موضوعات داغ

مشخصات فنی پیشرانه های جدید سایپا منتشر شد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

یکی از معضلات سایپا برای توسعه خودروهای جدید، تنوع اندک پیشرانه‌های این شرکت است. در حالی که ایران خودرو سه پیشرانه TU5، EF7 و XU7 را برای محصولاتش استفاده می‌کند، تنها موتور M13 (موتور پراید) و موتور M15 (نسخه ارتقا یافته موتور پراید) در دسترس سایپا قرار دارند. از این رو دومین خودروساز بزرگ ایرانی برای تامین نیروی محصول جدیدش یعنی شاهین، از نسخه توربوشارژر موتور M15 استفاده کرد.

افزایش توقعات مشتریان از سایپا و خودروهای جدید آن، این شرکت را تحت فشار گذاشته است تا پیشرانه‌های جدیدی را برای استفاده در خودروهایش معرفی کند. این شرکت نیز اخیرا از دو موتور جدید خود یعنی پیشرانه M16 و پیشرانه M15 GSI رونمایی کرد. نخستین موتور کاملا جدید است، در حالی که پیشرانه دوم یک نسخه ارتقا یافته محسوب می‌شود.

موتور M16

پیشرانه M16 در حقیقت همان موتور EC5 گروه پژو سیتروئن است که در سیتروئن C4 و پژو 301 مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن جایی که هیچکدام از شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نتوانستند سدان‌های پسابرجامی را به تولید برسانند، از این موتور در دیگر محصولات خود استفاده کردند. البته ایران خودرو اکنون تارا که جایگزین پژو 301 محسوب می‌شود را با همین پیشرانه به بازار فرستاده است.

موتور EC5 در ایران خودرو با نام TU5+ شناخته می‌شود و سایپا قصد دارد تا آن را M16 بنامد. بدیهی است که سایپا از پیشرانه M16 برای استفاده در محصول جدیدش یعنی شاهین استفاده خواهد کرد. یکی از مشکلات بازاریابی شاهین در حال حاضر بهره‌مندی از موتور M15 توربوشارژر است که رضایت مخاطبان را برآورده نمی‌کند. با این حال زمانی طولانی تا استفاده از موتور M16 در شاهین دنده‌ای و اتوماتیک باقی مانده است.

پس از این محصولات منتخب سایپا با پیشرانه ME16 سایپا با ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و حجم موتور ۱۵۹۸ سی‌سی عرضه خواهند شد که توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را داراست. به احتمال زیاد آمار و ارقام با توجه به تغییراتی که متناسب با خودروهای سایپا شکل می‌گیرد، متفاوت خواهد بود.

تا پایان سال ۱۴۰۲ از خبری از حضور این پیشرانه نست و به احتمال فراوات سال ۱۴۰۳ نسخه‌های شاهین CVT و دنده‌ای به این پیشرانه ME16 مجهز خواهند شد.

تا آن زمان خودرو شاهین CVT از پیشرانه‌ M15TC بهره خواهد برد که توان تولید ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و گشتاور آن هم ۱۷۸ نیوتون‌متر است. گیربکس ۶ سرعته شرکت پانچ بلژیک وظیفه انتقال نیرو در شاهین CVT را برعهده دارد.

موتور M15GSI

پیشرانه دوم M15GSI نامیده می‌شود که نسخه ارتقا یافته M15 است. این پیشرانه با اضافه شدن هدرز، تغییر در سیستم جرقه زنی، تغییر در سیستم تزریق سوخت، زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) بهینه سازی شده است.

این تغییرات در پیشرانه جدید موجب تولید بیشترین گشتاور در دورهای پایین شده است باعث کاهش مصرف سوخت خواهد می‌شود.

پیشرانه M15GSI توانایی تولید ۸۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را داراست که تغییرات نسبت به نسخه اصلی M15 بسیار ناچیز و نامحسوس است.

این پیشرانه بعد از توقف تولید M15 و همزمان با تولید دو مدل سهند و اطلس (سال ۱۴۰۲) روی خط تولید خواهد رفت.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/30
گفته بودند از چند ماه دیگه موتور m16 روی شاهین نصب میشه و به بازار عرضه میشه .....
1401/8/30
بزرگترین دشمن ایران این دو خودرو ساز هست.هم نارضایتی اورده هم خون زیادی ریخته.
1401/9/1
کمینه یک‌بار متن رو بخونید و ویرایش کنید.