موضوعات داغ

میزان افت قیمت ماشین رنگ شده

عکس مطلب اول

امروزه که قدرت خرید مردم ما بسیار کاهش یافته و عملاً توان خرید خودروهای نو برای بسیاری از افراد وجود ندارد، بازار خودروهای دست‌دوم و کارکرده رونق پیدا کرده است. بااین‌حال خرید یک خودروی دست‌دوم خوب و تعیین قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز است جوانب مختلف یک خودرو به‌خوبی بررسی شود. یکی از قسمت‌های مهم که در تعیین قیمت خودرو باید بررسی شود رنگ خودرو است. برای مثال هنگام بررسی مشخصات ماشین ساینا برای خرید، علاوه بر نکات فنی به رنگ خوردگی آن نیز توجه کنید.

زدگی و خوردگی رنگ خودرو تأثیر منفی روی قیمت خودرو دارد و وجود آن در قسمت‌های مختلف خودرو می‌تواند نشانه حوادث و تصادفاتی باشد که برای خودرو رخ‌داده است. به همین دلیل نیاز است که یک کارشناس حرفه‌ای برای بررسی این موضوع پیدا کنید تا سرتان کلاه نرود و تصادفاتی که برای اتومبیل پیش‌آمده است از چشم شما پنهان نماند.

همان‌طور که قبلاً نیز ذکر کردیم، رنگ‌شدگی یا رنگ خوردگی قسمت‌های مختلف خودرو می‌تواند قیمت را کاهش دهد. رنگ کردن قسمت‌هایی مثل شاسی، ستون‌‌ها، سقف و کاپوت تأثیر منفی بسیار شدیدی روی قیمت خودرو دارد و حتی اگر این قسمت‌ها به بهترین نحو تعمیر و رنگ شده باشند، باز هم شاهد افت قیمت خواهید بود. مقدار تقریبی افت قیمت خودرو در نتیجه رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف عبارت است از:

۱. رنگ‌شدگی صندوق: ۵/۳ تا ۵/۴ درصد افت قیمت دارد

۲. رنگ‌شدگی گلگیر: ۲ تا ۳ درصد افت قیمت دارد

۳. رنگ‌شدگی درب‌ها: ۳ تا ۴ درصد افت قیمت دارد

۴. رنگ‌شدگی کاپوت: ۳ تا ۴ درصد افت قیمت دارد.

البته لازم به ذکر است که درصدهای بالا تنها مقادیر تقریبی هستند و مطابق با شدت تصادف و میزان کارکرد خودرو می‌توانند کمتر یا بیشتر باشند. مشکلات فنی خودرو هم می‌تواند براین درصدها اضافه کند.

زدگی بدنه ماشین

مراحل بررسی رنگ قسمت‌های مختلف خودرو

هنگام بررسی رنگ قسمت‌های مختلف خودرو، باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. تشخیص رنگ خودرو به‌صورت چشمی

۲. تفاوت رنگ در قسمت‌های مختلف خودرو

۳. پاشیدگی رنگ به قسمت‌های مختلف خودرو

۴. بررسی لبه کاپوت، صندوق و گلگیرها

۵. انعکاس تصویر در بدنه خودرو به‌صورت مواج

۶. مشاهده اثر سنباده کشی

روش‌های بررسی رنگ‌شدگی اتومبیل

رنگ‌شدگی اتومبیل را با کمک چهار روش زیر می‌توان بررسی کرد:

۱. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با کمک دستگاه دیجیتالی تشخیص رنگ

۲. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با کمک آهنربا

۳. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو به‌صورت چشمی

۴. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با دست‌کشیدن روی بدنه خودرو

۵. پاشیدگی رنگ در قسمت‌های مختلف

که هرکدام از این روش‌ها را در ادامه به‌صورت مبسوط تشریح خواهیم کرد. البته چک کردن رنگ شدگی خودرو کاری مانند چک لیست خودرو قبل از سفر نیست، اما اگر یکبار این کار به‌صورت حرفه‌ای و کارشناسی انجام دهید برای همیشه آسوده خاطرید.

۱. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با کمک دستگاه دیجیتالی تشخیص رنگ

یکی از بهترین و مطمئن راه‌‌‌ها برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو استفاده دستگاه دیجیتال تشخیص رنگ‌شدگی است. این دستگاه‌ها معیار خاصی برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو دارند که نیاز است هنگام استفاده از آنها و خرید ماشین از واسطه‌های فروش خودرو، به‌خوبی با آن معیارها و کارکردشان آشنا باشید.

۲. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با کمک آهنربا

برای این کار یک آهنربای ضعیف پیدا کنید و آن را روی قسمت‌های مختلف بدنه خودرو بکشید. هرچه رنگ روی بدنه بیشتر باشد، ربایش آهنربا کمتر می‌‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از آهنرباهایی که مخصوص تشخیص رنگ خودرو هستند استفاده کنید.

۳. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو به‌صورت چشمی

این اتفاق کار مشکلی است و کار هر فردی نیست. برای انجام آن باید از یک کارشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

۴. تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با دست‌کشیدن روی بدنه خودرو

اگر در هنگام دست‌کشیدن روی بدنه خودرو، ناهمواری‌هایی را روی بدنه خودرو احساس کردید، احتمالاً ناشی از رنگ‌شدگی است.

۵. پاشیدگی رنگ در قسمت‌های مختلف

اگر خودرو مجددا رنگ شده باشد، احتمال این که در هنگام رنگ‌شدگی به جاهای مختلفی همچون زیر کاپوت و درب‌ها رنگ پاشیده شده باشد بسیار زیاد است. بدین منظور با بررسی این مورد نیز می‌توانید تشخیص دهید که خودرو رنگ‌شدگی دارد یا خیر.

هرکدام از روش‌های بالا نیاز به تخصص خاصی دارد که برای تشخیص رنگ‌شدگی استفاده می‌شوند. به همین منظور بهتر است از یک کارشناس حرفه‌ای کمک بگیرید. همه این مراحل به ما کمک می‌کنند بدانیم چه ماشین هایی نخریم.

رنگ شدن مجدد ماشین

رنگ شدگی ماشین، چالشی مخفی برای خرید خودرو دست دوم

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی موضوع رنگ‌شدگی خودرو و افت قیمت ناشی از آن پرداختیم. بدین منظور روش‌های مختلف تشخیص رنگ‌شدگی خودرو را شرح دادیم که به شما کمک می‌کند در هنگام خرید خودروی کارکرده، کلاه سرتان نرود و خودرو را با قیمت مناسب خریداری کنید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/26
قیمت خودرو را اعلام لفرمایید
1401/11/27
عالی
1402/4/23
اطلاعات جالب و کاربردی بود ،دمتوپ گرم
1402/10/17
چرا باید رنگ کردن ماشین باعث افت قیمت بشه، ماشین من چند جا خوردگی داره که یکیش رنگ هم آسیب دیده، دو سه جا هم خط و خش انداختن، رفتم پی دی آر میگه مدل پایین ارزش نداره، میرم صافکاری معمولی میگه سه لکه رنگ همون دور رنگ حساب میشه برای به جای لکه گیری کلا همه موج‌هاشو برات بگیرم و رنگش کن که اونم روی هم مبلغ بالایی میشه، دستش هم نزنی قیافه ماشین بهت نمی‌چسبه، میگن همینجوری بفروشی بهتر میخرن تا اینکه رنگش کنی، میگن اگر رنگش کنی افت قیمت پیدا میکنه. وقتی داری کلی هزینه میکنی و خوشگلش میکنی چرا باید قیمت ماشین هم افت کنه؟ واقعا برام سواله