موضوعات داغ

مصاحبه با بنیان‌گذار گروه کارآفرینان مایوان، جبهه جدید در صنعت خودروسازی کشور

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

گروه کارآفرینان مایوان از شرکت‌های شرکت‌های سبلان خودرو مایوان، مایوان موتور، مایوان دیزل و ایستاموتور ارس تشکیل شده است. این مجموعه تاکنون در زمینه خودروهای سنگین فعالیت داشت اما طی هفته آخر بهمن از محصول جدید خود در بخش خودروهای سبک رونمایی کرد. این محصول لئو MX8 نام دارد که یک شاسی بلند آفرودی قدرتمند است. به همین بهانه با سعید خادمی، بنیان‌گذار و سهامدار اصلی گروه کارآفرینان مایوان مصاحبه‌ای را انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا شرکت شما که در حوزه خودروهای تجاری فعالیت داشت، تصمیم گرفت وارد حوزه خودروهای سواری شود؟

شرکت‌های خودروسازی یک موجود پویا هستند و برای ادامه حیات خود ناچار هستند تا سبد محصولات خود را تکمیل کنند. ما نیز با هدف تولید یک خودرو لوکس برای تامین نیاز مناطق آزاد تجاری کشور، وارد حوزه خودروهای سواری شدیم.

خودرو لئو MX8 می‌تواند علاوه بر تامین نیاز مناطق آزاد تجاری کشور، مورد توجه اقشار متوسط به بالای جامعه نیز قرار بگیرد. بنابراین مشتریان می‌توانند این خودرو را هم با پلاک منطقه آزاد و هم با پلاک ملی خریداری کنند. این محصول می‌تواند جایگزین خودروهای وارداتی شود که ارزبری دارند و البته قیمت آن نسبت به سایر خودروهای وارداتی کمتر خواهد بود.

رقبای شما در حوزه واردات خودرو سرسخت هستند، محصول شما چقدر موفق خواهد بود؟

به دلیل اختلاف فاحش عوارض گمرکی خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی بسیار زیاد است، در نتیجه شانس موفقیت خودرو ما بسیار بالا خواهد بود. علاوه برآن برخی قطعات خودرو همانند لاستیک یا شیشه با نرخ نصف یا یک سوم از داخل تامین می‌شوند و همین مزیت موجب خواهد شد تا قیمت لئو MX8 نسبت به خودروهای وارداتی آمریکایی و اروپایی در منطقه آزاد بسیار کمتر باشد. علاوه برآن خودرو ما از طریق شبکه فروش اختصاصی فروخته می‌شود. این شبکه در رقابت با سیستم فروش دلالی سود افزوده کمتری را از مشتری مطالبه می‌کند.

موضوع خدمات پس از فروش بین شرکت‌های تجاری و سواری تفاوت دارد، چگونه شما برای ارائه خدمات پس از فروش آماده شده‌اید؟

تیم ما در اصل تولیدکننده خودروهای سواری بوده است. مدیران گروه کارآفرینان مایوان پیش‌تر در شرکت‌های خودروسازی بزرگ همچون ایران خودرو و سایپا فعالیت داشته‌اند و پس از آن نیز در صنایع خودروسازی خصوصی فعالیت خود را ادامه داده‌اند. بنابراین تیم گروه کارآفرینان مایوان در واقع یک تیم تولیدکننده خودروهای سواری است که برحسب نیاز کشور و به صورت دستوری از سوی وزارت صنعت وارد حوزه تولید خودروهای تجاری شده است. ما بازار خودروهای سواری را به خوبی می‌شناسیم.

مشتریان خودروهای لوکس به مشتری نوازی و کسب رضایت مشتری نیاز دارند، در غیر این صورت شرکت محکوم به فنا خواهد بود. خودرو لئو MX8 به همراه سه سال گارانتی و 10 سال خدمات به مشتریان ارائه می‌شود. فرآیند خدمات پس از فروش ما از طریق عقد قرارداد با فعالان حرفه‌ای این بخش همراه خواهد بود. در واقع ما تمرکز خود را بر تولید اتومبیل خوب قرار داده‌ایم و برای بخش خدمات پس از فروش، با شرکت‌های نامدار این حوزه قرارداد همکاری عقد خواهیم کرد. بنابراین خدمات پس از فروش شرکت برای همیشه برون سپاری خواهد شد و در اختیار بخش حرفه‌ای قرار می‌گیرد. ایستا خودرو ارس نیز بر افزایش تنوع تولیدات و توسعه کار تمرکز خواهد کرد. این کار به ما کمک می‌کند تا نظارت‌های دقیق‌تری بر شبکه خدمات پس از فروش داشته باشیم.

فروش خودرو لئو MX8 از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

امیدواریم فروش از اردیبهشت 1402 آغاز شود. فروش ابتدا از تهران و آذربایجان شرقی آغاز خواهد شد و براساس روند تولید در سایر استان‌ها نیز حضور پیدا خواهیم کرد. با این حال خدمات پس از فروش از روز اول در تمامی استان‌ها برقرار خواهد بود.

فعالیت خود را با چند درصد داخلی سازی آغاز می‌کنید؟ و برنامه شما دستیابی به چه میزان داخلی سازی خواهد بود؟

قیمت خودرو فلان

الزام وزارت صمت برای تولید خودرو در کشور داخلی سازی 20 درصدی است و ما تصمیم داریم تا به داخلی سازی 40 درصدی برسیم. این میزان حداکثر سطح داخلی سازی قابل دسترسی خواهد بود. موتور، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو امکان و صرفه داخلی سازی ندارد و بایستی از منابع خارجی تامین شود که این سیستم‌ها 60 درصد یک خودرو را تشکیل می‌دهند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد