موضوعات داغ

تجربه ترکیه از همکاری با خودروسازان بین المللی

عکس مطلب اول
این روزها در حالی واگذاری سهام به شرکت‌های خارجی مورد انتقاد برخی رسانه‌ها و مجامع دانشگاهی قرار گرفته که نیم نگاهی به وضعیت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ترکیه، مبین چگونگی تکامل این صنعت به واسطه سرمایه‌گذاری مستقیم برندهای معتبر است.منتقدان حضور سرمایه‌گذاری خارجی با تکیه بر نسخه تاریخ گذشته تکیه بر تولید ملی نه تنها مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور را عاملی برای توسعه نمی‌دانند؛ بلکه آن را یکی از دلایل عدم توسعه واقعی خودروسازی و وابستگی آن می‌خوانند. این در شرایطی است که با توجه به رشد روزافزون تکنولوژیکی این صنعت، تکیه بر توانمندی‌های داخلی شاید در چنین صنعتی دیگر پاسخگو نباشد.
به این ترتیب در شرایطی تیغ تند انتقادات به حضور خودروسازان خارجی در ایران بدون توجه به تجربه کشورهای دیگر در پیمودن مسیر توسعه تیزتر می‌شود که ترکیه کشور همسایه ایران توانسته از طریق جذب سرمایه‌گذاری مشترک و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (واگذاری 100 درصد مالکیت شرکت‌ها به خودروسازان خارجی) مسیر توسعه در صنعت خودرو را به سرعت طی کند. به طوری که در شرایط حاضر، ترکیه به دهمین تولیدکننده خودروهای تجاری در جهان و دومین در اروپا تبدیل شده است. براین‌اساس، در بخش سواری این کشور شرکت‌های «هوندا»، «تویوتا» و «رنو» به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پرداخته‌اند که دو شرکت اول سهم 100 و رنو 51 درصدی را دارا هستند.
به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت «هیوندایی» نیز به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با سهم 70 درصد یکی از سازندگان اصلی خودرو سواری در ترکیه است. در بخش تجاری این کشور نیز شرکت «مان» به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با سهم 85 درصد و «مرسدس بنز» نیز از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با سهم 100 درصد در بخش خودروهای تجاری این کشور به فعالیت مشغول هستند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/30
میگم کاش اینقدر بد بیرا گفتیم تو نظراتمون کاش تاثیری هم داشت چرا به فکر مردم نیسین چرا تو روز روشن پول مردوم رو میگیرین اشغال بجاش میدین کاش یه بار یه سر صاحبی داشت این وضعیت
1395/3/30
نتیجه تحقیق و تفحصی که سال گذشته از دو خودروساز بزرگ وطنی منتشر شد جواب همه سوالاتی است که همه ما در ذهنمان درباره خودروهای باصطلاح تولید داخل داریم.سود هنگفتی که نصیب بعضی ها در این نوع تولید-باصطلاح-داخلی میشود مگر اجازه چنین حرکتهای منطقی برای تولید خودرو در کشور را خواهد داد.