موضوعات داغ

۴ نکته برای تخمین قیمت خودروی دست دو؛ نقش کارشناسی در قیمت‌گذاری خودروی کارکرده

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بسیاری از فروشندگان خودروهای دست دو بدون در نظر گرفتن عیوب خودرو و معمولا براساس ارزش خودروهای مشابه، قیمتی را برای ماشین خود اعلام می‌کنند. از طرف دیگر، خریدار با مرور مختصر مشخصات خودرو و نگاه به بدنه، در مورد خرید یا عدم خرید ماشین کارکرده تصمیم می‌گیرد. درصورتی که خودروی خریداری شده دچار ایراد فنی یا بدنه باشد، خریدار علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید آن، متحمل خرج‌های بیشتری برای تعمیر می‌شود.

از طرفی با توجه به تفاوت قیمتی قابل‌توجهی که میان خودروی کارکرده آسیب‌دیده و خودروی کارکرده سالم وجود دارد، حضور یک کارشناس خودرو در محل بازدید ماشین موردنظر می‌تواند خیال خریدار را از بابت قیمت اعلام‌شده و سلامت خودرو راحت کند.

برای آشنایی با روند قیمت‌گذاری استاندارد در خودروهای دست‌دوم، مراحل زیر را مطالعه کنید:

مرحله اول: بررسی ۰ تا ۱۰۰ بخش فنی و بدنه خودرو دست دوم

اگرچه تاریخ تولید، کارکرد و رنگ خودرو تا حدی برای خریدار مشخص است، ولی بررسی آسیب‌های واردشده به بخش‌های مختلف خودرو به تخصص کافی احتیاج دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود در هنگام بازدید از ماشین، از سرویس کارشناسی خودرو «کارنامه» کمک بگیرید.

در هنگام بررسی ظاهر ماشین، ضرب خوردگی‌های روی بدنه، رنگ‌ سطحی یا دوررنگ، تعویض بخش‌هایی همچون سقف، درب‌ها، ستون‌ها و ... توسط کارشناسان خودرو کارنامه تشخیص داده می‌شوند.

به جز بدنه خودرو، بخش فنی آن در سلامت خودرو نقش کلیدی دارد. اغلب مشکلات فنی ماشین‌های داخلی به نشتی روغن، خراب تسمه، جلوبندی، ورود سروصدا به داخل کابین، سیستم تعلیق و ... مربوط می‌شود.

مرحله دوم: آشنایی با جدول افت قیمت خودرو

از مهم‌ترین عواملی که در افت قیمت یک خودروی کارکرده موثر است، آسیب بدنه می‌باشد.

در جدول زیر به چند مورد از عوامل تأثیرگذار در افت قیمت خودرو اشاره کرده‎‌ایم. البته این نکته را درنظر بگیرید که به خصوص در خودروهای خارجی، به جز درصدهای ذکرشده در جدول، درصدی بابت افت بازار از ارزش ماشین کسر خواهد شد.کارشناسان کارنامه با علم به قیمت روز خودرو، برای تخمین بازه قیمتی یک خودروی دست‌دوم، همراه شما هستند.

جزییات نحوه محاسبه افت قیمت

مشاهده عوامل دیگر در افت قیمت خودرو و جزییات نحوه محاسبه افت قیمت

وضعیت   حدود درصد تغییر
صافکاری، لیسه‌گیری و رنگ هر درب حدودا بین ۱٪ تا ۳٪
تعویض هر شاسی حدود ۵٪
صافکاری، لیسه‌گیری یا رنگ سقف حدودا بین ۲٪ تا ۸٪
صافکاری،لیسه‌گیری یا رنگ سطحی کاپوت حدود ۲٪

مرحله سوم: بررسی کارکرد خودرو

یک خودروی دست‌دوی مناسب برای خرید باید به طور متوسط در هر سال بین۱۸ الی ۲۵ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد که این کارکرد مازاد بر آسیب‌های وارده به ماشین، باعث افت قیمت خودروی دست دوم می‌شود. البته با توجه به این که کیلومترشمار خودرو در مواردی قابل دستکاری‌ست پیشنهاد می‌شود به عدد روی کیلومترشمار اکتفا نکنید و از یک کارشناس خودرو کمک بگیرید.

بررسی کارکرد خودرو

مرحله چهارم: بررسی دقیق سال تولید خودرو

یک خودروی صفر در اثر گذشت زمان و فاصله گرفتن از سال تولید، دچار افت قیمت می‌شود. به همین علت با بررسی دقیق مدارک خودرو، بررسی کنید که چند سال از تولید آن گذشته است.

به طور مثال خودرویی که یکسال از تولید آن گذشته باشد حدود ۸٪ افت قیمت پیدا می‌کند. درنتیجه دقت کنید که در قیمت اعلام‌شده، سال تولید و افت قیمت مربوط به آن لحاظ شده باشد.

نقش کارشناسی کارنامه برای قیمت‌گذاری خودرو

کارشناسان خودرو کارنامه با بررسی تمامی آیتم‌های خودرو از نظر فنی و بدنه شما را در جریان میزان سلامت خودرو قرار می‌دهند. سپس گزارش خود را برای تیم قیمت‌گذاری ارسال می‌کنند تا بازه قیمت خودرو تعیین شود. به این ترتیب می‌توانید یک خرید امن و راحت را تجربه کنید.

شما می‌توانید با ثبت درخواست کارشناسی خودرو تا تاریخ 17 دی ماه و با استفاده از کد تخفیف KARNAMEH1401 از تخفیف 75 هزار تومانی کارشناسی کارنامه بهره‌مند شوید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد