موضوعات داغ

ثبت سفارش واردات ۲۷ هزار دستگاه خودرو، سهم عمده با خودروهای زیر 10 هزار دلار

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

وزیر صمت طی گفت‌وگویی خبر از ثبت سفارش واردات 27 هزار دستگاه خودرو داد که بخش عمده آن‌ها زیر 10 هزار دلار یا کمتر هستند وبه عنوان خودروهای اقتصادی وارد خواهند شد.

فاطمی امین ضمن اشاره به سرعت بخشیدن به فرآیند واردات خودرو در مدت زمان کوتاه پس از ابلاغ مصوبه واردات، گفت: سال 1382 پس از تصویب آزادسازی واردات خودرو عملیاتی شدن واردات 2 سال زمان برد اما این بارطی 2 ماه واردات خودرو آغاز شده است و از این پس شاهد ورود پارت‌های مختلف خودروهای وارداتی به ایران خواهیم بود.

او در خصوص تلاش‌های دولت برای کاهش قیمت نهایی خودروهای وارداتی گفت: در حال حاضر ثبت سفارش 27 هزار دستگاه خودرو انجام شده است که عمده آنها 10 هزار دلار یا کمتر قیمت دارند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

فاطمی امین درباره برنامه‌های صنعت خودروسازی هم گفت: در 9 ماه نخست امسال تقریبا به اندازه 12 ماه سال گذشته، خودرو تولید شده است.

وی به مسائل مزمن چند دهه‌ای صنعت خودرو اشاره کرد و اولویت‌های این صنعت را اینگونه برشمرد: اول باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود. برای همین هدف، خودروسازان کوچک را تقویت می‌کنیم و امسال سهم آنها از تولیدات خودرو تاکنون 2 برابر شده است. از سوی دیگر واگذاری خودروسازان را پیگیری می‌کنیم و طرح سوم هم واردات است که عرضه 200 هزار خودروی خارجی طی 6 ماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در مجموع 900 هزار خودرو در 6 ماه آینده به بازار خودرو عرضه خواهد شد.

فاطمی امین همچنین افزود: با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به تدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.

وی مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: چنین مشکلی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد زیرا آنقدر عرضه و تولید لوازم خانگی بالا رفته که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم خانگی نمی‌رود. اما در مورد خودرو چون عرضه کمتر از تقاضا است، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به همین علت رواج سوداگری بالا رفته است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/7
خیلی ممنون
1401/10/7
سلام
این قدر افزایش تولید و ثبت این همه واردات چرا قیمتها هر روز افزایش دارد ؟
1401/10/8
شکل وشمایل قشنگی داره نسبت ب دیگر ماشین ها.سرعتش خوبه موتور قویی هم داره فقط کاش چرخ های ماشین یذره بیان بیرون ینی برامدگی داشته باشن تا ظاهر قشنگتری پیدا کنه