موضوعات داغ

توقف رسمی فروش عادی خودرو، فروش انحصاری تنها در بورس کالا

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فروش خودرو در بورس کالا در مدت اجرایی شدن نه‌تنها تاثیر مثبت نداشته که هیچ بلکه به شدیدتر شدن رشد قیمت خودروها نیز منجر شده است. اگر نمودار افزایش قیمت خودرو از زمان آغاز عرضه خودرو در بورس نگاهی بیاندازید تاثیر فاجعه‌بار این موضوع در بدتر شدن وضعیت رشد قیمت‌ها کاملا نمایان است. حال در وضعیت شدیدا نابسامان و ملتهب فعلی بازار خودرو، یک تصمیم‌گیری جدید از طریق وزارت صمت انجام شده و از این پس دیگر فروش عادی خودرو برای متقاضیان معمولی به صورت قرعه‌کشی انجام نخواهد شد. بر این اساس سخن‌گوی وزارت صمت خبر از عرضه انحصاری خودرو در بورس کالا خبر دارد.

سخنگوی وزارت صمت در گفت‌وگویی از توقف عرضه عادی خودرو برای متقاضیان خبر داد و افزود: 20 درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودرو فرسوده و 50 درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص می یابد و 30 درصد هم در بورس عرضه می شود.

امید قالیباف در خصوص الزام اکید خودروسازان به رعایت این موضوع گفت: خودروسازان موظف هستند در عرضه خودرو‌های خود، طرح جوانی جمعیت و تخصیص خودرو‌های فرسوده را رعایت کنند و بقیه محصولات را به بورس عرضه کنند یعنی این شرط برای خودروسازان در نظر گرفته شده است و روی آن نیز نظارت می‌شود.

وی در ادامه افزود: طبق قانون بودجه 1401 خودروسازان باید 10 درصد از سهم قرعه کشی خودرو را به خودرو فرسوده اختصاص می‌دادند، اما از آنجایی که طی 6 ماه اول سال خودروسازان این کار را انجام ندادند بنابراین تصمیم بر این شد که تا پایان سال خودروسازان به جای 10 درصد 20 درصد از سهم قرعه کشی را به خودرو‌های فرسوده اختصاص دهند و اکنون نیز موظف هستند حتی در صورت عرضه در بورس این طرح را هم اجرا کنند.

سخنگوی وزارت صمت در خصوص تاکید بر طرح جوانی جمعیت تشریح کرد: در حال حاضر برنامه عرضه خودرو اینگونه است که اگر خودروسازی قرار است هزار دستگاه خودرو عرضه کند‏, باید ابتدا 20 درصد از آن را به دارندگان خودرو فرسوده و 50 درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهد؛ از هزار دستگاه باقی مانده 30 درصد هم در بورس عرضه می‌شود بنابراین عرضه خودرو در بورس اختلالی در عرضه خودرو به دارندگان خودرو فرسوده و مادران دارای 2 فرزند ایجاد نمی‌کند.

با اعلام رسمی این موضوع باید منتظر موج جدید شک قیمتی و التهاب بیشتر در بازار خودرو خودرو باشیم.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/5
ننگ به این خودروسازی وامانده هر روز بدتر
تعطیل میشد، گاری و الاغ سوار می‌شدیم بهتر بود
1401/10/5
درود به شرفت نویسنده ی محترم
1401/10/5
شورش رو در اوردن با این تصمیمات آبکی و نسنجیده..
1401/10/5
اینم از امید قالیبافتون که تو شبکه خبر مو از ماست میکشید حالا شده از ظالمان وزارت صمت لعنتی فاسد.
1401/10/5
خودتون این بازار مکاره و حقه بازی مسیولین رو داغ میکنین . اگه بجای اینکه با حرارت و شور وشوق خبر سود یه مشت اقلیت دلال رو که خبره بورس بازی هستن رو بدین به همدستی دولت و دلال جماعت بپردازین و بگین که چه کلاه گشادی سر مردم و نیازمند واقعی خودرو میره و اینکه سود دلالی قبلی حالا به مقدار بیشتر بین دلال و خودروساز (دولت) تقسیم میشه ترمز بورس هم کشیده میشه
1401/10/5
حالا دیگه کاملا مشخص شد علت گرانی و ظلم به مردم همین وزارت صمت هست .خودروی 207 با قیمت کارخانه 209 میلیون در بورس به قیمت 515 میلیون به فروش می رسه . به جایی که وزارت صمت راهکاری ارائه بده که خودرو با قیمت کارخانه به دست مصرف کننده برسه راهکاری ارائه میده که خودرو با دوبرابر قیمت در بورس فروش برسه حتما از این وضعیت سودی به جیب خودش میره . در دولت قبل از طریق فروش سهام شرکت های کذایی جیب مردم خالی کردن این دولت هم خودروهای از رده خارج رو در بورس به مردم با چند برابر قیمت می فروشه . بورس تبدیل شده به بنگاه کلاه برداری دولت ها