موضوعات داغ

دنا پلاس توربو جدید با پیشرانه 170 اسب بخاری در راه بازار

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF با نام EFP به زودی طی مراسمی رونمایی و به تولید انبوه می‌رسد و به عنوان قدرتمندترین قوای محرکه ای که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود، قرار است برای اولین بار بر روی دناپلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیش‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.

عادل پیرمحمدی قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو در خصوص پیشرانه جدید EFP اظهار کرد: این موتور روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو هم‌زمان با تارای سال در دهه مبارک فجر امسال آغاز می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوش‌بختانه گروه صنعتی ایران خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.

پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EF7P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی متفاوت است.

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد.

پیرمحمدی با بیان این‌که در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر نصب شود.

وی در ادامه گفت: بهینه سازی های صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF7 توربو قدیمی شده است.

پیرمحمدی در خصوص تفاوت های موتورهای EFP با موتور EF7 قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و ... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم ها محسوب می شود.

پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با بهره گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده خواهند داشت.

به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ریرا نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می شود نصب کند.

گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF7 توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می کند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/25
یک موتور دیگه و فقط 10 اسب بیشتر! حالا برای لحظه ای فکر میکنیم اصلا که این همون EF7 نیست که بهش یک پمپ متغیر روغن P اضافه شده که مجموعا قرار بود بشه EF7P حالاقرار شده بگن EFP ، اشکال نداره هرچی دوست دارند بگن اما!

اما دیگه مثل EF7 توربو نمیشه در مورد قدرت تولیدی هم هرچی خواستن بگن مثلا بگن 150 اسب درحالیکه که داینو داره 132 اسب رو نشون میده

با توجه به عدم صداقت های قبلی باید ثابت کنند فقط مدعی شدن روی کاغذ نمیتونه باعث بشه تا مصرف کننده رو بتونه اغوا کنه
1401/10/26
دوست عزیز عدد اعلامی توان اسب بخار و گشتاور موتور از سوی کارخونه در هرجای دنیا صرفا عدد بدون اتلاف انرژی خود موتور هست که مشخصه وقتی روی آسفالت و یا داینو برده شه عدد پایین تر میاد. (اگر اعلام به طور دقیق کارخونه بخواد اعلام کنه که نمیکنه باید whp مشخص شه نه hp)
اما موتور EF7 توربو ظرفیت افزایش توان بالایی داره جوری که بدون اضافه کردن لوازم تیونینگ به راحتی تا 180 اسب بخار روی داینو جواب میده
ولی مشکلی که ایران خودرو همیشه داشته بحث گیربکس هست که توی گشتاور بالا صفحه رد میکنه
1401/10/25
از در ها اب نفوذ کنه داخل صدای باد و طوفان بیاد سرعت که از 80 تا بیشتر میشه!
یک فکری هم بحال پلاستیک قرمز های که به نام طرح چوب! قاطی پلاستیک خشکا زده بودن توی کابین بکنن

همینطور سیستم تعلیق مخاطره امیزش!
1401/10/25
مگه قراره این ماشین به مردم ایران برسه
1401/10/25
خر خره پالونش عوض میشه دست ور نمیدارن از سمند بزک شده
1401/10/25
هیچ فرقی با ef7 نداره. دقیقا یک پمپ متغیر بهش اضافه شده. نام این موتور ef7پلاس بوده و دقیقا مشخصاتش همین چیزی هست که در متن گفته شد. حال بدلیل اینکه قیمت بالا ببرند میگن efp. بهمین سادگی.
1401/10/26
به نسبت ماشینهای تولیدداخل، کیفیت بهتری داره…اگه:
۱)بجای زیرپایی این ماشین که مثل فرش میمونه ومثلا خواستندبااینکاراتاق ماشین رالوکس!!!کنند،همون زیرپایی معمولی بشه.
۲)باندهای یک ماشین ۷۰۰ میلیونی کلا صدهزارتومان هم نمی ارزه…کاش بجای چهارباندایرانی بدردنخور(مثل تمام خودروسازان دنیا)ازبرندهایی مثل پایونیر،جی بی ال یااینفینیتی استفاده میکردند.
۳)دربهاومخصوصا سقف شیشه ای متحرک کاملا دربرابرنفوذآب بطرزحیرت انگیزی مشکل دارند.
۴)درکمال تعجب لچکی های شیشه عقب(شیشه های مثلثی کوچک) جوری تعبیه شده که عملا راننده ازداخل هیچ دیدی نسبت به سمت چپ وراست عقب خودنداره!!!
۴)زاویه خطوط فوقانی بدنه اتومبیل بخاطرطراحی آیرودینامیکی روز برروی پلتفرم ۳۰ سال قبل هیچ هماهنگی بایکدیگرنداردوبهمین علت ؛ درقسمت قرنیزدربهای جلو(قسمتی که شیشه درون درب فرومیرود)درزمان پارک ماشین بعلت دارابودن همین شیب روی دربهای جلوی اتومبیل که ازقسمت عقب بتدریج ارتفاع آن کم میشودهیچگاه نمیتوان ماشین راصاف پارک کردوراننده دچارخطای دیدمیگردد.
۵)طبق معمول مسئولین متعهدومسلمان ایرانخودروتاتوانستندازآپشنهای اتومبیل(نسبت به اتومبیلهای اولیه)دزدی کرده وبهمین خاطرعلیرغم درج آپشنهایی همچون کلیدلمسی، سی دی رام ، سنسورباران و…دردفترچه راهنمای ماشین…هیچ اثری ازاین آپشنهای کاملامعمولی دراتومبیلهای جدیدپیدانمیکنید.
۶)علی برکت الله
1401/10/26
شما چقدر خوبید ما مردم لیاقت این همه لطف شما رو نداریم!