیست خودرو قبل از سفر را دست‌کم نگیرید.

تعویض مرتب روغن موتور، ترمز، دنده و هیدرولیک

تعویض روغن‌موتور برای جلوگیری از آسیب به قطعات داخل موتور

روغن‌موتور با کنترل اصطکاک قطعات داخل موتور و روانکاوی آن‌ها، یک وسیله مصرفی مهم است. یکی از نشانه‌های اصلی کاهش روغن‌موتور، شنیدن صداهای ناهنجار از کاپوت ماشین است. بی‌توجهی به این صدا، قطعات داخلی موتور را دچار مشکل می‌کند. روغن‌موتور خراب ویژگی‌های زیر را دارد:

•غلظت پایین

•رنگ سیاه

•کاهش سطح مایع

•بوی نامطبوع

تعویض روغن‌موتور در هر 5 تا 10 هزار کیلومتر لازم است. همچنین در صورت مشاهده این ویژگی‌ها، باید سریعاً روغن‌موتور ماشین را تعویض کنید

روغن ترمز، یک وسیله مصرفی مهم در کنترل گاز و ترمز اتومبیل

روغن ترمز یک وسیله مصرفی برای حرکت قطعات مختلف ماشین است. این روغن در دما و فشار بالا امکان توقف ماشین در هر شرایطی را فراهم می‌کند. حضور این مایع در کنترل سرعت خودرو و حرکت استاندارد آن مؤثر است. در صورت خالی بودن مخزن روغن ترمز کنترل خودرو توسط راننده غیرممکن شده و خطرات بزرگی به بار می‌آید. به‌صورت میانگین سالی یکبار تعویض روغن ترمز ضروری است.

فرمان روان با پرکردن مخزن روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک مایعی برای نرمی حرکت فرمان اتومبیل است. در صورت خالی‌شدن مخزن آن، فرمان سفت می‌شود. کنترل سالانه این روغن برای بهبود فرمان‌پذیری ماشین و آسایش راننده مهم است.

کارایی بهتر قسمت‌های مختلف خودرو با تعویض روغن دنده

روغن واسکازین یک مایع چندکاربره و مهم برای ماشین به‌حساب می‌آید. این روغن باتوجه‌به کیفیت و گرانروی مدل‌های متنوعی دارد. مواد افزونی این روغن باعث می‌شود که:

•حرکت روان دنده‌ها

•روانکاری گیربکس

•کنترل دمای گیربکس

•افزایش عمر قطعات خودرو

•کاهش صداهای اضافی ماشین

کاهش غلظت روغن دنده و تغییر رنگ آن از قرمز به قهوه‌ای، نشانه زمان تغییر این مایع است. گاهی اوقات با اتمام روغن دنده گیربکس ماشین نیز متوقف می‌شود. تعویض روغن واسکازین در بازه 80 تا 10 هزار کیلومتر لازم است.

2.کنترل هفتگی ضدیخ و آب رادیاتور را فراموش نکنید

ترکیب آب و مایع رنگی ضدیخ دمای موتور را تنظیم می‌کند. پمپ این مایع دمای موتور را کنترل می‌کند. وظایف ضد یخ در ماشین به شرح ذیل است:

ضدیخ در لیست لوازم مصرفی ماشین

•جلوگیری از خوردگی ماشین و قطعات آن

•پیشگیری از ایجاد رسوب در موتور

•تنظیم دمای موتور و جلوگیری از یخ‌زدگی و جوش آوردن

آب و ضدیخ یک مکمل عالی برای بهبود عملکرد ماشین و موتور آن است. کنترل هفتگی آب رادیاتور و ضدیخ هر دو سال یکبار یکی از وظایف اصلی صاحبان اتومبیل است.

3.آیا چهار فیلتر مصرفی ماشین را می‌شناسید؟

به‌طورکلی وظیفه فیلتر جلوگیری از ورود ذرات به قسمت‌های مختلف ماشین است. فیلتر نیز همچون روغن دارای چهارگانه‌ای طلائی است که تعویض مرتب آن‌ها، نقش مهمی در بهبود عملکرد خودرو و سلامت آن ایفا می‌کند.

تعویض دوره‌ای چهار فیلتر ماشین

جذب ذرات معلق روغن‌موتور توسط فیلتر روغن، یک وسیله مصرفی مفید

وجود ذرات معلق در روغن‌موتور عملکرد آن را مختل می‌کند. فیلتر روغن با جذب این ذرات از موتور به‌عنوان قلب تپنده خودرو محافظت می‌کند. ظرفیت این فیلتر به‌مرورزمان و جذب ذرات در هوا تکمیل می‌شود. تعویض فیلتر روغن در هر 10 الی 20 هزار کیلومتر برای بهبود عملکرد و طول عمر موتور لازم است.

پایان مصرف فیلتر هوا با جذب ذرات و مواد خارجی

فیلتر هوا به‌عنوان یک وسیله مصرفی با بهبود احتراق شمع‌ها از ورود ذرات به موتور جلوگیری می‌کند. باتوجه‌به وضعیت آلودگی اطراف و میزان استفاده تعویض فیلتر هوا دو ماه یکبار ضروری است. ماشین همچون انسان برای حفظ سلامتی خود به کنترل دائمی و تقویت نیاز دارد. در کنار تعویض لوازم مصرفی ماشین، روش‌های متفاوت دیگری برای سلامت ماشین وجود دارد. ما در مقاله چگونه ماشین سالمی داشته باشیم، روش‌های افزایش سلامت خودرو را پله به پله بررسی کرده‌ایم. اگر نگران سلامتی خودروی خود هستید برای چند دقیقه محتوا ما را مطالعه بفرمایید.

بهبود عملکرد کولر با تعویض سالانه یک وسیله مصرفی، فیلتر کابین

فیلتر اتاق یکی از لوازم مصرفی خودرو برای جذب ذرات در سیستم تهویه است. بی‌توجهی در تعویض سالانه فیلتر کابین، توان کولر و کارایی سیستم تهویه اتومبیل کم می‌شود.

تعویض فیلتر بنزین در بازه 10 الی 20 هزار کیلومتر، موضوع مهمی که نمی‌دانستید!

تعویض مرتب فیلتر روغن در افزایش عمر خودرو و کاهش استهلاک آن نقش مهمی دارد. این وسیله به دنبال پاک‌سازی بنزین و ذرات معلق در آن است. بهتر است صافی بنزین در فاصله 10 تا 20 هزار کیلومتر تعویض شود. با اتمام ظرفیت فیلتر بنزین سوخت‌رسانی به موتور متوقف شده و ماشین روشن نمی‌شود.

4.محافظت از دیسک چرخ و ترمز با تعویض به‌موقع لنت ترمز

لنت ترمز یکی از وسایل مصرفی ماشین است که وظیفه تبدیل انرژی جنبشی خودرو به انرژی گرمایی را به‌عهده دارد. این قطعه به‌صورت دیسکی و کاسه‌ای در ماشین‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌مرورزمان و در هر 20 الی 30 هزار کیلومتر ضخامت لنت ترمز کم‌تر می‌شود. همچنین صداهای نامتعارفی بعد از پایان زمان مصرف از این وسیله شنیده می‌شود.

لنت ترمز، یک وسیله مصرفی مهم

5. زمان تعویض وسیله مصرفی دیسک و صفحه کلاج در ماشین کدام است؟

حرکت ماشین و تعویض دنده یکی از وظایف اصلی دیسک و صفحه کلاج است. این قطعه مصرفی در هر 60 هزار کیلومتر باید تعویض شود. بعد از اتمام صفحه کلاچ در پدال کلاچ لرزشی احساس می‌شود. همچنین با اتمام صفحه کلاچ شتاب ماشین کاهش پیدا می‌کند. برای ایمنی بیشتر در ماشین حتماً صفحه کلاچ را در زمان مقرر تعویض کنید.

اهمیت بالا تعویض دیسک و صفحه کلاج

6.پیشگیری از تصادفات جاده‌ای با تعویض لاستیک فرسوده ماشین

لاستیک بدنه خودرو را به زمین متصل می‌کند. سلامت این وسیله در بهبود عملکرد خودرو و جان سرنشینان نقش پررنگی دارد. لاستیک ماشین بعد از استفاده زیاد دچار ترک، پارگی و بافت آن فرسوده می‌شود. به طور متوسط بعد از طی 100 هزار کیلومتر، لاستیک خودرو نیاز به تعویض دارد. رسیدگی به این نکات جزئی نقش بزرگی در ایمن سازی خودرو دارد.

تعویض لاستیک فرسوده، یک وسیله مصرفی مهم در خودرو

7.حرکت ماشین با تعویض به‌موقع شمع، هفتیمین وسیله مصرفی

جرقه زدن شمع بعد از پاشش و فشردگی سوخت، حرکت ماشین را ممکن می‌کند. تعویض شمع ماشین در فاصله 50 تا 100 هزار کیلومتر از آلودگی و آسیب به قطعات ماشین جلوگیری می‌کند.

تعویض وسیله مصرفی شمع در هر 100 هزار کیلومتر حرکت

8.تسمه تایم آخرین وسیله در لیست لوازم مصرفی خودرو

تسمه تایم یکی از لوازم ماشین است که زمان باز شدن سوپاپ را مشخص می‌کند. تعویض این قطعه ضروری ماشین در بازه 60 الی 80 هزار کیلومتری مهم است. بعد از پارگی سوپاپ در برخی از اتومبیل‌ها، پیشرانه آن خاموش می‌شود. در گروهی دیگر از اتومبیل‌ها با آسیب به تسمه تایم، سوپاپ آن کج می‌شود.

تعویض به موقع تسمه تایم، آخرین ابزار مصرفی

تعویض لوازم مصرفی ماشین را پشت‌گوش نیندازید

تعویض مرتب به‌موقع لوازم مصرفی ماشین در کاهش استهلاک، بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی و کارایی خودرو مؤثر است. تعویض به‌موقع این قطعات موضوع مهمی است که نباید فراموش کرد. در این مقاله خودرو بانک 8 تا از لوازم مصرفی ماشین را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار داده‌ایم. بقیه لوازم مصرفی ماشین کدام است؟ برای تکمیل لیست لوازم مصرفی خودرو ما را کمک کنید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/9
مقاله بسیار خوبی بود،تو این لوازم ها قطعات مصرفی خودرو بنظرم تسمه تایم خیلی گرون شده،همین الان خواستم یه تسمه بخرم از سایت های فروشگاهی دیجی کالا،تسمه سانلی و ترب قیمت ها وحشتناکه
1401/11/25
بسیار از مطلب شما بهره بردم ، من در مورد خودرو و لوازم یدکی خودرو در سایت یدک فیت مطالعه کردم اما راضی نبودم سایت شما واقعا کامل تر بود و منو به جوابی که می خواستم رسوند.